Grupul Rompetrol (KMG International), are o strategie de decarbonizare cu o listă de de proiecte prioritare, care deja sunt implementare, și cu una de proiecte secundare.
“În 2023, Rompetrol și-a continuat angajamentul pentru decarbonizare prin investiții strategice și proiecte menite să reducă emisiile și să treacă la surse de energie regenerabilă. Proiectele noastre de decarbonizare, clasificate în priorități primare și secundare, cuprind diverse inițiative care acoperă producția de energie regenerabilă, infrastructura de încărcare pentru vehicule electrice, producția de biodiesel și bioetanol, captarea și utilizarea carbonului, și multe altele. În timp ce unele proiecte, precum producția de biogaz și captarea, utilizarea și stocarea carbonului (CCUS), au fost depriorizate din cauza constrângerilor legislative și a preocupărilor privind fezabilitatea, altele, cum ar fi infrastructura de încărcare pentru vehicule electrice și producția de energie regenerabilă, au fost accelerate pentru a profita de oportunitățile emergente în sectorul energiei verzi”, se arată în ultimul raport de sustenabilitate al companiei.
Grupul arată că “aceste tipuri de proiecte necesită adesea investiții de capital semnificative și implică noi tehnologii care sunt fie marginal profitabile, fie deloc profitabile, ceea ce poate încetini implementarea lor”.
Proiectele prioritare ale Rompetrol
Extinderea rețelei de retail și a infrastructurii de încărcare pentru vehicule electrice
Compania intenționează să-și extindă rețeaua de retail cu 44 de stații de alimentare cu carburanți, unde vor fi și puncte de încărcare a mașinilor electrice.
“Compania a prioritizat dezvoltarea infrastructurii de încărcare pentru vehicule electrice în rețeaua proprie. 2023 a marcat inițierea cu succes a primului proiect al KMGI în această direcție, cofinanțat de Uniunea Europeană. Proiectul „Dezvoltarea infrastructurii de combustibili alternativi de către Rompetrol pe autostrada A1 la granița România-Ungaria” este cofinanțat de Uniunea Europeană prin prin instrumentul de finanțare „Mecanismul pentru Interconectarea Europei”(CEF – Transport), care a fost aprobat la 15 martie 2023, prin Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA). Scopul proiectului este instalarea a 11 stații de încărcare ultrarapide de 300 kW (fiecare stație cu două puncte de încărcare de 150 kW) și modernizarea conexiunii la rețea pentru 11 locații, cu o putere de 600 kW fiecare.
Stațiile de încărcare pentru vehicule electrice facilitează tranziția către soluții de mobilitate mai curate și, în același timp, contribuie la procesul de conștientizare de către cetățeni și comunitate a efectelor pe care alegerea tipului de vehicul le poate avea asupra mediului”, se arată în raportul de sustenabilitate.
Producția de energie regenerabilă și biocombustibili (biodiesel/bioetanol)
“Cu investiții în proiecte de energie fotovoltaică însumând aproximativ 40 MW, Rompetrol este pregătit să contribuie semnificativ la tranziția către energie regenerabilă, consolidându- și în același timp angajamentul față de sustenabilitate și protecția mediului”, arată raportul.
Producția de biocombustibili este un pilon important al strategiei de decarbonizare, cu o investiție semnificativă de peste 400 de milioane de dolari alocată pentru construcția unei noi fabrici de producție de bioetanol în cadrul rafinăriei Petromidia, cu o capacitate de circa 50 mii. tone.
“În plus, am continuat să acordăm prioritate coprocesării biodieselului la rafinăria Petromidia, cu un debit anual de aproximativ 60 de mii de tone de materie primă. Aceste investiții nu doar creează valoare pentru companie, dar contribuie și la obiectivele de sustenabilitate ale Românie”, mai arată compania.
Inițiative de cogenerare și hidrogen verde
Rompetrol a investit 126 de milioane de dolari în proiecte de cogenerare de energie termică și electrică, cu un angajament total de capital în valoare de 164,5 milioane de dolari, mai arată compania.
“Aceste inițiative își propun să maximizeze utilizarea eficientă a resurselor și să minimizeze impactul asupra mediului. Mai mult, am îmbrățișat oportunitățile emergente în sectorul hidrogenului verde, cu investiții totale de 9,6 milioane de dolari destinate conformității cu cerințele legislative pentru furnizarea de hidrogen verde în România. Această investiție include dezvoltarea infrastructurii, inclusiv construcția de conducte și adaptarea instalațiilor existente, poziționând Rompetrol ca un jucător în tranziția către o economie bazată pe hidrogen. Această inițiativă ar permite reduceri substanțiale ale emisiilor de CO2, aliniinduse astfel la obiectivele noastre de sustenabilitate”, mai arată compania.
“Hidrogenul verde va juca un rol esențial în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și în atingerea
neutralității climatice în întreaga Uniune Europeană până în 2050. Ca parte a planului REPowerEU, UE își propune să producă 10 milioane de tone pe an (Mt/an) de hidrogen în Europa și să importe încă 10 Mt/an până în 2030. Pentru a facilita investițiile în proiecte de producție de hidrogen, s-au stabilit obiective clare pentru consumul de combustibili regenerabili de origine nebiologică (RFNBO) în sectoarele industriei și transporturilor în conformitate cu Directiva privind energia regenerabilă (RED) III”, se mai arată în raportul de sustenabulitate.
Proiectele sunt în derulare. Compania a deschid deja 11 stații noi de distribuție pe autostrăzi, cu puncte de încărcare electiucă ( de altfel a fost prima companie petrolieră din România care a pus o stație de încărcare electrică într-o benzinărie). Centrala de cogenerare de înaltă eficiență este gata în procent de poete 90%, urmând să fie deschisă în primăvară. Studiul de fezabilitate pentru producerea de bioetanol avansat cu o capacitate de cel puțin 50.000 de tone a fost finalizat, iar compania caută acum un partener și analizează dacă să reabiliteze instalația de bioetanol existentă sau să construiască una nouă.
Proiectele neprioritare ale companiei
CCUS – Captarea, Utilizarea și Stocarea Carbonului
“Chiar dacă, în prezent, acest proiect a fost deprioritizat din cauza constrângerilor legislative și a investițiilor mari de capital, recunoaștem potențialul tehnologiilor CCUS în reducerea emisiilor de CO2. Prospectul dezvoltării acestui proiect după 2025 demonstrează abordarea noastră vizionară a provocărilor de mediu”, arată compania petrolieră.
Producția de combustibil sustenabil pentru aviație (SAF)
“Începând cu 2025, KMGI va trebui să achiziționeze un biocomponent pentru combustibilul de aviație. În acest sens, a fost inițiat un proces pentru a evalua fezabilitatea producerii de combustibil sustenabil pentru aviație (SAF). În prezent, avem în desfășurare un process amplu de evaluare a producției de combustibil durabil pentru aviație (SAF) și a captării și stocării carbonului (CCS)”, se mai arată în raportul de sustenabilitate.
Grupul Rompetrol, una dintre cele mai mari companii energetice din România, este controlat de compania petrolieră națională a Kazahstanului, KazMunayGsa. Cele mai importante active sunt rafinăriile Petromidia și Vega și o rețea de distribuție a carburanților în România, Bulgaria, Moldova și Georgia.