Compania petrolieră națională kazahă KazMunayGas (KMG) a început să trimită petrol kazah către România din portul turcesc portul Ceyhan spre România, în condițiile în care, până acum, majoritatea livrărilor se făceau din portul rusesc Novorosiisk, capătul estic al condutei caspice CPC.
Şeful KMG, Magzum Mirzagaliev, a vizitat portul turcesc Ceyhan şi a fost informat despre procesul de expediere a petrolului kazah către rafinăria Petromidia, care este deţinută de KMG, arată un comunicat de presă al companiei kazahe.
„Astăzi suntem prezenţi la un eveniment important pentru industria naţională de petrol şi gaze. Nu este o coincidenţă faptul că şeful statului acordă o atenţie atât de mare dezvoltării de noi rute de aprovizionare pentru petrolul kazah. În această ordine de idei, este bine că acordurile noastre cu compania azeră Socar au devenit acum o realitate. Acest lucru indică perspective bune pentru extinderea în continuare a cooperării noastre”, a declarat Mirzagaliev în timpul ceremoniei de începere a transportului.
Prima încărcătură de 80.000 de tone de petrol de la terminalul Ceyhan este transportat cu petrolierul kazah Alatau, deţinut de Kazmortransflot (firma de transport a KMG), şi se va îndrepta spre Constanţa cu descărcare pentru rafinăria Petromidia.
Un acord pe cinci ani pentru tranzitul de petrol pe ruta Aktau-Baku-Ceyhan, în volum anual de 1,5 milioane de tone, a fost semnat la sfârşitul anului trecut între KMG şi SOCAR din Azerbaidjan. În luna martie a acestui an, au început transporturile de petrol kazah de-a lungul rutei Aktau-BakuPână la 20 aprilie, din portul Aktau au fost expediate 86.000 de tone.
Aflat la Ceyhan, şeful KMZ a mulţumit conducerii companiei mixte Tengizchevroil pentru o serie de negocieri de succes privind condiţiile de transport prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan.
Petrolul kazah nu este supus sancţiunilor occidentale, spre deosebire de ţiţeiul rusesc, deşi sancţiunile au creat probleme pentru unele produse din Kazahstan.
Citește și:
Kazahstanul și-a majorat puternic exporturile de petrol prin rute care ocolesc Rusia
Petromidia Năvodari are o capacitate de aproape șase milioane de tone pe an și este cea mai maredin România şi una dintre cele mai moderne rafinării din regiunea Mării Negre şi asigură aproximativ 40% din capacitatea naţională de rafinare.
Rafinăria din Năvodari beneficiază de livrări constante de materie primă, cu precădere din Kazahstan, cu sprijinul companiei naţionale de petrol şi gaze – KazMunayGas