De la începutul anului 2027, șoferii români vor plăti noua taxă pe carbon care va fi inclusă în prețul benzinei și motorinei, ca urmare a unei directive europene care urmează să fie transpusă în legislația națională.
Directiva ETS II (Emission Trading System) va extinde obligativitatea plății certificatelor de carbon și pentru unele domenii care nu sunt acum incluse, iar cele mai importante sunt consumul de gaze al clădirilor, inclusiv cele rezidențiale, și transportul rutier, a spus Florentina Manea, director general la compania de consultanță Carbon&Energy Management, care a prezentat și câteva calcule.
“Începând cu anul 2027, pretul benzinei și motorinei va avea o crestere de aproximativ 0,8 RON/l de benzină sau motorină, determinat de faptul că acesta va avea înglobat și prețul certificatelor de CO2. Calculul a avut la bază o valoarea a certificatelor de CO2 de 60 Euro/Certificat și emisia specifică [tco2/t] de 3,254 tCO2/t motorină și respectiv 3,116 t CO2/t benzină”, a explicat expertul.
Suma ar putea fi și mai mare dacă, asemenea principiului accizei, noua taxă va fi inclusă în baza de calcul pentru TVA și, pe de altă parte, calculul de mai sus este făcut la o valoare a certificatului de 60 de euro, cât este cotația carbonului în prezent. Nu există nicio garanție că prețul acestuia nu va crește din nou, până la nivelul de 100 de euro, care a mai fost în trecut.
Totul va depinde de cum va fi transpusă în legislația românească directiva ETS II. Este posibil ca o parte din carburanți, cei folosiți pentru agricultură, să fie exceptați de la această taxă.
Citește și:
Cum dracu o tona de benzina produce trei tone de CO2 ???
Salut Gabi, e o intrebare desteapta cea pusa de tine. Da‐mi voie sa te lamuresc: In mod intuitiv, ai zice ca nu ai cum sa creezi materie aditionala din nimic. DAR, in cazul de fata, in procesul de ardere este consumat oxigenul din aer, care adauga o masa molara semnificativa. Dioxidul de carbon se obtine prin oxidarea(arderea) carbonului, iar in aceasta reactie, tona de benzina participa cu aproximativ 875kg de carbon pur. Restul de 2225kg (pana la 3.1tone) reprezinta oxigen pur, diseminat din aerul atmosferic. Ca sa explic mai simplu..la tona de benzina se mai cupleaza inca doua tone de oxigen din aer pentru producerea a 3 tone de dioxid de carbon. Daca esti curios poti gasii formulele redox pe net. Iar sincer aceasta valoare de 3.1 tone CO2 /t C8H18 este doar din reactia directa, in realitate valoarea este mai mare daca se ia in calcul si amprenta de carbon aditionala adaugata de intreg procesul rafinare si extragere a petrolului si lantul de distributie. (Pentru ca sa transporti benzina dintr‐o parte in alta..necesita extra benzina)
Sa mai termine uniunea europeana cu tot felu de noi taxe Ro EExitl. Nu ne mai trebuie uniunea europeana, sunt mai rai decat comunisti
Din pacate, cei mai mari producatori de poluare in acest moment sunt Chinezii cu 14bln CO2 pe an, care sunt comunisti. Deci, matematic, comunistii sunt mai rai decat uniunea noastra europeana. Iar noi respiram si poluarea produsa de ei. Taxele sunt folosite in sistem interchange, pentru plantarea de copaci, si investirea in sisteme verzi regenerative. Asta ca sa nu ne sufocam peste 50 de ani de la prea multa poluare. E o problema care ne priveste pe toti. Ca si mamifere nu suntem bine adaptati sa respiram fum, noxe si gaze poluante.
Da era de așteptat in Germania taxa sa anulat pentru ca nemții ne-au vândut tigăile lor diesel pe un preț de nimic și romanii le-au cumpărat deci suntem cimitirul lor
Pafff mai au in obiectiv cu centralele de apartament și și-au atins cota
Am făcut cea mai mare greșeală când am aderat la UE.Au reușit sa distrugă economia tarii .Ăștia neau impus privatizări forțate ca să rada toată industria noastră.Apoi au știut ca dacă nu ai unde munci te vei duce sclav la ei.Au distrus pădurile fură tot ce poate din țară noastră.Nwau luat resursele și ni le vând tot noua cu preț de 10 ori.Acum vor sa termine țară poporu să-l aducă în pragul foametei și sa moară de boli .Ne obliga pri hoți de la conducere la taxe ca să pierdem și casele .Vor sa oprească și mașinile cu care totuși bine mai mișcăm.80% din uameni nu-și permit mașini noi.Vor sa coapsele țară.Au făcut jandarmi și organe de represalii ca să asigur ca nui pot da jos nimeni din scaunele cu care vând țară. Justiția facdosare la comanda ca dacă vorbești ceva împotriva lor te și saltă și inventează repede dosar penal.Daca nu părăsim aceasta mafie Europeană în veci nu vom mai avea liniște.Astia încet vor exterminarea poporului .Deja sânge într-un mare rahat.Mai trebuie sa ne bage și cu Rusi în război și neam capătul de tot ca țară.
Sa ne uitam un pic cum arata Moldova , Ucraina, Belarus… state postsovietice la fel ca noi. Ei nu sunt in Eniunea Europeana. Deci daca daca Uniunea Europeana ne trage in jos…ar trebui ca tarile care nu sunt in UE sa fie foarte dezvoltate si prospere si sa aiba o economie infloritoare. Din pacate la ei coruptia este mai mare, economia mai slaba..puterea de cumparare redusa..si sunt invadati pentru resurse chiar mai mult ca noi. Deci se pare ca e bine facem parte din UE..pentru ca daca nu am fi fost, am fi ajuns in situatia tarilor date exemplu anterior..adica mai rau. E doar un exemplu practic de logica.