Furnizorii de energie și gaze se pot trezi în situația care a generat celebra OUG 114, prin viitorul mecanism de plafonare. Cu “costuri nerecuperate”. Va urma o nouă reglementare a prețurilor?

Mecansimul de compensare-plafonare a prețurilor la energie electrică și gaze livrate consumatorilor casnici care este acum pe circuitul de aprobare în Parlament i-ar putea aduce pe furnizori în situația în care au fost înainte ca Guvernul PSD să re-reglementeze, la finalul lui 2018, piața de energie electrică și de gaze naturale pentru casnici. Iată de ce

Comisia Economică din Senat a adoptat azi mai multe prevederi prin care se extinde mecanismul de sprijin al persoanelor fizice și firmelor puse în situația de a plăti facturi mari la energie electrică și gaze.

Poate cea mai mare problemă pentru furnizori este mecanismul de plafonare al prețurilor. Iată de ce.

Să cităm întâi din mecanismul de plafonare al prețurilor, pe care vor să îl introducă parlamentarii.

“În perioada aplicării prezentei legi, prețurile la energie electrică și gaze naturale se plafonează, pentru clienții casnici, după cum urmează:

  1. a) Prețul final facturat al energiei electrice se plafonează la cel mult 1 leu/kWh, din care componenta de preț a energiei electrice va fi în valoare de maxim 0,525 lei/kWh;
  2. b) Prețul final facturat al gazelor naturale se plafonează la cel mult 0,37 lei/kWh, din care componenta de preț al gazelor naturale va fi în valoare de maxim 0,250 lei/kWh”.

Așadar, în perioada rece, noiembrie-martie, prețul “mărfii” energie și gaz din facturi, deci fără tarife de rețea și taxe trebuie să fie de maximum 525 de lei/MWh la energia electrică și de maximum 250 de lei/MWh pentru gaze.  Cu alte cuvinte, la acest preț maxim vor fi obligați să vândă furnizorii (fără tarife și taxe) gazele și energia electrică  pentru consumatorii casnici. Acestea vor fi prețurile din facturi.

Diferența dintre prețurile (mai mari) cu care au cumpărat ei energia sau gazele din piață și prețurile acestea de vânzare (mai mici) trebuie să le fie restituită de stat. Aici poate fi o problemă, pentru ei.

Cităm în continuare din mecanismul din proiectul de lege:

(1) Diferența între prețul mediu din perioada 1 aprilie 2021 – 31 martie 2022 și plafonul maxim de 250 lei/ MWh, reprezentând prețul gazelor naturale, va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare.

(2) Diferența între prețul mediu din perioada 1 aprilie 2021 – 31 martie 2022 și plafonul maxim 525 lei /MWh, reprezentând prețul energiei electrice active va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare.

Observăm că furnizorii nu vor primi diferența dintre prețul real plătit pe gaz și energie în piață și prețul plafonat cu care vând la populație, ci diferența dintre prețul mediu al perioadei 1 aprilie 2021 – 31 martie 2022 și prețul plafonat (reglementat de fapt) pentru populație.

Cu alte cuvinte, dacă un furnizor înregistrează costuri mai mari de achiziție decât acea medie el nu va primi înapoi decât diferența dintre medie și prețul plafonat. Dacă a cumpărat cu mai mult față de acea medie, este pierderea lui.

Or, exact unul dintre motivele pentru care a fost elaborată OUG/114 a fost exact posibilitatea oferită atunci furnizorilor de a-și recupera costurile nerecunoscute din trecut, generate de prețurile mai mari de achiziție care nu au fost recunoscute în facturi la vremea lor de către ANRE. Au fost reglementat prețuri finale la populație care au conținut și acea așa-numită “componentă de recuperare a costurilor nerecunoscute”.

Cheia e la ANRE

Cel mai probabil parlamentarii au introdus acel preț mediu din dorința de nu compensa prea mult unii furnizori care au cumpărat gazele sau energia din piață la prețuri socotite prea mari. Există totuși un mare dar. Prețurile la gaze și energie au crescut teribil mai ales în ultimele luni și există posibilitatea ca, pentru mulți furnizori, costul de achiziție să fie mai mare decât acea medie, pentru că majoritatea achizițiilor este posibil să se fi făcut la prețurile mai mari din trecutul mai apropiat. Dar lor nu li se va compensa decât până la prețul mediu, nu cel real cu care au cumpărat de fapt, care poate fi mai mare. Deci va rezulta o potențială pierdere, cel puțin în teorie, nu știm dacă pentru toți. Va fi asumată de furnizori sau se va re-reglementa un mecanism de recuperare ulterior, așa cum a fost la OUG 114? Nu putem ști încă.

Cert este că toate calculele le vor face cei de la ANRE, care vor trebui să arate Guvernului prețul mediu până la care se va face compensarea, prețurile și cantitățile achiziționate de fiecare furnizor și, în final, cât va primi înapoi fiecare. După care Guvernul returnează banii furnizorilor. Cităm din proiect:

“Documentele justificative ce trebuie prezentate de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale în vederea acoperirii diferenței de preț compensate:

                      a) Documente justificative privind cantitatea de energie electrică/gaze naturale achiziționată în vederea acoperirii consumului clienților casnici aflați în portofoliu pentru perioada de aplicare a prevederilor prezentei legi, precum si prețul acesteia;

                      b) Documente justificative privind procentul cantității achiziționate pe întreaga perioadă a aplicării prezentei legi din total consum client aflați în portofoliu în perioada 1 aprilie 2021 – 31 martie 2022.

(4) Calculul privind diferențele de preț de la alin. (1) și (2) va fi realizat de către ANRE în termen de 30 de zile de la depunerea de către furnizori a documentelor justificative.

(5) ANRE va transmite calculele de la alin. (4) și verificările aferente Ministerului Energiei iar acesta va efectua plata către furnizori în termen de 5 zile de la primirea documentelor”.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *