Concurenţa de la pompă. Benzinăriile Rompetrol au avut cea mai mare creştere a vânzărilor în primul semestru din 2018. Ce au făcut ceilalţi

Grupul Rompetrol a înregistrat cea mai mare creştere a vânzărilor de carburanţi pe segmentul retail în România, în termen de volum, în primul semestru al acestui an, pe o piaţă în creştere anemică.

Rompetrol a vândut, prin reţeaua de benzinării din România, 329.000 de tone de carburanţi, în creştere cu 3% faţă de primul semestru al anului trecut, potrivit datelor anunţate de companie. În termeni de evoluţie, creşterea a fost mai mare decât cea raportată anterior de Petrom, liderul pieţei, care a anunţat vânzări de un milion de tone de carburanţi în România, prin reţelele de benzinării Petrom şi OMV, în creştere cu doar 2% faţă de primul semestru al anului trecut.
Ritmul mediu de creştere a vânzărilor retail la nivelul întregii pieţe a fost estimat de Petrom la 1,8%, în timp ce Rompetrol anunţă o estimare de 2%.

„În prima jumatăte a anului, cererea internă de carburanţi a fost afectată atat de condiţiile meteo severe din primul trimestru, cât şi de condiţiile economice generale (supracciza carburanţi – transportatori, curs valutar/inflaţie, evoluţia internă şi internaţională a preţurilor). În acord cu prognozele interne, piaţa internă a consemnat o creştere a volumelor de circa 2% în prima jumătate a anului”, arată Rompetrol.

Oficialii OMV Petrom au vorbit şi ei anterior despre aceleaşi cauze pentru creşterea modestă a vânzărilor prin staţii. Ei au pomenit despre creşterea preţurilor, care a urmat creşterea cotaţiilor la produsele petroliere şi mai ales de comportamentul transportatorilor, care aleg să alimenteze pe unele pieţe externe, unde preţurile sunt mai mici, dacă acest lucru este posibil.
„Vedem factori care afectează cererea. Transportatorii îşi optimizează business ul şi vedem mişcări în funcţie de preţurile ţărilor din jur” a explicat Neil Morgan, membru al directoratului Petrom, responsabil cu segmentul downstream.

Mol, un alt mare lanţ de distribuţie a carburanţilor din România, a anunţat o creştere a vânzărilor retail de doar 1% în România, până la 344.000 de tone în prima jumătate a anului, iar Lukoil România,care operează lanţul de benzinării ale grupului rus, nu face publice datele de vânzări la jumătatea anului.

Citeşte şi:

Cât de sensibilă este România la creşterea preţului petrolului

În termeni de vânzări totale (şi în România şi în afara ţării), care include şi vânzările retail dar şi cele angro, din depozite, Rompretrol a vândut, în primele şase luni ale anului, 2,29 milioane de tone de produse petroliere. În ţară a avut o creştere a volumelor de 14%, iar exporturile au crescut cu 41%.

Petrom a raportat, pe total, o scădere de 6% a vânzărilor de produse rafinate, care au coborât la 2,25 milioane de tone, dar comparaţia este viciată aici de faptul că rafinăria Petrobrazi a Petrom a fost oprită. Astfel, pe partea de wholesale, compania a înregistrat o scădere de 11% pe piaţa românească, dar acest rezultat trebuie privit prin prisma opririi planificate a Petrobrazi, condiţii în care compania a preferat să folosească stocurile făcute anterior preponderent pentru alimentarea reţelei de staţii şi mai puţin a depozitelor din care vinde angro.

La finele lui iunie 2018, segmentul de distribuţie al Rompetrol Downstream cuprindea în România 869 puncte de comercializare (statii proprii, statii partener, statii expres, baze interne), in crestere cu 80 de unitati fata de iunie 2017, Doar 143 sunt însă benzinării proprii. Pe toate pieţele pe care operează (are reţele de benzinării în România, Moldova, Bulgaria şi Georgia) compania are peste 1.100 de puncte de alimentare. OMV Petrom opera o reţea de 786 de benzinării, sub brandurile Petrom şi OMV, dintre care 555 în România şi restul în Moldova, Bulgaria şi Serbia, iar MOL opera la noi o reţea de 217 benzinării, cu şase mai multe decât acum un an. Lukoil România are o reţea de 310 staţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *