Șeful Transgaz, reproșuri către Bruxelles: A refuzat să acorde finanțare pentru construcția de conducte de gaze de jumătate de miliard de euro, „n-am înțeles de ce”

Ion Sterian, directorul general al Transgaz spune că nu a înțeles motivele pentru care proiectele de conducte noi ale companiei, în valoare de peste jumătate de miliard de euro, au fost refuzarte pentru finanțare din Fondul de Modernizare.

“N-am înțeles de ce Comisia Europeană nu a aprobat la finanțare din Fondul de Modernizare proiectele depuse de Transgaz. Unele din aceste proiecte privesc construirea infrastructurii necesare viitoarelor centralele pe gaze în ciclu combinat cu posibilitate de utilizare a hidrogenului de la Turceni și Ișalnița ale Complexului Energetic Oltenia. Licitațiile sunt în curs pentru aceste conducte, dar nu avem bani. Ne străduim să găsim să luăm împrumuturi de la diferite bănci și instituții financiare. Asta pentru că proiectele noastre nu au fost aprobate la finanțare. Mă întreb de ce și nu mă întreb numai eu, ci și alți factori de decizie din România. În cele din urmă, vom găsi banii necesari și vom construi conductele, însă ar fi fost bine să putem lua finanțare din Fondul de Modernizare. Asta pentru că România a pierdut mult când am scos din funcțiune termocentralele pe cărbune”, a spus șeful Transgaz, la Romania International Gas Conference (RIGC) 2023

Compania anunțase încă din luna august că depune pentru finanțatre din Fondul de Modernizare șapte proiect de conducte de gaze, în valoare de 554 de milioane de euro. Proiectele erau:

Conductă de transport gaze naturale pentru alimentarea CET Mintia

Creșterea capacității de transport a SNT și a siguranței aprovizionării cu gaze naturale a Sucursalei Electrocentrale Ișalnița (județul Dolj) și a Sucursalei Electrocentrale Turceni (județul Gorj);

Conducta de transport gaze naturale Jupa – Băile Herculane – Orșova – Prunișor;

Conductă de transport gaze naturale Mihai Bravu – Siliștea

Conductă de transport gaze naturale Tetila – Horezu – Râmnicu Vâlcea;

Conducta de transport gaze naturale Marea Neagră-Podișor;

Conducta de transport gaze naturale Ghercești – Jitaru.

Sterian a spus că, în ședința Comitetului de Investiții a Fondului pentru Modrnizare din octombrie, a orimit finanțare un singur proiect, pentru conducta care va alimenta viitoarea centrală pe gaze de la Mintia, și pentru aceasta doar 6,8 milioane de euro. Pentru conducta Tuzla Podișor compania primise deja o parte din finanțare la sesiunea anterioară de depunere de proiecte/

Sterian a explicat că încearcă să găsească finanțare întâi la bănci locale, și a vorbit și despre o posibilă finanțare din partea unor mari bănci, vorbind despre JP Morgan și Goldman Sachs.

Fondul de Modernizare european este alimentat cu bani proveniți din certificatele de emisii de gaze cu efect de seră (CO2) pe care marii emitenți sunt obligați să le cumpere, bani cu care sunt finanțate proiecte energetice, cu prioritate cele din regenerabil, în zece țări, printre care și România, care are alocate 16 miliarde de euro din acest fond.

 

2 Comments

  1. Dar de ce nu plătesc producătorii respectivi costul instalației respective? De ce sa între în tarife reglementate și implicit sa le plătim noi în tarife astfel de socializari..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *