Unul dintre marii furnizori, Premier Energy, este acuzat că blochează plățile către prosumatori. Compania acuză întârzierea banilor de la stat pentru schema de plafonare și spune că încearcă să rezolve problema

Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie (APCE) acuză Premier Energy că a sistat plățile către prosumatori de câteva luni. Premier Energy spune că „depune toate eforturile necesare pentru accelerarea procesului de decontare și pentru depășirea acestei situații excepționale”.

“Premier Energy, unul dintre principalii furnizori de energie electrica din România, a sistat plățile către prosumatorii cu instalații de 200-400 kW, care beneficiază de compensare lunară. Conform informațiilor din piață, această situație persistă din luna noiembrie 2024, acumulând restanțe de peste două luni. Furnizorul nu a emis până acum un punct de vedere oficial, justificând pe surse probleme de cash-flow ca și cum afacerea din Cehia s-ar fi bazat pe energia livrată în rețea de către prosumatori și valorificarea acesteia”, arată APCE într-un comunicat de presă emis joi seară.

Asociația arată că este posibil ca atitudinea furnizorului să fie un fel de formă de protest pentru faptul că statul român nu și-a plătit datoriiile către furnizorii care au prefinanțat din banii lor schema de plafonare a prețurilor finale către clienț o și trebuiau să primescă banii de la stat. Dar atrage atenția că este inacceptabil ca prosumatorii să fie penalizați pentru problemele financiare dintre furnizori și stat.

“Ca să înteleagă toată lumea, ei au stabilit un preț de contract, statul român a stabilit un plafon de vânzare și tot noi, prin statul român, a trebuit să plătim diferența între prețul de contract și cel plafonat. De exemplu, dacă Premier Energy a avut un preț de contract de 2,8 lei/kWh, la un consum de peste 300 kWh/lună, diferența de 1,5 lei pe kWh urma să fie plătită de către stat. Aceasta este o sumă enormă, având în vedere prețul mediu de achiziție al energiei pe 2024, de doar 0,56 lei/kWh.

Problemele actuale par a avea legătură cu restanțele de aproximativ 1 miliard de lei, pe care statul român înregistrează în decontările către furnizori. Conform surselor, această situație ar fi fost cauzată de întârzieri din partea ANRE în validarea plăților. Totuși, decizia Premier Energy de a sista plățile către prosumatori ridică semne de întrebare cu privire la respectarea obligațiilor legale față de aceștia”, mai arată APCE.

Asociația acuză de altfel un comportament incorect al Premier Energu față de prosumatori manifestat de mai multă vreme.
“APCE atrage atenția asupra comportamentului Premier Energy față de prosumatori. Decizia furnizorului de a stopa plățile încalca legislația națională și pune o presiune financiară nejustificată asupra prosumatorilor, care și-au respectat obligațiile contractuale. Aceasta nu este prima situație tensionată între Premier Energy și prosumatori. În luna aprilie 2024, compania a emis notificări către prosumatori pentru a-i informa despre încentarea contractelor, fără a preciza că aceștia pot opta să rămână cu același furnizor. Doar intervenția fermă a A.P.C.E. a determinat retragerea acestor notificări, după clarificarea legislației aplicabile”, mai arată comunicatul de presă.

Asociația mai solicită “o intervenție promptă din partea ANRE și a autorităților competente pentru a asigura respectarea drepturilor prosumatorilor și stabilitatea pieței de energie”.

Ce spune Premier Energy

Furnizorul arată că, într-adevăr, este supus la presiuni financiare mari din cauza faptului că nu a primit la timp banii de la stat pentru schema de plafonare, că speră la reluarea plăților către stat și că „depune toate eforturile necesare pentru accelerarea procesului de decontare și pentru depășirea acestei situații excepționale”.

„Adoptarea la nivel național a Ordonanței de Urgență nr. 27/2022, privind plafonarea prețurilor la energie, cu modificările și completările ulterioare, a generat o presiune financiară considerabilă asupra tuturor furnizorilor de energie. Mecanismul de plafonare impune furnizorilor să acopere integral și anticipat costurile rezultate, în timp ce procedurile de validare și decontare a compensațiilor prevăzute de lege au înregistrat întârzieri semnificative, din cauza unor blocaje la nivelul autorităților.

Această situație a obligat Premier Energy Furnizare să aloce resurse financiare semnificative pentru susținerea schemei de plafonare, care a fost prelungită. Reamintim și faptul că Premier Energy Furnizare are și cel mai consistent portofoliu de prosumatori. Cu toate acestea, vrem să subliniem că motivele care au condus la această situație sunt externe și în afara sferei noastre de control.

În pofida acestor provocări, Premier Energy Furnizare depune toate eforturile necesare pentru accelerarea procesului de decontare și pentru depășirea acestei situații excepționale, în condiții de echitate și transparență pentru toate părțile implicate. Totodată, suntem în dialog activ cu toate părțile implicate pentru a identifica soluții care să asigure fluiditatea plăților și îndeplinirea tuturor angajamentelor contractuale.

Reafirmăm angajamentul nostru față de principiile de bună guvernanță și loialitate față de cetățeni și subliniem că autoritățile publice au un rol crucial în respectarea obligațiilor legale, având în vedere că furnizarea energiei electrice reprezintă un serviciu de interes public. Suntem încrezători că autoritățile implicate vor acționa rapid și concret pentru decontarea sumelor datorate furnizorilor, contribuind astfel la stabilizarea activității sectorului energetic și la asigurarea unui flux financiar adecvat pentru îndeplinirea obligațiilor contractuale”, arată Premier Energy.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *