Hidroelectrica și-a crescut masiv achizițiile de energie din piață pentru necesarul propriilor clienți. Producția proprie rămâne scăzută

Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, dar și furnzior pentru peste 800.000 de clienți, anunță rezultate operaționale în scădere la nouă luni. Crește de două ori și jumătate  volumul de energie cumpărat din piață pentru proprii clienți din furnizare, pe fondul scăderii producției proprii.

Producția netă de energie electrică a Hidroelectrica a fost, în primele nouă luni ale acestui an, de 8,7 TW, în scădere cu 23% față de cei 11,3 TWh de energie raportați în primele nouă luni din anul precedent.

Ritmul de scădere a producției s-a mai diminuat față de jumătatea anului, când scăderea în comparație cu prima jumătate din 2024 a fost de 27%, de la 8,3 la 6 TWh.

Principala cauză a scăderii este seceta, care a adus mai puțină apă în centralele hidroelectrice ale companiei.

Pe partea de vânzare a energiei electrice Hidroelectrica a înregistrat o scădere de 14%, până la 10,1 TWh, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Cantitatea de energie vândută în piețele de energie a scăzut cu 34%, până la 4,5 TWh, însă cantitatea de energie vândută în furnizare către proprii săi clienți a crescut cu 30%, până la 5,2 TWh.

Așadar, pe măsură ce crește numărul propriilor clienți, care au depășit pragul de 800.000 – în condițiile în care compania are cel mai mic preț din România pentru clienții casnici – crește și ecartul dintre volumele de energie vândute lor și cele vândute în piețe.

Ca atare, pentru a satisface un consum tot mai mare al propriilor clienți în condițiile unei producții în scădere, compania a trebuit să cumpere și mai  energie electrică din piață, iar cantitatea a crescut masiv. În primele nouă luni ale acestui an, achiziția de energia electrică a fost de 1,6 TWh, față de doar 666 GWh în primele nouă luni ale anului trecut.

O creștere de două ori și jumătate.

Hidroelectrica va continua politica sa de prețuri mici pentru populație

În ciuda secetei, compania va continua cât va putea politica sa de prețuri mici, încă semnificativ sub cele ale altor furnizori, chiar dacă asta îi va aduce noi clienți pentru care va fi obligată să cumpere energie din piață, uneori la prețuri mai mare decât cel cu care vinde propriilor casnici.

Prețul nostru este unul corect, un preț pe care consumatorii îl pot plăti într-o piață a energiei extrem de volatilă, cred că este un semnal pe care și ceilalți jucători din piață ar trebuie să-l dea. Sunt chestiuni de ordin sistemic care se pot rezolva doar cu investiții, dar sunt și chestiuni care țin de modelul de business, care pot duce foarte rapid la scăderea prețului, și eu cred că integrarea pe verticală a companiilor din energie este soluția pentru ca la consumatorul final să ajungă același preț care este și la Hidroelectrica”, ne-a spus recent Bogdan Badea, șeful Hidroelectrica, întrebat despre prețul de furnizare la casnici.

“Nu pot face astfel de afirmații dar intenția noastră este să menținem acest preț”, a spus Badea când l-am întrebat dacă menține acest preț în perioada următoare, în condițiile în care seceta obligă compania să facă achiziții de energie din piașă la prețuri mai mari decât cele cu care le vinde clienților casnici.

“Nu putem vorbi despre achiziții de energie scumpă din piață, piața de energie pe foarte multe intervale orare are prețuri extrem de competitive și Hidroelectrica beneficiază din plin de aceste prețuri, în special în intervalele orare în care solarul produce extrem de ieftin, și câteodată și la prețuri negative. Cred că și ceilalți jucători pot să facă același lucru – să cumpere energie ieftină și să dea un preț corect consumatorilor”, a completat Badea.

La finalul lunii trecute, scriam că Hidroelectrica și-a rectificat în minus bugetul de venituri și cheltuieli în acest an, pe fondul secetei, al competiției din piață, dar și al creșterii volumelor de energie achiziționată din piață, pentru onorarea obligațiilor către clienți.

Astfel, profitul net al Hidroelectrica va scădea în acest an cu peste jumătate de miliard de lei sau 15%, până la 3 miliarde de lei, față de bugetul inițial stabilit pentru 2025, pe fonndul unor venituri în scădere cu 4% față de estimările inițiale și al unor cheltuieli în creștere cu 5%.

Hidroelectrica este cel mai mare producător de energie verde din România și furnizează servicii tehnologice esențiale pentru Sistemul Energetic Național. Compania operează 188 centrale cu o capacitate hidroenergetică de 6,4 GW și – în plus, deține un parc eolian la Crucea, cu o putere instalată de 108 MW.