Vânzările de carburanți ale Petrom au scăzut cu 17% în al doilea trimestru, în contextul pandemiei. Erau așteptări de mult mai rău

Petrom, liderul pieței de distribuție a carburanților din România, a anunțat vânzări totale de produse rafinate de 1,15 milioane de tone, în al doilea trimestru al anului, perioadă de timp în care România a fost în totalitate sub efectul pandemiei Covid-19.

Vânzările de carburanți în al doilea trimestru sunt astfel cu 17% mai mici, în termeni de volum, decât cele din aceeași perioadă a anului trecut (1,39 milioane de tone). De asemenea, ele sunt mai mici cu 4% decât în primul trimestru al anului (1,2 milioane tone), perioadă care a fost afectată mai puțin de efectele pandemiei.

În total, în primul semestru din 2020 vânzările de carburanți au fost de 2,35 milioane de tone, față de 2,57 milioane de tone, în primul semestru din 2019. Deci o scădere de 8%, semestru la semestru.

Scăderea este totuși semnificativ mai mică decât cea estimată anterior de reprezentanții companiei. “Pe partea de carburanţi, în al doilea trimestru, vedem o scădere de 45% şi o scădere de 20% pentru tot anul”, spunea Christina Verchere, CEO al Petrom, la finalul lunii aprilie.

Scăderea cererii de carburanți, în contextul scăderii mobilității și a economiei în general, cauzate de pamndemie se vede și în rata de utilizare a rafinăriei Petrobrazi, singura pe care Petrom o mai mare în România. După multe trimestre consecutive în care rata de utilizare a fost constant peste 90% (chiar 99% în trimestrul 3 din 2019), acum ea a scăzut la 89%. Este așadar clar că Petrom a preferat să rafineze mai puțin petrol în condițiile în care nu mai putea vinde la fel de mult carburant, din cauza scăderii cererii.

Scăderi au fost consemnat și pe sectorul de upstream. Producția totală hidrocarburi a Petrom a fost de 147,3 mii bep/zi, în trimestrul al doilea din 2020, față de 151,3 mii bep/zi, în perioada similară din 2019 (-2,64%). Ca de obicei, declinul mai mare a fost la gaze: 76,2 mii bep/zi, față de 79,4 mii bep/zi, în primul trimestru din 2019.

Totuși, vânzările nu au scăzut foarte mult, dacă ne referim la gaze: 66,1 mii bep/zi în al doilea trimestru al anului față de 67,5 mii bep/zi în aceeași periooadă a anului trecut, ceea ce ar putea arăta că Petrom și-a intensificat importurile de gaze pentru a asigura necesarul clienților din România.

Petrom va prezenta rezultatele financiare aferente primului semestru al acestui an la finalul lunii iulie, și ne putem aștepta la o depreciere semnificativă a situației, în special din cauza evoluțiilor din al doilea trimestru: prețul mediu realizat la nivelul grupului în aceste ultime trei luni a fost de doar 24,45 dolari/barilul de țiței, adică aproape jumătate față de cel din primul trimestru (40,6 dolari) și mult mai puțin față de același trimestru din anul precedent: 60,26 dolari.

Petrom este liderul pieței de distribuție a carburanților din România, și operează o rețea de 403 stații sub brandul Petrom și 153 de stații sub brandul OMV.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *