Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, dar și furnizorul cu cea mai bună ofertă pentru clienții casnici din țară, are intenția să mențină acest preț. Compania este afectată și în acest an de secetă, care o obligă la achiziții de energie din piață, uneori la prețuri mari.
Bogdan Badea, director general al Hidroelectrica, spune că prețul de furnizare al companiei pentru clienții casnici este unul “corect”, și a invitat ceilalți furnizori să scadă și ei prețul.
“Prețul nostru este unul corect, un preț pe care consumatorii îl pot plăti într-o piață a energiei extrem de volatilă, cred că este un semnal pe care și ceilalți jucători din piață ar trebuie să-l dea. Sunt chestiuni de ordin sistemic care se pot rezolva doar cu investiții, dar sunt și chestiuni care țin de modelul de business, care pot duce foarte rapid la scăderea prețului, și eu cred că integrarea pe verticală a companiilor din energie este soluția pentru ca la consumatorul final să ajungă același preț care este și la Hidroelectrica”, ne-a spus șeful Hidroelectrica, întrebat despre prețul de furnizare la casnici.
“Nu pot face astfel de afirmații dar intenția noastră este să menținem acest preț”, a spus Badea când l-am întrebat dacă menține acest preț în perioada următoare, în condițiile în care seceta obligă compania să facă achiziții de energie din piașă la prețuri mai mari decât cele cu care le vinde clienților casnici.
“Nu putem vorbi despre achiziții de energie scumpă din piață, piața de energie pe foarte multe intervale orare are prețuri extrem de competitive și Hidroelectrica beneficiază din plin de aceste prețuri, în special în intervalele orare în care solarul produce extrem de ieftin, și câteodată și la prețuri negative. Cred că și ceilalți jucători pot să facă același lucru – să cumpere energie ieftină și să dea un preț corect consumatorilor”, a completat Badea.
Hidroelectrica are cel mai mic al energiei electrice pentru clienții casnici, de 1,07 lei/kWh preț final de facturare pentru populația din București de exemplu, avantajată de faptul că în general își produce propria energie la costuri mici în hidrocentrale amortizate de mult – spre deosebire de ceilalți furnizori care o cumpără în general din piață. Iar acest preț mic i-a crescut exponențial numărul de clienți casnici care au migrat de la alți furnizori, care a depășit 800.000. Iar compania țintește un milion de casnici.
După liberalizarea pieței, și ceilalți furnizori mari au început să coboare prețurile din oferte. Mai întâi PPC, care a venit cu 1,3 lei/kWh acum câteva luni, și, mai nou, și Electrica Furnizare, care a coborât acum câteva zile prețul din ofertă la același nivel.
Problemele Hidroelectrica
La finalul lunii trecute, scriam că Hidroelectrica și-a rectificat în minus bugetul de venituri și cheltuieli în acest an, pe fondul secetei, al competiției din piață, dar și al creșterii volumelor de energie achiziționată din piață, pentru onorarea obligațiilor către clienți.
Astfel, profitul net al Hidroelectrica va scădea în acest an cu peste jumătate de miliard de lei sau 15%, până la 3 miliarde de lei, față de bugetul inițial stabilit pentru 2025, pe fonndul unor venituri în scădere cu 4% față de estimările inițiale și al unor cheltuieli în creștere cu 5%.
Dincolo de scăderea cu 14% a producției față de buget, compania arată și că a trebuit să cumpere mai multă energie electrică din piață pentru a onore contractele unei baze de clienți în creștere pe segmentul de furnizare.
“Migrarea accelerată a unui număr tot mai mare de consumatori către Hidroelectrica, determinată de liberalizarea completă a pieței și de percepția asupra competitivității ofertelor, implică suplimentarea volumelor pentru activitatea de furnizare și necesită reestimarea cheltuielilor aferente achiziției de energie electrică din piață(…). Pentru a acoperi portofoliul în creștere de contracte, compania a fost nevoită să își majoreze achizițiile de energie electrică din piață, ceea ce o expune suplimentar la volatilitatea prețurilor OPCOM. În acest context, presiunea concurențială reduce capacitatea Hidroelectrica de a menține marje ridicate pe segmentul de furnizare”, arată compania.
Volumele de energie cumpărate din piață de Hidroelectrica au crescut masiv față de buget, cu 64%, fiind estimat să ajungă la 2,5 TWh până la finalul anului.
Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, cu peste 6.4000 MW instalați, a afişat un profit net în scădere cu 41% după primele şase luni, la 1,59 miliarde de lei, în condiţiile în care producţia netă de energie electrică a consemnat un declin de 27% pe fondul secetei severe.




