Transelectrica atrage din nou atenția că alimentarea cu energie electrică a Capitalei e deficitară. Care sunt soluțiile

Transelectrica atrage atenția, și în planul actualizat de dezvoltare a rețelei electrice a țării pentru perioada 2020-2030, că alimentarea cu electricitate a zonei București-Ilfov a ajuns să comporte tot mai multe riscuri. Pe termen lung, este nevoie de două noi stații de transformare, pe lângă cele trei care există deja, pentru a se injecta mai multă putere din rețeaua națională.

“Municipiul București și județul Ilfov ating împreună un consum de până la 15% din consumul de energie electrică la nivel național, reprezentând cea mai concentrată zonă de consum de energie electrică din țară. Creșterea consumului de energie electrică din ultimii ani, respectiv dezvoltarea prognozată pentru următorii ani, conduc la necesitatea dezvoltării infrastructurii rețelei electrice de transport aferentă zonei București”, arată Transelectrica.

“Dacă în prezent alimentarea cu energie electrică se efectuează prin intermediul a trei stații electrice de transport aflate la periferie (București Sud, Domnești și Fundeni), se impune ca, pe termen mediu și lung, să se dezvolte rețeaua electrică prin realizarea cel puțin a unei stații electrice de transport de injecție în centrul de consum al Municipiului București, racordată la stațiile existente prin intermediul unor cabluri electrice.

Luând în considerare și celelalte aspecte specifice ale zonei: concentrarea foarte mare a consumului, existența consumatorilor cu un grad ridicat de sensibilitate la întreruperi în alimentare, numărul ridicat de cabluri, respectiv probleme legate de volumul energiei reactive etc., casările grupurilor generatoare din București şi dezvoltarea parcului de producţie din Dobrogea, având drept consecinţă creşterea fluxurilor de putere care tranzitează staţiile care alimentează orașul Bucureşti, în această zonă este necesară realizarea unor proiecte de întărire/dezvoltare a RET-RED (rețeaua electrică de transport, respectiv distribuție – n.red.) precum închiderea inelului de 400 kV al zonei București”, mai arată operatorul de transport și sistem.

Transelectrica prezintă și două tipuri de soluții, pe termen scurt și lung, pentru rezolvarea deficiențelor, ca urmare a unui studiu pe care l-a comandat, la al cărui caiet de sarcini a participat și Enel, care operează rețeaua de distribuție a Capitalei.

Pe termen scurt ar fi necesară instalarea a două noi transformatoare mari în două dintre cele trei stații de transformare existente. Un autotransformator 220/110 kV 400 MVA în staţia Fundeni și un transformator 400/110 kV 250 MVA în staţia Bucureşti Sud. Pe termen mediu și lung, nu este însă suficient, iar Transelectrica arată că mai este nevoie de două stații de transformare. Prima ar urma să fie de 400/110 kV, amplasată în zona Grozăvești, care să fie racordată prin linii electrice subterane de 400 kV de stațiile București și Domnești. Apoi, ar fi nevoie de încă o stație de transformare, tot la Fundeni, tot de 400/110kV, racordată printr-o linie aerioană nouă de 400 kV la Brazi-Vest (lângă Ploiești) și cu intrare-ieșire în linia de 400kV București Sud – Gura Ialomiței. Transelectrica arată ca orizont de timp anii 2029 și 2034 pentru fiecare dintre aceste investiții.

Acum două săptămâni, mare parte din zona de vest și parțial, nord, a Bucureștiului, a rămas fără energie electrică în jurul prânzului, unii consumatori fiind realimentați chiar și după o oră. Au fost afectate locuințe, semafoare, troleibuze, iluminatul din unele stații de metrou, alimentarea cu apă caldă și rece. Deși inițial nu s-a spus care a fost cauza, ulterior compania națională de transport Transelectrica a comunicat că este vorba despre o avarie la stația Domnești, ultima dintre cele trei existente care este încă în proces de modernizare și am aflat că, cel mai posibil, a fost vorba despre o eroare umană. În iunie 2019 a mai avut loc o avarie la stația Fundeni, care a generat probleme de același fel în nordul orașului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *