Un furnizor de energie electrică, EDS, cere mai nou clienților plata în avans a facturii. De ce a ajuns în această situație

Energy Distribution Services (EDS), furnizor de energie electrică, a solicitat unor clienți să fie de acord cu plata în avans a energiei electrice, motivând creșterea prețurilor din piață, dar mai ales  întârzierea cu care statul rambursează furnizorilor sumele cu care aceștia au redus facturile, potrivit legii de plafonare și compensare.

EDS a trimis cel puțin unui client o notificare prin care îi solicită să fie de acord să plăteacă în avans factura, potrivit hârtiei intrate în posesia noastră. Clientului i se solicită să fie de acord cu un act adiționașl în acest sens, iar plata să se facă în data de 20 a lunii curente pentru luna care urmează. EDS mai arată că, dacă clientul refuză, este posibil să fie reziliat contractul de furnizare începând cu 1 aprilie și chiar îl sfătuiește să caute alte oferte de la alți furnizori. EDS spune că a acționat potrivit legii și a invocat atât legea energiei de la noi, cât și directiva europeană 2019/914.

Iată cum arată notificarea:

“În aceste condiții, observând impactul extrem de însemnat pe care măsurile legislative amintite îl produc asupra fluxului de numerar de la nivelul societății noastre, precum și faptul că acestea nu puteau fi anticipate la momentul semnării contractului, suntem nevoiți să invocăm instituția „ modificării de circumstanțe ” din contractul de furnizare încheiat și să vă solicităm să fiți de acord cu semnarea unui act adițional prin care se modifică condițiile de plată din plata la termen la plata în avans.

Plata în avans implică plata contravalorii consumului de energie electrică până la data de 20 a lunii anterioare lunii de consum, având în vedere cantitățile estimate prevăzute în convenția de consum parte componentă a contractului”.

“Vă rugăm să ne comunicați răspunsul dumneavoastră până la 20.03.2022 ora 08:00 , lipsa unui răspuns urmând a fi interpretată drept refuz raportat la solicitarea noastră. Facem precizarea, extrem de importantă, că în cazul în care nu veți da curs solicitării noastre sau nu veți răspunde în termenul indicat mai sus, există posibilitatea ca începând cu 01.04.2022 contractul de furnizare să fie reziliat , urmând să fiți informați în acest sens.

În acest sens, pentru a evita sistarea alimentării, vă rugăm să solicitați oferte de la ceilalți participanți la piața de energie, pentru a putea avea asigurată furnizarea și după această data”.

Notificare a fost trimisă clientului în data de 14 martie.

Cum justifică EDS solicitarea

Furnizorul spune că în primul rând de vină este statul, care nu a rambursat în termenele legale, oricum prelungite, sumele pe care le datorează, pe lege, furnizorilor care au redus facturile în baza mecanismului de compensare/plafonare a prețului. Din acest motiv, compania spune că are o povară financiară suplimentară, pentru că trebuie să asigure ea cash-flow-ul suplimentar pentru a putea funcționa, în condițiile în care nu primește banii de la stat la timp. În al doilea rând, compania spune că au crescut foarte mult prețurile la energie și gaze în piață.

Iată partea cu argumentele EDS din notificare:

„Stimate partener,

Având în vedere faptul că, după cum probabil bine știți, la data de 1 Octombrie 2021 a intrat în vigoare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, care ulterior a fost aprobată cu modificări prin Legea nr. 259/2021, act normativ care a introdus mai multe tipuri de măsuri de sprijin în favoarea clienților finali casnici, IMM -urilor, profesiilor liberale, cabinetelor medicale, școlilor, spitalelor și ONG-urilor,

Luând în considerare că respectivele măsuri de sprijin, care au fost în vigoare până la 31 Ianuarie 2022, au constat în compensarea parțială a facturilor consumatorilor casnici, precum și în exceptarea consumatorilor noncasnici menționați mai sus de la plata anumitor tarife reglementate și plafonarea prețurilor de furnizare pentru unele categorii de consumatori dintre cei indicați anterior,

Ținând seama că la 1 Februarie 2022 a intrat în vigoare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2022, care, pe lângă faptul că menține măsura compensării, extinde plafonarea prețurilor de furnizare la toți consumatorii, indiferent dacă aceștia sunt casnici sau noncasnici și indiferent de mărimea acestora (întreprinderi mici, mijlocii sau mari),

Având în vedere faptul că prin actele normative amintite a fost instituită o procedură de decontare a costurilor care au făcut obiectul compensării/exceptării/plafonării de la buget, procedură care prevedea un termen de plată către furnizori a sumelor datorate de 30 de zile de la data depunerii de către furnizori a cererilor corespunzătoare,

Luând în considerare faptul că prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 2/2022, termenele de plată au fost prelungite la 30 de zile lucrătoare, respectiv la 45 de zile în ultima formă adoptată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2022,

Ținând seama de faptul că societatea noastră a depus la 15.12.2021 primele cereri de decontare de la buget pentru sumele acordate consumatorilor din portofoliul propriu în aplicarea actelor normative amintite și până la data redactării prezentei notificări (08.03.2022) nu a încasat sumele solicitate,

Având în vedere că termenul de plată prevăzut în contractul de furnizare încheiat cu societatea dumneavoastră este mai scurt decât termenele de decontare prevăzute prin reglementările amintite mai sus, iar decontarea de la buget a sumelor aferente schemelor de sprijin se va realiza, cel mai probabil, în perioade cuprins între 90 și 120 de zile de la data solicitării sumelor,

Rezultă să societatea noastră trebuie să susțină financiar activitatea de furnizare pentru o perioadă suplimentară de peste 60 de zile în lumina noilor reglementări, aspect pe care nu puteam să îl avem în vedere la momentul încheierii contractului de furnizare/ultimului act adițional cu societatea dumneavoastră.

Peste toate aceste elemente se suprapune o nouă creștere susținută a prețurilor energiei, care în prezent au ajuns la următoarele valori:

Tranzacții energie electrică încheiate pe OPCOM:

-pentru data de 7.03.2022 – 2159.30 lei/MWh

-pentru data de 8.03.2022 – 2673.96 lei/MWh

-pentru trimestrul 2 – 2022 – 2700 lei/MWh

Tranzacții gaze naturale încheiate pe BRM:

-PZU a atins valori de peste 1200 Lei/MWh.

-Prețurile contractele forward pe termen lung, warm season, aprilie-septembrie, au depășit 900 Lei/MWh”.

EDS este un furnizor autohton de energie electrică și gaze, înființat acum 13 ani de către familia Mirea. Din datele publice, compania este activă în zona angro mai ales prin achizițiile de succes a energiei scoase la vânzare de către Hidroelectrica cu livrare în viitor – în foarte multe situații EDS a oferit prețuri peste marii furnizori sau consumatori care au răspuns la ofertele de vânzare ale Hidroelectrica și și-a adjudecat energia.

 

1 Comment

  1. Sa va explic, Statul și-a dat cu stângul în dreptul. Adică prin măsurile luate, efectiv a lăsat fără lichiditate, toți furnizorii. Adio investiții în sectorul energetic. Compania respectiva, ia această măsură pentru a se proteja, și indirect, pentru a proteja locurile de muncă create, că sa nu genereze șomaj, pentru a nu afecta cash flow ul creditorilor săi, dintre care cu siguranță fac parte companii cu Capital de Stat, că Hidroelectrica, Transelectrica, pe alocuri SDEE. Statul, trebuie să înțeleagă că suntem într-o economie de domino, dai într-o verigă, clar se va ajunge sa dai in toate. Nu poți proteja o parte, pe carca celeilalte, fara sa existe consecințe. Și nu în ultimul rând, acelui consumator, i se va asigura continuitate contractuala. Este clar o „modificare de circumstanțe”. In concluzie, daca Statul va căpușă in continuare companiile din sectorul energetic, vor urma retrageri de licență și rezilieri pe banda rulanta. Urmând că mare parte a consumatorilor să ajungă în FUI, urmând că la spargerea bulei, să crească și mai mult preturile, prin spargerea bulei, respectiv a cererii mari a necontractatilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *