Aceasta în contextul în care, de la 1 ianuarie 2021, piaţa de electricitate se va liberaliza complet, iar consumatorii care rămân cu vechile contracte vor plăti facturi mai mari cu valori cuprinse între 13% şi 26% pe piaţa pentru serviciul universal (fosta piaţă reglementată).
Întrebat de ce preţurile cresc atât de mult, reprezentantul ANRE a arătat că piaţa pentru serviciul universal este un fel de plasă de siguranţă pentru cei care rămân fără furnizor, astfel că este normal ca preţurile aici să fie mai mari decât în piaţa liberă.
„În primul rând, preţurile nu mai sunt stabilite de ANRE. Furnizorii îşi vor stabili preţurile de serviciu universal în funcţie de costurile de achiziţie a energiei. Eu mă aştept şi asta comunicăm de ani de zile de la ANRE – şi asta este normalitatea – ca preţul de serviciu universal să fie cel mai mare preţ din piaţă. Pentru că serviciul universal este ca o plasă de siguranţă pentru consumatorii care, din diverse motive, rămân fără furnizor: furnizorul dă faliment, decide să iasă din piaţă sau să renunţe la contracte. Furnizorii de ultimă instanţă au obligaţia să preia acei consumatori de pe o zi pe alta şi trebuie să achiziţioneze energia suplimentară de pe Piaţa pentru Ziua Următoare sau Piaţa de Echilibrare, unde sunt cele mai mari preţuri”, a explicat Bege.
Reprezentantul ANRE a arătat că şi pentru el este o enigmă de ce diferă atât de mult preţurile de serviciu universal de la un furnizor la altul, cel mai mic preţ fiind 270 de lei şi cel mai mare, 400 de lei, dar, până la urmă, este vorba de politica fiecărei companii.
El a arătat că relevant pentru clientul casnic şi pentru orice fel de client este preţul de pe piaţa concurenţială. Iar acolo preţurile sunt considerabil mai mici, de la 220 de lei la peste 300, iar clienţii casnici au posibilitatea să opteze pentru oferte chiar avantajoase.
„Categoric, de acum încolo şi asta e normalitatea, preţurile din piaţa concurenţială vor fi mai mici decât preţurile de serviciu universal. Îi sfătuiesc pe toţi consumatorii să caute oferte şi cel mai la îndemână instrument este comparatorul de preţuri de pe site-ul ANRE şi aplicaţia pentru telefoanele mobile”, a subliniat Bege.
Întrebat dacă, personal, a încheiat un contract în piaţa liberă, vicepreşedintele ANRE a arătat că a făcut acest lucru în urmă cu câteva zile şi a constatat că procesul este foarte simplu.
„Eu mă aflam în piaţa reglementată, după ce, la începutul anului trecut, furnizorul cu care aveam un contract în piaţa concurenţială a dat faliment. Chiar zilele trecute am vrut să văd cum funcţionează platformele online şi cum se poate contracta online energia electrică şi pot să vă spun că furnizorii au fost foarte operativi, practic din patru sau cinci click-uri, în decurs de 24 de ore, am avut contract nou la un preţ foarte, foarte bun”, a relatat oficialul citat.
El a apreciat că există concurenţă pe piaţa de electricitate în acest moment între furnizori, dar există şi loc de îmbunătăţiri.
„Sunt patru-cinci furnizori mari, care s-au format în regiunile în care aveau clienţi tradiţionali şi fiecare şi-a păstrat mai mult sau mai puţin portofoliul din aceste zone. Eu mă aştept ca în perioada următoare concurenţa să fie mai intensă, odată cu intrarea pe piaţă a unor companii mai mici, dar flexibile şi ambiţioase”, a susţinut Nagy-Bege.
Reprezentantul ANRE a mai afirmat că instituţia pe care o reprezintă a început încă din 2019 campania de informare a consumatorilor cu privire la liberalizarea pieţei de energie şi gaze.
De la 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică va fi complet liberalizată, iar ANRE nu va mai stabili preţurile pentru consumatorii casnici, acestea fiind calculate de furnizorul tradiţional şi se vor numi preţuri de serviciu universal.
Consumatorii fie rămân cu actualele contracte, la preţuri de serviciu universal, care cresc cu 13-26%, fie încheie alte contracte în piaţa liberă.