Transelectrica investeşte 42 milioane euro pentru retehnologizarea a două staţii, Reşiţa şi Timişoara, esenţiale pentru inelul de 400 kV

Transelectrica investeşte 42 de milioane de euro în retehnologizarea a două staţii esenţiale pentru închiderea Inelului de 400 kV în zona de vest, potrivit unui comunicat al companiei.

În anul 2020, nivelul de completare a Inelului a ajuns la 70%

Proiectul investiţional de completare a Axului de 400 kV Banat, parte a Inelului de 400 kV al României, marchează progrese importante prin retehnologizarea a două staţii-cheie: Reşiţa şi Timişoara. Aceste investiţii, cu o valoare totală de aproximativ 42 de milioane de euro, vor face posibilă închiderea Inelului de 400 kV al României în zona de vest, un proiect strategic pentru securitatea alimentării cu energie electrică a ţării şi implicit pentru consolidarea reţelei electrice de transport şi a interconexiunii cu reţelele statelor vecine.

Odată cu finalizarea tronsonului de Linie Electrică Aeriană 400 kV Oradea Sud-Nădab, în anul 2020, gradul de realizare a Inelului de 400 kV al României atins este de 70%.

Având în vedere importanţa strategică a celor două investiţii – retehnologizarea Staţiilor Timişoara şi Reşiţa – pentru modernizarea reţelei electrice de transport, Cătălin Niţi, preşedintele Directoratului CNTEE Transelectrica SA, şi Andreea Miu, membru al Directoratului, au participat săptămâna trecută la şedinţele de comandamente privind stadiul lucrărilor, pentru fiecare proiect în parte, organizate alături de echipele contractorilor şi de echipele de proiect ale Companiei.

„Retehnologizarea staţiei Timişoara şi a staţiei Reşiţa reprezintă în acest moment două priorităţi investiţionale pentru completarea Inelului de 400 kV în zona de vest, alături de finalizarea celor aproximativ 340 de kilometri de linie electrică aeriană de 400 kV din componenţa Axului Banat. România are nevoie de o infrastructură energetică modernizată, fiabilă, capabilă să integreze noi capacităţi de producţie a energiei regenerabile, de aceea închiderea Inelului este un proiect fundamental pentru siguranţa în funcţionare a Sistemului Electroenergetic Naţional.

După aproape 4 ani de blocaje, am reuşit reluarea lucrărilor în Staţia Reşiţa, o staţie cu un rol deosebit în zona de vest a ţării, ceea ce considerăm un succes, în condiţiile în care această investiţie va conduce atât la întărirea reţelei în zona de vest, cât mai ales va crea premisele necesare interconexiunii cu Serbia. Creşterea gradului de interconexiune joacă un rol important privind securitatea aprovizionării cu energie electrică a României şi contribuie la atingerea ţintelor asumate la nivel european”, a afirmat Niţu.

Proiectul de retehnologizare a staţiei Timişoara se află într-o etapă matură de execuţie, termenul de finalizare a lucrărilor fiind anul 2024. Investiţia, în valoare de circa 18 milioane de euro, este una complexă şi vizează atât retehnologizarea staţiei existente de 110 kV, cât şi construirea unei staţii noi cu tensiunea de 400 kV care va permite implementarea proiectului de trecere la tensiunea de 400 kV a Axului Porţile de Fier – Reşiţa – Timişoara – Săcălaz – Arad (Axul de 400 kV Banat), un obiectiv strategic al Planului de Dezvoltare a Reţelei Electrice de Transport 2020-2029.

În această linie se înscrie şi investiţia privind retehnologizarea Staţiei Reşiţa, un obiectiv-cheie, atât pentru operaţionalizarea comercială a liniei de 400 kV de interconexiune cu Serbia Reşiţa (RO)-Pancevo (RS), cât şi pentru trecerea la tensiunea de 400 kV a Axului Banat. Contractul de execuţie a lucrărilor a fost semnat la finele anului 2020, iar prima întâlnire de comandament în cadrul acestui proiect a fost organizată săptămâna trecută, urmând ca în perioada următoare să fie dat ordinul de începere a lucrărilor în şantier. Retehnologizarea staţiei Reşiţa, o investiţie blocată din anul 2017, are valoare de aproximativ 24 de milioane de euro şi va fi finalizată în anul 2023.

Inelul de 400 kV reprezintă un ansamblu de linii electrice aeriene de 400 kV din reţeaua electrică de transport, cu o lungime de aproximativ 1.796 de kilometri, care sunt deja realizate, sunt în curs de execuţie sau se vor construi conform Planului de dezvoltare a RET pe 10 ani al CNTEE Transelectrica SA. În 2020, circa 64% din Inelul de 400 kV era realizat, restul de circa 36% reprezentând segmente care fie se aflau în lucru, fie în diferite faze de pregătire. Prin finalizarea şi punerea în funcţiune a liniei 400 kV Oradea Sud-Nădab la sfârşitul anului 2020, Inelul de 400 kV a atins un grad de realizare de 70%.

Închiderea Inelului de 400 kV este fundamentală atât în zona de vest, unde reţeaua electrică de transport se interconectează mai solid cu Europa, cât şi în zona de est, unde există dificultăţi de evacuare a puterii din zona Dobrogea. Completarea Inelului de 400kV va contribui semnificativ la creşterea siguranţei în funcţionare a SEN, creşterea capacităţii de interconexiune, integrarea energiei din surse regenerabile produsă în zona Dobrogea, optimizarea funcţionării pieţei de energie electrică şi la integrarea acesteia în piaţa unică europeană de energie (IEM).

În prezent, pe lângă retehnologizarea staţiilor Timişoara şi Reşiţa, pentru completarea Inelului de 400 kV în zona de vest se execută lucrări importante de investiţii pentru construirea Liniei Electrice Aeriene (LEA) 400 kV Porţile de Fier – (Anina) – Reşiţa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *