Ungurii de la MOL, presați să renunțe la petrolul rusesc, spun că nu pot transporta țiței de la Adriatica prin Croația, după ce au făcut teste

Grupul ungar MOL și compania croată Janaf au efectuat săptămâna trecută mai multe teste comune asupra oleoductului Adria, dar cele mai recente rezultate încă nu confirmă că această conductă ar putea transporta pe termen lung volume suficiente de țiței din Marea Adriatică în Ungaria și Slovacia, potrivit unui comunicat de presă al MOL. În timpul testelor, conducta nu a putut funcționa la o capacitate satisfăcătoare mai mult de 1-2 ore.

Înainte de test, părțile au convenit să crească treptat presiunea și numărul de pompe necesare în timpul transportului, pentru a atinge capacitatea maximă de transport și a o menține pe întreaga durată a testului. Obiectivul urmărit a fost de a evalua în comun dacă sistemul poate funcționa stabil, la capacitate maximă, pentru o perioadă mai lungă de timp.

„Cu toate acestea, chiar înainte de începerea testului, partenerul croat ne-a informat că poate menține performanța maximă doar timp de o oră, după care va fi necesară reducerea presiunii. Acest lucru a reprezentat o abatere semnificativă de la planul convenit anterior și face dificilă evaluarea obiectivă a rezultatelor testului”, arată MOL.

“Ulterior, la doar 30 de minute după începerea testului, compania parteneră croată a oprit transportul invocând o defecțiune la sistemul de alimentare cu energie electrică, astfel încât acesta a rămas  nefuncțional timp de peste o oră. Chiar și după repornirea sistemului au existat perturbări, deoarece pe segmentul croat presiunea a scăzut în timpul transportului, iar partenerul croat a solicitat MOL reducerea presiunii din conductă, astfel încât secțiunea croată a conductei să poată funcționa la presiune și performanță reduse”, mai spune compania maghiară.

MOL și Janaf evaluează de mult timp capacitatea tronsonului croat al conductei. Anterior, părțile au efectuat mai multe teste de mică amploare, iar în luna septembrie a acestui an a fost demarată o sesiune de testare extinsă de mai multe luni, care vizează transportul unor volume mari de țiței. Pe parcursul acestei perioade de testare, companiile își propun să determine cantitatea de țiței pe care conducta sudică o poate transporta în mod stabil pe termen lung.

“Oleoductul Adria are un rol foarte important în aprovizionarea Europei Centrale. Totuși, pentru ca această conductă să poată dobândi un rol mai important decât cel actual de suport, este necesară mai întâi o evaluare precisă a capacității și stadiului secțiunii croate a oleoductului Adria, precum și a condițiilor necesare pentru ca acesta să poată transporta până la 40.000 de tone de țiței pe zi, în fiecare zi a anului.

Importanța conductei este demonstrată și de faptul că, înainte de izbucnirea războiului, am investit 170 de milioane de dolari în dezvoltarea infrastructurii alternative din sud și în reducerea dependenței unilaterale de ruta estică. Din 2022, am investit sute de milioane de dolari în diversificarea surselor de aprovizionare cu țiței, dar procesul de tranziție nu se limitează la tehnologia de rafinare: este necesar să se analizeze cu atenție starea conductei Adria și capacitatea acesteia.

 

 

 

Pentru ca ruta de aprovizionare sudică să fie pe deplin funcțională, secțiunea croată trebuie să atingă o capacitate de transport de 40.000 de tone de țiței pe zi, adică 14 milioane de tone pe an. Acest volum este necesar pentru a asigura securitatea regiunii, chiar și în cazul lucrărilor de întreținere din cadrul rafinăriilor și al schimburilor strategice de țiței ale țărilor respective.

Compania își menține poziția: sunt necesare două conducte competitive din punct de vedere comercial și complet funcționale din punct de vedere tehnic, care să poată furniza în mod constant volumele necesare pentru aprovizionarea regiunii”, mai arată MOL.

MOL este una dintre puținele companii europene care este alimentată cu țiței rusesc prin conductă pentru necesarul celor două rafinării ale sale, din Ungaria și Slovacia. Cele două țări, care au fost exceptate de la embargoul impus de UE pentru achiziția de țiței din Rusia, sunt acum presate să renunțe la achizițiile din Rusia.

„Nu putem asigura aprovizionarea sigură cu produse energetice a țării noastre fără surse de petrol sau gaze din Rusia”, a declarat recent ministrul de externe Péter Szijjárto..

„Pentru noi, aprovizionarea cu energie este o chestiune pur fizică”, a spus el. „Poate fi frumos să visăm că vom cumpăra petrol și gaze din altă parte [în afara Rusiei]… dar putem cumpăra doar de acolo unde avem infrastructură”, a continuat Szijjártó, adăugând că „dacă ne uităm la infrastructura fizică, este evident că fără aprovizionarea din Rusia este imposibil să asigurăm o aprovizionare sigură a țării.”

Ungaria importă anual aproximativ 5 milioane de tone de țiței din Rusia prin intermediul companiei energetice de stat MOL. Este unul dintre cei doi cumpărători direcți de țiței rusesc din UE.

Președintele Trump a cerut la începutul acestei luni Uniunii Europene să intensifice presiunea asupra Moscovei prin renunțarea la toate importurile de hidrocarburi, inclusiv gaze naturale lichefiate (LNG).

Între timp, autoritățile de la Bruxelles caută modalități de a convinge Ungaria să facă exact acest lucru — să renunțe la toate importurile de petrol rusesc, indiferent de situația infrastructurii sale.

La începutul acestei luni, Financial Times a relatat că Bruxelles-ul lua în considerare deblocarea a peste jumătate de miliard de euro pentru Ungaria, pentru a o ajuta să ia decizia dorită. Suma reprezintă aproximativ un sfert din fondurile UE destinate Ungariei, înghețate acum trei ani, când Bruxelles-ul a acuzat Ungaria că nu respectă independența sistemului judiciar, că discriminează, limitează drepturile LGBTQ și drepturile de azil, a reamintit FT.

Ungaria și Slovacia sunt cei mai mari importatori direcți de petrol rusesc din UE. Acestea primesc combustibilul prin conducta Druzhba, construită în perioada sovietică pentru a aproviziona partenerii Europei Centrale ai URSS cu țiței. Ambele țări au fost ferme în a-și proteja securitatea energetică, votând împotriva pachetelor de sancțiuni care ar fi pus-o în pericol