Transelectrica nu reușește să emită ATR-uri în termenul legal și cere schimbarea Standardului pentru „reanalizarea” termenelor

Transelectrica, operatorul rețelei naționale de înaltă tensiune, a emis în 2019 șapte avize terhnice de racordare și a primit patru cereri de contracte de racordare. Nu a reușit să emită nici avizele și nici să semneze contractele în termenele stabilite de standardul serviciilor de transport și sistem. Ca atare, cere reanalizarea lor, deși 2019 este primul an din ultimii cinci în care nu a putut să facă acest lucru.

Transelectrica a emis avizele tehnice de racordare în 20 de zile, față de 10, cât este durata din standard, în 2019, potrivit datelor ANRE. Compania arată că, în majoritatea cazurilor nu este vina ei, dar într-un caz recunoaște că a trebuit să reia circuitul hârtiilor pentru că s-a schimbat conducerea și s-a ajuns în perioada sărbătorilor de iarnă. Totuși nu a primit nicio plângere, de niciun fel. Compania cere însă schimbarea standardului în sensul reanalizării termenelor. Termene pe care le-a putut respecta însă cu un an mai devreme, în 2018. De fapt 2019 a fost singurul an din ultimii cinci în care Transelectrica a fost în situația de a nu le respecta.

Cităm din raportul ANRE:

“Timpii medii de emitere a avizului tehnic de racordare și a ofertelor de contracte de racordare nu respect limita impusă de standard (10 zile calendaristice).

“Timp mediu de emitere ATR a fost mai mare decât cel reglementat din diverse motive cum ar fi necesitatea reverificării documentatiei tehnice și confirmarea valabilității prevederilor avizului CTES (prevederi norme tehnice, modificări în instalațiile OTS în perioada 2017 – 2019, convenirea cu OD a modului de derulare a etapelor ulterioare ale procesului de racordare), necesitatea unor analize comune operator – utilizator referitoare la conținutul avizului, în special pentru actualizarea avizelor pentru care există contract de racordare în derulare, iar în unul din aceste cazuri chiar întârzieri cauzate de schimbarea conducerii Transelectrica, situație care a impus reluarea circuitului de avizare și aprobare a avizului, suprapusă cu zilele libere din perioada sărbătorilor de iarnă”

“Timpul mediu reglementat de emitere a contractelor de racordare a fost depășit deoarece, conform justificării OTS, anterior transmiterii acestor oferte, Transelectrica colaborează cu utilizatorii pentru stabilirea clauzelor specifice fiecărui contract, în special în relația cu operatorii de distribuție concesionari (dintre cele patru contracte de racordare, trei au fost încheiate cu operatori de distribuție concesionari)”

„Din punct de vedere al calității comerciale a serviciului se constată depășirea timpilor medii de emitere a avizului tehnic de racordare și a certificatului de racordare prevăzuți în standard (20 zile, respectiv 16 zile față de limita impusă de 10 zile calendaristice)”

“Conform explicațiilor OTS, majoritatea avizelor tehnice de racordare și a contractelor de racordare au avut ca obiect realizarea de lucrări în stațiile OTS, generate de modificări în instalațiile operatorilor de distribuție concesionari. Timpul mediu de emitere avizului tehnic de racordare a fost depășit din motive cum ar fi necesitatea reverificării documentațiilor tehnice, analizele comune necesare pentru actualizarea avizelor sau, în cazul unuia dintre cazuri, motive administrative. Timpul mediu reglementat de emitere a ofertelor de contractare a fost depășit deoarece, conform explicatiilor OTS, Transelectrica colaborează cu utilizatorii pentru stabilirea clauzelor specifice fiecărui contract, în special în relația cu operatorii de distribuție concesionari (dintre cele patru contracte de racordare, trei au fost încheiate cu operatori de distribuție concesionari)”.

“OTS apreciază că, având în vedere complexitatea lucrărilor de racordare la RET duratele reglementate stabilite prin standard ar trebui reanalizate”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *