Prețurile mondiale la motorină și marjele de rafinare au crescut în urma ultimei runde de sancțiuni americane asupra comerțului cu petrol al Rusiei, iar piața se așteaptă ca măsurile să reducă oferta, potrivit analiștilor și datelor LSEG, citate de Reuters
La 10 ianuarie, Statele Unite au impus cele mai dure sancțiuni de până acum industriei petroliere a Rusiei pentru a reduce veniturile celui de-al doilea exportator mondial de petrol din cauza războiului din Ucraina, amintește Reuters.Multe dintre navele de transport recent vizate, care fac parte din ceea ce se numește o flotă fantomă care încearcă să eludeze restricțiile occidentale, au fost folosite pentru a transporta petrol către India și China. Rafinăriile din aceste țări au beneficiat de importurile ieftine din Rusia, care au fost interzise în Europa în urma invadării Ucrainei, mai scrie Reuters
„Marjele de profit [pentru motorină] au crescut după știrile privind sancțiunile și ne așteptăm la perturbări semnificative ale exporturilor de motorină rusească”, a declarat analistul Energy Aspects Natalia Losada. Ea a adăugat că cel puțin 150 000 de barili pe zi (bpd) de exporturi de motorină rusească de la rafinăriile Gazprom Neft și Surgutneftegas (cele două companii petroliere sanțcionate – n.red.) sunt în pericol de a nu putea fi livrați.
Potrivit datelor LSEG, prima pentru contractul european de referință pentru motorină cu livrare luna următoare a ajuns joi la 50,25 USD pe tonă metrică, un maxim al ultimelor 10 luni. Piața motorinei era deja în backwardation, termen utilizat în piață pentru a ilustra situația în care contractele cu livrare apropiate se tranzacționează cu o primă față de contractele cu livrare mai îndepărtată. Acest lucru denotă, de obicei, o ofertă restrânsă.De asemenea, marjele de rafinare ale motorinei au atins joi un maxim al ultimelor cinci luni și jumătate, de 20 de dolari pe baril.
Iar vremea rece din emisfera nordică susținea deja piețele de motorină.
Marjele de rafinare a motorinei din Asia au urcat luni cu 8%, depășind 17 dolari pe baril, cea mai mare creștere din septembrie, înainte de a scădea joi la aproximativ 16,50 dolari pe baril. Contractele futures la motorină din SUA au crescut cu peste 5% pe 10 ianuarie, cele mai mari creșteri zilnice din octombrie, și au atins joi un maxim al ultimelor șase luni, de 111 $ pe baril. Motorina pentru livrare luna următoare are o primă de peste 10 dolari față de contractul pentru livrare peste șase luni, cea mai mare astfel de primă din ultimul an.
Europa, care, înainte de sancțiunile occidentale din 2022, era principalul cumpărător de motorină rusească, a trecut la livrări din India, Orientul Mijlociu și Statele Unite pentru a acoperi deficitul:
Majoritatea celor 183 de nave sancționate din așa numita “shadow fleet” a Rusiei au fost folosite pentru a transporta țiței și păcură, mai degrabă decât motorină, ;i există temeri că sancțiunile ar putea afecta activitatea rafinăriilor din India și China, reducând producția lor de motorină și exporturile către Europa, a declarat analistul James Noel-Beswick de la Sparta Commodities. Cei mai mari cumpărători de motorină din Rusia, Turcia și Brazilia, ar trebui să găsească vânzători alternativi, cum ar fi Statele Unite și țările din Orientul Mijlociu, în cazul în care livrările rusești sunt întrerupte în mod semnificativ, a adăugat el, ceea ce crește concurența pentru cumpărătorii europeni.
Cum se vede situația în prețurile de la noi
Datele referitoare la cotațiile Platt’s Med, de referință pentru zona noastră și cele care se iau în calcul la stabilirea prețurilor din benzinării (alături de taxe, curs de schimb, costurile specifice fiecărei piețe) arată și aici o creștere semnificativă. Astfel, față de cotația de la 1 ianuarie, pe 17 ianuarie, motorina este cu peste 8% mai scumpă, cotația ajungând la aproape 750 de dolari pe tonă ăn această perioadă.
Prețurile la carburanți în România au crescut destul de mult de la începutul anului. Au fost șase scumpiri consecutive, ceea ce, pentru motorină, s-a tradus într-un plus de 37 de bani pe litru, inclusiv scumpirea generată strict de creșterea accizei impuse de Guvern, de 16 bani pe litru. Dacă facem abstracție de creșterea accizei, prețul final al motorinei la pompă a crescut în această perioadă cu circa 3%, pe fondul creșterii cotației cu circa 8% (jumătate din prețul final sunt taxe) și a deprecierii leului față de dolar, cursul urcând în această perioadă de la 4,77 la 4,83 RON/USD.
Iar presiuni de creștere sunt în continuare, asta pentru că ajustările la pompă de până acum nu au cuprins efectul complet al sancțiunilor, și dacă nu se ajunge la un acord prin care cineva să cumpere rafinăria sârbă NIS de la Pancevo, sancționată pentru că este cotrolată de Gazprom Neft, ea va rămâne fără petrolul care venea din Rusia începând de luna viitoare, ceea ce e de natură iarăși să pună presiune pe prețuri.