Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), prezentat publicului înainte de alegeri, conține și o referire la introducerea unei taxe de poluare pentru autovehicule.
Documentul de peste 260 de pagini, postat pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene, nu conține o referire la introducerea unei noi taxe de poluare, însă instituția a postat câteva imagini, care se doresc o ilustrare succintă a măsurilor din capitolele planului.
Una dintre ele, după cum vedeți și în imaginea atașată acestui text, arată clar, la capitolul “tranziție verde” în domeniul transporturilor: “stații de încărcare electrică la proiectele de infrastructură rutieră și taxarea ecologică pentru vehiculele poluante”.
Așadar, unii dintre posesorii de mașini vor plăti o taxă de poluare, nu știm când, cât, și, mai ales, cine.
Ideea unei noi taxe auto a fost vehiculată des în ultima perioadă a guvernării PSD. Denumită atunci timbru de mediu, ajunsese la stadiul în care se calcula o formulă pentru ca această nouă taxă să respecte reglementările europene și să nu mai poată fi atacată în justiție – amintim că toate formele inițiale ale taxei auto (prima, numită taxă de primă înmatriculare, a fost pusă în 2007, când am intrat în UE) au fost contestate cu succes, taxa a fost anulată, iar statul a trebuit să dea oamenilor banii înapoi. Ultima taxă a fost eliminată în februarie 2018.
“Trebuie să ne gândim foarte bine pentru anul viitor la o metodă prin care toate maşinile care au Euro 0, 1, 2, 3 să fie cumva îndepărtate de pe piaţă. Acest lucru trebuie să fie făcut numai printr-o asumare, dar şi printr-un mod în care să nu putem fi atacaţi la Curtea Europeană de Justiţie a Uniunii Europene”, spunea ministrul mediului din guvernul PSD la acea vreme, Grațiela Gavrilescu.
Un sistem de taxare în funcție de norma de poluare a fost impus de fostul primar al Capitalei, Gabriela Firea, dar a fost rapid abandonat. Denumit “vinieta Oxigen”, sistemul taxa toți proprietarii de mașini cu norma de poluare sub euro 4 inclusiv care circulă prin București, în funcție și de timp – exista vinieta de o zi, o lună, șase luni, un an. Cea mai mare valoare era de 1.900 de lei pe an, pentru mașinile non euro.