Coaliția minoritară din Suedia a fost de acord să reducă cantitatea de biocombustibili din motorină și benzină, o măsură care, va reduce prețurile pentru șoferii cu bani puțini, dar care, potrivit grupurilor de protecție a mediului, va crește emisiile de CO2, scrie Reuters.
Coaliția, care este susținută de partidul de dreapta anti-imigrație Democrații Suedezi, a redus deja taxele pe combustibil, a mărit scutirile fiscale pentru persoanele care merg cu mașina la serviciu și a pus capăt subvențiilor pentru vehiculele electrice noi.
La fel ca alți europeni, suedezii se confruntă cu o creștere a costului vieții pe fondul inflației în creștere, dar au și unele dintre cele mai mari prețuri la motorină și benzină din lume, în principal din cauza taxelor mari, mai scrie Reuters.
În prezent, motorina costă aproximativ 20,3 coroane suedeze (2,00 dolari) pe litru, iar benzina 18,8 coroane. Guvernul a anunțat că reducerea cantității de biocombustibil va reduce prețul unui litru de motorină cu 5,5 coroane suedeze.
Introducerea de biocombustibili din surse regenerabile în carburanții auto tradiționali a fost menită să încurajeze trecerea la vehiculele electrice, dar Guvernul spune că asta îi penalizează pe cei care locuiesc în mediul rural.
„Regulile pentru amestecul de biocarburanți nu au fost o politică eficientă în domeniul climei”, au declarat guvernul și Democrații Suedezi în ziarul Dagens Nyheter de duminică.
Guvernul a anunțat în weekend că va reduce cantitatea de biocombustibil la 6% la începutul anului 2024. Conform normelor actuale, motorina trebuie să conțină 30,5% biocombustibil iar benzina 7,8%. Procentul ar fi urmat să crească în fiecare an.
Agenția pentru Protecția Mediului a anunțat luna trecută că Suedia riscă să nu atingă obiectivele climatice pentru 2030, care reprezintă repere pentru atingerea obiectivului de zero emisii nete până în 2045, dacă reduce procentul de biocarburant.
Democrații suedezi au dorit ca nivelul biocombustibililor să fie redus la zero și au amenințat că vor da jos guvernul dacă acest lucru nu se va întâmpla, mai arată Reuters.
În România, din 2019, conținutul minim de biocarburanți trebuie să fie de 8% (procente din volum) bioetanol în benzină și de 6,5% biodiesel în motorină.