Se pregătește o nouă taxă auto în România

Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), prezentat publicului înainte de alegeri, conține și o referire la introducerea unei taxe de poluare pentru autovehicule.

Documentul de peste 260 de pagini, postat pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene, nu conține o referire la introducerea unei noi taxe de poluare, însă instituția a postat câteva imagini, care se doresc o ilustrare succintă a măsurilor din capitolele planului.

Una dintre ele, după cum vedeți și în imaginea atașată acestui text, arată clar, la capitolul “tranziție verde” în domeniul transporturilor: “stații de încărcare electrică la proiectele de infrastructură rutieră și taxarea ecologică pentru vehiculele poluante”.

Așadar, unii dintre posesorii de mașini vor plăti o taxă de poluare, nu știm când, cât, și, mai ales, cine.

Ideea unei noi taxe auto a fost vehiculată des în ultima perioadă a guvernării PSD. Denumită atunci timbru de mediu, ajunsese la stadiul în care se calcula o formulă pentru ca această nouă taxă să respecte reglementările europene și să nu mai poată fi atacată în justiție – amintim că toate formele inițiale ale taxei auto (prima, numită taxă de primă înmatriculare, a fost pusă în 2007, când am intrat în UE)  au fost contestate cu succes, taxa a fost anulată, iar statul a trebuit să dea oamenilor banii înapoi. Ultima taxă a fost eliminată în februarie 2018.

“Trebuie să ne gândim foarte bine pentru anul viitor la o metodă prin care toate maşinile care au Euro 0, 1, 2, 3 să fie cumva îndepărtate de pe piaţă. Acest lucru trebuie să fie făcut numai printr-o asumare, dar şi printr-un mod în care să nu putem fi atacaţi la Curtea Europeană de Justiţie a Uniunii Europene”, spunea ministrul mediului din guvernul PSD la acea vreme, Grațiela Gavrilescu.

Un sistem de taxare în funcție de norma de poluare a fost impus de fostul primar al Capitalei, Gabriela Firea, dar a fost rapid abandonat. Denumit “vinieta Oxigen”, sistemul taxa toți proprietarii de mașini cu norma de poluare sub euro 4 inclusiv care circulă prin București,  în funcție și de timp – exista vinieta de  o zi, o lună, șase luni, un an. Cea mai mare valoare era de 1.900 de lei pe an, pentru mașinile non euro.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *