Prețul motorinei a crescut în acest week-end din nou, pentru a treia oară în această săptămână, la benzinăriile din România, pe fondul a ceea ce se preconizează deja a fi o criză a motorinei la nivel global.
MOTORINĂ. Sâmbătă, 23 septembrie, la stația Petrom de pe Șoseaua Virtuții din București, stație monitorizată de noi în acest an, prețul motorinei standard era de 7,71 de lei litrul, iar prețul unui litru de benzină standard era de 7,34 lei. Așadar, față de ziua precedentă, prețul motorinei a crescut cu șapte bani pe litru, iar cel al benzinei a rămas nemodificat.
Scumpirea cu șapte bani pe litru a motorinei este mai mare decât cele cu care ne-a obișnuit Petrom, liderul pieței de distribuție a carburanților în ultima perioadă, iar creșterile de preț devin iarăși destul de dese.
Înainte de scumpirea din week-end-ul acesta, prețurile au crescut cu două zile înainte, joi (Petrom a scumpit și benzina și motorina cu patru bani, respectiv cinci bani pe litru), iar cu o zi mai devreme compania scumpise și benzina și motorina cu câte trei bani pe litru. Scumpirea de miercuri venea după una care a avut loc pe 13 septembrie – timp de o săptămână prețurile au fost menținute. Atunci, Petrom a scumpit și benzina și motorina cu patru bani pe litru după ce, cu două zile înainte, au crescut prețurile cu cinci bani pe litru și la benzină și la motorină. Asta după ce la 7 septembrie compania scumpise doar motorina, cu cinci bani pe litru.
Comparativ cu nivelurile de la sfârșitul lunii iunie, motorina este cu peste un leu pe litru mai scumpă
Motorina, o problemă globală
Piața românească a carburanților este încă una în care consumul de motorină este majoritar (peste două treimi din totalul carburantului consumat), în condițiile în care cererea internă nu este satisfăcută de producția celor trei rafinării românești. Așadar, pe net, România importă motorină și exportă benzină.
Acum aproape o săptămână, Bloomberg scria că rafinăriile din întreaga lume nu pot să producă suficientă motorină, ceea ce deschide un nou front inflaţionist şi lipseşte economiile de un carburant care asigură funcţionarea industriei şi transportului.
Chiar dacă cotaţiile la petrol sunt în creştere accelerată, ajungând recent la 95 de dolari per baril – maximumul anului – acest avans este unul modest comparativ cu explozia cotaţiilor la motorină. Pe piaţa din SUA preţurile la motorină trecuseră de 140 de dolari per baril, cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată pentru acest moment al anului. Preţurile de referinţă în Europa au crescut şi ele cu 60% în ultimele luni., iar cotațiile pentru zona medireaneeană, cele luate în calcul și pentru piașa din România, depășiseră nivelul de 1.000 de dolari pe tonă.
Atunci, Bloomberg scria că lucrurile ar putea să se înrăutăţească, pe fondul atitudinii Arabiei Saudite şi Rusiiei, care au redus producţia de ţiţei mai dens care este folosit la fabricarea de motorină. În data de 5 septembrie, cele două state care sunt liderii de facto ai alianţei OPEC+ au anunţat că vor prelungi reducerile de producţie până la finele anului, o perioadă în care în mod tradiţional creşte cererea de motorină.
„Suntem în pericol să vedem noi tensiuni pe piaţă, în special pentru distilate, în lunile de iarnă. Companiile de rafinare au probleme în a ţine pasul cu cererea”, a declarat atunci Toril Bosoni, responsabil pentru piaţa petrolieră la Agenţia Internaţională a Energiei, făcând referire la o categorie de combustibili care include şi motorina.
Situaţia actuală este una dificilă pentru rafinăriile din întreaga lume, care timp de mai multe luni au fost nevoite să reducă producţia. Temperaturile ridicate înregistrate în această vară în emisfera nordică au forţat multe rafinării să opereze la un nivel sub cel normal. În plus, rafinăriile au fost presate să fabrice alte produse precum combustibil pentru aviaţie şi benzină, în cazul cărora cererea şi-a revenit mai rapid, susţinea acum po săptămână Callum Bruce, analist la Goldman Sachs Group Inc.
Restricţionarea aprovizionării cu motorină are consecinţe economice. Creşterea cotaţiilor futures în SUA a fost influenţată şi de faptul că firmele de transport rutier au achiziţionat cantităţi mari.
„Motorina este carburantul folosit de un camion de mare tonaj care mută produsele de la fabrică până pe piaţă, aşa că atunci când preţurile explodează, aceste costuri mai mari cu transporturile sunt transferate pe seama firmelor şi consumatorilor”, spune Clay Seigle, director global de servicii petroliere la Rapidan Energy Group. Potrivit acestuia, deşi există speranţe că economia americană poate evita recesiunea, „o creştere a preţurilor la energie, fie că este vorba de preţurile la benzină sau la motorină, ar putea submina o mare parte din progresele obţinute. Acest risc nu este ignorat la Washington având în vedere că se apropie sezonul campaniei electorale”, adaugă Clay Seigle.
Rusia pune din nou umărul la creșterea prețurilor
După decizia saudiților referitpare la petrol, Rusia a impus o interdicție pe termen nedeterminat pentru exporturile de motorină și benzină în majoritatea țărilor, o măsură care riscă să perturbe aprovizionarea cu combustibil înainte de iarnă și amenință să agraveze penuria globală, după cum relata recent CNBC. Interdicția, care a intrat în vigoare săptămâna aceasta și se aplică tuturor țărilor, cu excepția a patru foste state sovietice, nu are o dată de încheiere. Țările scutite de interdicție includ Belarus, Kazahstan, Armenia și Kârgâzstan, toate fiind membre ale Uniunii Economice Eurasiatice.
Rusia este unul dintre cei mai mari furnizori de motorină din lume și un exportator major de țiței, dar a luat decizia de a limita exporturile pentru că, pe fondul unei penurii (multe rafinării sunt oprite acum, unele pentru mentenanță), au crescut foarte mult prețurile la carburanții vânduți pe piața internă, exact în momentul în care agricultura are nevoie de mai mult combustibil.
Participanții de pe piață sunt îngrijorați de impactul potențial al interdicției Rusiei, în special într-un moment în care stocurile globale de motorină sunt deja la niveluri scăzute. Prețurile petrolului au crescut cu până la 1 dolar pe baril în urma știrii de joi când a fost anunțată limitarea exporturilor, înainte de a se redresa ușor. Analiștii din domeniul energiei au spus că limbajul vag folosit în anunțul Rusiei a făcut dificilă evaluarea exactă a perioadei în care va rămâne în vigoare interdicția și au avertizat că Moscova ar putea încerca din nou să transforme într-o armă rezervele de combustibil, înaintea unui nou sezon de încălzire de iarnă.
Un purtător de cuvânt al Kremlinului a declarat vineri că interdicția aplicată exporturilor de combustibil va dura atât timp cât va fi necesar pentru a asigura stabilitatea pieței, a informat Reuters.
În săptămânile care au precedat intervenția de joi, analiștii au spus că exporturile rusești de motorină au fost supuse unei presiuni din cauza slăbiciunii rublei, a întreținerii rafinăriilor interne și a eforturilor guvernamentale de a crește oferta internă. ”Toate acordurile convenite înainte de intrarea în vigoare a interdicției sunt încă în vigoare, ceea ce înseamnă că probabilitatea unei opriri imediate a exporturilor de motorină și benzină este puțin probabilă, cel mai probabil ar dura 1-2 săptămâni pentru ca impactul să se producă”, a spus Viktor Katona, analist principal la Kpler, într-o notă de cercetare publicată vineri. ”În acel moment, totuși, guvernul ar putea deja să anuleze această lege specifică, la fel de brusc cum a fost publicată”, a adăugat el.
Ce impact ar putea avea interdicția? Înainte de invazia pe scară largă în Ucraina a Kremlinului, în februarie anul trecut, rafinăriile rusești exportau circa 2,8 milioane de barili pe zi de produse petroliere. Această cifră a scăzut de atunci la aproximativ 1 milion de barili pe zi, potrivit ING, dar Moscova rămâne încă un jucător important pe piețele globale de energie. Warren Patterson, șeful Strategiei pentru mărfuri la ING, a declarat într-o notă de cercetare publicată vineri că interzicerea exporturilor de carburanți de către Rusia este o evoluție majoră înaintea iernii din emisfera nordică, o perioadă în care, de obicei, se va observa o creștere sezonieră a cererii.
”Piața distilatelor medii cunoștea deja o presiune semnificativă înainte de această interdicție, cu stocuri strânse în SUA, Europa și Asia, în timp ce ne îndreptăm spre iarna emisferei nordice”, a spus Patterson, citând factori precum reducerile de producție OPEC+, revenirea călătoriilor aeriene și eforturile Europei de a înlocui distilatele medii rusești, după ce o interdicție a intrat în vigoare în februarie.
”Pierderea de aproximativ 1 milion de barili pe zi de motorină rusească se va face simțită pe piața globală și nu va face decât să întărească opinia favorabilă pe care am avut-o asupra fisurilor de distilat mediu și, ca urmare, asupra marjelor rafinăriilor”, a adăugat el.
Citește și: