Guvernul Sloveniei a decis să fixeze, începând de marţi, preţul benzinei şi motorinei la 1,503 şi, respectiv, 1,541 euro pe litru, a anunţat ministrul Economiei, Zdravko Pocivalsek, informează agenţia EFE, citată de Agerpres.
Măsura vine în contextul puternicei scumpiri a carburanţilor, care s-a înregistrat în ultimele săptămâni, preţurile atingând niveluri record. Pentru a le limita, Guvernul a luat ca bază preţul cel mai scăzut pe care l-au practicat luni benzinăriile din ţară şi a scăzut 6 eurocenţi la benzină şi, respectiv, 13 eurocenţi la motorină.
„Obiectivul este calmarea situaţiei pe piaţa carburanţilor auto”, a explicat ministrul, citat de agenţia locală STA.
Pe de altă parte, acesta a dat asigurări că nu va fi penurie de combustibili şi că Executivul a asigurat cantităţi suficiente pentru consumatori.
Ce au făcut alții
Slovenia este ultma țară din Europa care a luat măsuri referitoare la prețurile de vânzare ale carburanților auto. Cu câteva zile în urmă, Franța a anunțat o sibvenție de 15 eurocenți pe litru, acordată direct în benzinării, tuturor celor care alimentează, iar Germania urmează să facă același lucru, numai că reducerea este de 20 de cenți.
Irlanda a anunţat miercurea trecută că va reduce accizele la benzină şi motorină până la sfârşitul lunii august, pentru a uşura povara creşterii rapide a preţurilor la benzină.
Portugalia a redus, de asemenea, taxa specială percepută pentru carburanţi, pentru a face faţă unei creşteri fără precedent a preţurilor energiei. Asta după ce mulţi oameni din toată ţara s-au repezit la benzinării pentru a umple rezervoarele, aşteptându-se la o nouă creştere a preţurilor care au depăşit deja 2 euro pe litru.
Guvernul ceh va elimina amestecul obligatoriu de biocomponente în combustibili şi va elimina o taxă rutieră pentru a contracara creşterea preţurilor.
Guvernul maghiar a plafonat prețurile finale de vânzare, încă din noiembrie anul trecut, măsură care va fi aplicată până în aprilie, cel croat a operat o plafonare asemănătoare în februarie, iar guvernul polonez a eliminat TVA din prețul final.
Care este riscul
Plafonarea prețurilor, dacă este făcută la un nivel mult sub cel al pieței, riscă să provoace penurie, fie pentru că vânzătorii de carburanți acumulează pierderi pe care nu le pot totuși susține la nesfârșit și nu vor mai vinde, fie pentru că, dacă prețurile în piață continuă să fie mult mai mari, consumatorii își vor face stocuri.
Este cunoscută isteria care a cuprins România săptămâna trecută, când s-au format cozi la benzinării, în urma unor zvonuri că prețurile ar fi urmat să crească brusc, de la 7,5-7,7 la peste 10 lei pe litru. Ei bine, totul ar fi plecat de la un anunț al subsidiarei companiei ungare Mol, care ar fi anunțat câțiva clienți mari wholesale că prețul va crește brusc.
Pentru că a fost forțată să vândă carburanții la echivalentul a 1,3 euro/litru – ceea ce face ca prețul din Ungaria să fie semnificativ mai bun decât al altor țări din zonă, Mol s-a confruntat cu două probleme. Prima este că pierde undeva la 7 cenți pe litrul vândut în Ungaria. A doua este că, inclusiv pe fondul fluxului de refugiați spre vest și a turismului de benzinărie, consumul a crescut, iar compania a trebuit să introducă restricții de alimentare, 100 de litri cel mult, per client. Ulterior, mai multe zeci benzinării Shell din Ungaria ar fi redus cantitatea care poate fi alimentată la echivalentul a 25.000 de forinți, adică 52 de litri.