Directorul direcției de politici energetice din Ministrerul Energiei spune că, deși toate companiile vor fonduri nerambusrsabile pentru proiectele pe hidrogen, în final utilizarea acestei resurse pentru atingerea obicectivellor de neutralitate climatică va fi decisă de industriile care vor alege această cale pentru decarbonare.
“Din punct de vedere al finanțării, toată lumea preferă granturile. Grantul ca instrument de ajutor în alte părți ale continentului e văzut ineficient, nu produce în efectul de leverage. Factorul este mult mai mic decât dacă utilizam instrumente de de-risking ale investițiilor. Asta ține și de educația financiară a oamenilor din companii. Companiile ar trebui să aibă departamente specializate pe fonduri europene. Vedem diverse abordări legate în grabă. Din experiența noastră vedem mai degrabă companii mari care vin să acceseze finanțare care în accepțiunea Comisiei, dispun de capital și de resurse pentru a-și face propriile investiții. Din zona de IMM-uri sau start-upuri nu vedem iepuri sărind sau venind către finanțări, deși și noi ne-am dori să stimulăm mai degrabă acel sector”, a spus Sorin Elisei, dieectorul Direcției de Fonduri Europene din Ministerul Energiei, la un eveniment de popularizare a transportului public pe hidrogen.
“Prin PNIESC (planul național integrat energie-mediu, n.red.) am încercat sa avem la nivelul sectorului industrial o înțelege a ce vor să facă societățile mai mult sau mai puțin energointensive pentru a se pregăti de net-zero. În multe dintre ele cred că acesta nu se va întâmpla, dar va veni un moment declanșat de regulile europene în care companiile vor trebui să facă un plan de neutralitate climatică.
Iau hidrogenul și îl judec ca un vector în comparație cu alte opțiuni și aici ma refer la industrie, căci ea va fi cel mai lovită de acest proces, industriile se uită fie la hidrogen, fie la captarea CO2, la eficiență energetică. Rolul hidrogenului va fi creionat, dincolo de ce scrie în strategie (strategia hidrogenului – n.red.), de cine va fi dispus să pună bani jos pentru aceasta opțiune de a atinge ținta de net-zero”, a mai spus Elisei.
Oficialul a făcut aceste declarații la Cluj, la un workshop pe hidrogen, în cadrul JIVE projects finantat de Clean Hydrogen Partnership.
România găzduiește în luna mai cel de-al treilea turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen, ca parte a proiectelor JIVE susținute și finanțate de Clean Hydrogen Partnership. În cadrul acestuia, un autobuz alimentat cu hidrogen este testat pe străzile a nouă orașe europene, inclusiv Cluj-Napoca și Galați.
Citește și: