Transelectrica a anunţat în sfârşit că începe lucrările la o linie care, dacă exista, s-ar fi evitat cel mai grav incident din reţeaua naţională din 2018

Linia de 400 kV Gutinaş-Smârdan, care a primit în sfârşit finanţare europeană pentru a fi construită, şi va fi gata în 2022, ar fi atenuat până la dispariţie efectele celui mai important incident din reţeaua de înaltă tensiune a României în 2018, care a şi fost încadrat la forţă majoră.

Transelectrica a anunţat, zilele trecute, într-un comunicat reluat imediat şi de ministerul Economiei, obţinerea unei finanţări europene de 31 de milioane de euro pentru construcţia liniei de 400 kV Gutinaş-Smârdan. Transelectrica vorba despre “aprobarea de catre Ministerul Fondurilor Europene a unei finantari europene nerambursabile de 31,019 milioane de euro pentru Proiectul ”Linia Electrica Aeriana 400 kV Gutinas-Smardan”, in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020. Valoarea totala a investitiei este de 56,8 milioane de euro”

Linia Electrica Aeriana 400 kV Gutinaş-Smârdan va avea o lungime de 140 de kilometri si va strabate 25 de localităţi din trei judeţe (Bacau, Vrancea si Galati). Investiţia va fi demarata in acest an, cu termen de punere în funcţiune decembrie 2022.

De ce importantă linia aflăm tot din comunicatul Transelectrica.

“În ceea ce priveste importanţa şi beneficiile proiectului, în plan national, LEA 400 kV Gutinaş-Smârdan asigură:

-întărirea Reţelei Electrice de Transport şi creşterea capacităţii de transport a energiei produse în zona Dobrogea catre centrele de consum din restul ţării;

-evitarea limitării evacuării energiei electrice produse în centralele eoliene din zona Dobrogea;

-creşterea gradului de siguranţă în alimentarea consumatorilor din zona Moldovei şi eliminarea congestiilor în Reţeaua Electrică de Transport”.

Proiectul liniei este destul de vechi, aplicaţia pentru fondurile eruropene fiind făcută în octombrie 2017, iar Hotărârea de Guvern pentru expproprieri în decembrie 2017.

Ceea ce vrem să vă spunem este că, dacă această linie ar fi existat, cel mai important incident din reţeaua Transelectrica din anul 2018 ar fi avut consecinţe mai puţin grave, poate chiar inexistente. Este vorba despre declanşarea unei linii de 400 kV, care a avut loc în februarie anul trecut, şi care a fost cel mai important şi costisitor incident din reţeaua de înaltă tensiune a României în 2018, încadrat la forţă majoră.

Cităm dintr-un raport Transelectrica.

“În cursul zilei de 26.02.2018, la ora 14:34, LEA 400 kV Constanța Nord – Tariverde a declanșat, în condiții de vreme dificilă (viscol în zonă, ger), defectul pe linie constând în ruperea lanțului dublu de izolatoare pe faza R la stâlpul nr. 7 și căderea la pământ a conductorului activ.

Declanșarea s-a suprapus cu retragerea accidentală a LEA 400 kV București Sud – Domnești.

Linia  a fost redată în exploatare în data de 27.02.2018, la ora 16:35, după efectuarea reparațiilor. Indisponibilizarea respectivă a determinat reducerea capacității de evacuare a excedentului de producție din zona Dobrogea. În condițiile în care producția eoliană în după-amiaza zilei de 26.02.2018 era de peste 2700 MW, pentru respectarea criteriului de siguranţă N-1, s-a dispus reducerea producției în CEED din zona Dobrogea (Secțiunea 6) și zona Tulcea – Tariverde, la valori sub puterea notificată.

Precizăm că, pentru perioada respectivă, ANM a emis succesiv mai multe coduri de atenționare, galbene și portocalii, referitoare la ninsori abundente și intensificări semnificative ale vântului, inclusiv pentru zona Dobrogea, ST Constanța  obținând de la Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța certificatul de forță majoră cu nr. 446/05.03.2018  (nr. înregistrare la ST Constanța 7897/06.03.2018).

Costul eliminării congestiilor în acest caz reprezintă cea mai mare parte a cheltuielilor cu congestiile înregistrate în anul 2018 (cca. 64 % din total).

Punerea în funcțiune a viitoarei LEA 400 kV Smârdan – Gutinaș va reduce congestiile care apar în zona de est a SEN la retragerea unei LEA de 220 kV sau 400 kV din RET, inclusiv a celor doua linii mentionate la acest punct”.

Costul total al congestiilor a fost de 7,5 milioane de lei, în 2018.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *