Carburanții s-au scumpit din nou, după doar două zile, iar creșterile de preț ar putea continua – petrolul se apropie de 100 de dolari barilul, stocurile sunt mici, capacitatea de rafinare insuficientă

Petrom, liderul pieței de distribuție a carburanților, a crescut din nou prețurile la benzina și motorina vîndute în benzinăriile proprii, la două zile de la precedenta scumpire. Creșterea prețurilor de la noi are loc într-un context global de piață marcat de scumpirea petrolului, creșterea marejelor de rafinare, stocuri mici și o capacitate de prelucrare tot mai redusă la nivel global.

Stația Petrom de pe Șoseaua Virtuții din București, monitorizată de noi în acest an, afișează pe data de 13 septembrie 2023 un preț al benzinei standard de 7,27 lei/litru, în timp ce prețul motorinei standard este de 7,55 lei/litrul.

Așadar, față de ziua precedentă, Petrom, liderul pieței de distribuție a carburanților din România, a scumpit și benzina și motorina cu patru bani pe litru.

După mișcarea de preț de azi, observăm că se menține diferența de preț dintre motorină și benzină, la 28 de bani pe litru.

Scumpirea de astăzi a ambilor carburanți vine după una care a avut loc acum două zile – la 11 septembrie au crescut prețurile cu cinci bani pe litru și la benzină și la motorină. Asta după ce la 7 septembrie compania scumpise doar motorina, cu cinci bani pe litru. Înainte, o ușoară ieftinire a avut loc la 1 septembrie, când companim scăzut cu trei bani pe litru la motorină și cu un ban pe litru la benzină. A fost prima ieftinire a carburanților de la jumătatea lunii iulie încoace, și venea după un șir de 14 scumpiri succesive, în urma cărora motorina s-a scumpit cu 76 de bani pe litru, iar benzina cu 51 de bani pe litru. După cum se vede, tendința este din nou de creștere a prețurilor.

“Scumpirea nu e mare”

Întrebat acum două zile despre evoluția prețurilor la carburanți, premierul Marcel Ciolacu ca spus că scumpirea carburanţilor „nu este atât de mare”, și că în toată lumea au crescut prețurile din cauza războiului din Ucraina. Scumpirea va fi ţinută „într-un grafic”, a spus premierul.

„O să am o discuţie întâi să vedem de ce a crescut preţul, am înţeles că s-a mărit iarăşi barilul. E foarte uşor de influenţat, în urma războiului. Ştiţi că avem al doilea preţ cel mai mic preţ din Europa. Mi se pare că Bulgaria mai are cu 0,1 mai puţin decât România. Deci este o scumpire care s-a văzut în toată lumea şi în toată Europa. O să încercăm să o ţinem într-un grafic”, a spus Ciolacu, citat de Agerpres.

Ciolacu a mai explicat că statul român are acciza la carburanţi raportată la nivelul anului 2018. „Noi avem acciza blocată raportată la 2018. Deci statul român, în acest moment, ia cea mai mică acciză din Europa, ca să menţinem inflaţia cu o singură cifră, cum am reuşit. Am văzut, la motorină s-a scumpit mai mult. E şi normal. De obicei, motorina se foloseşte în război din câte ştiu eu”, a spus Ciolacu.

De ce se scumpesc carburanții

carburanti petrolLa momentul redactării acestei știri, cotația țițeiului Brent, de referință pentru piața europeană era de 92,27 dolari pe baril, în timp ce benchmark-ul american WTI se tranzacționa la 89,08 dolari, niveluri record ale acestui an.

Petrolul Brent a depăşit 90 de dolari pe baril săptămâna trecută pentru prima dată în 2023, după ce Riadul şi Moscova au prelungit reducerile de aprovizionare până la sfârşitul anului, în pofida faptului că petrolul a crescut deja cu 25% din iunie, pe măsură ce cererea globală atinge un nivel record.

Sunt tot mai multe voci care dau drept certă atungerea pragului de 100 de dolari pe baril până la finalul anului.

Cotațiile la carburanți au început din nou să crească, pe fondul creșterii cererii, a stocurilor care sunt mai reduse decât mediile ultimilor ani dar și a capacității limitate de rafinare în raport cu cererea în Europa de Vest și Statele Unite.

Marjele de rafinare cresc, pe fondul lipsei de capacitate de prelucrare a țițeiului din cauza investițiilor insuficiente și a opririlor mai frecvente, în condițiile în care rafinăriile care mai operează își intensifică activitatea datorită marjelor mai bune și amână lucrările planificate, potrivit uneei analize ZeroHedge după o conferință care a avut loc recent în Singapore.

Infrastructura deteriorată înseamnă că au existat opriri neplanificate ale uzinelor aproape la fiecare săptămână sau două în Europa, a declarat pentru Bloomberg Frederic Lasserre, șeful global de cercetare al Gunvor, adăugând că multe rafinării au amânat mentenanța obișnuită, ceea ce poate conduce la probleme tehnice care duc la opriri neplanificate, ceea ce duce la o volatilitate mare a prețurilor la carburanți.

„Piața este excesiv de sensibilă la orice întrerupere neașteptată a aprovizionării, oriunde”, a spus Lasserre. „Toată lumea știe că nu există un plan B. Nu avem stocuri și nu avem capacitate excedentară nicăieri”.

„Capacitatea de rafinare este foarte redusă”, a fost de acord directorul general al traderului gloval Vitol, Russell Hardy, menționând că o mulțime de rafinării s-au închis în timpul Covid-19 și că piețele occidentale nu au suficiente produse petroliere.

Recenta serie de întreruperi neplanificate și restrângerea capacității de rafinare evidențiază provocările pe măsură ce lumea trece de la combustibilii fosili la o energie mai curată. În SUA, benzina se află la cel mai ridicat nivel sezonier din ultimul, creșterea datorându-se parțial căldurii extreme care a limitat producția rafinăriilor.

Citește și:

Ion Sterian, director general Transgaz: România va avea nevoie la nivelul anilor 2027-2028 de 4-5 miliarde metri cubi de gaze în plus faţă de producţia din Marea Neagră

Pe de altă parte, cu relevanță pentru zona noastră, pe fondul lucrărilor de mentenanță la rafinării și a creșterii prețurilor interne la carburanți, în septembrie Rusia va reduce exporturile de motorină din porturile sale de la Marea Baltică și Marea Neagră cu aproape 25% comparativ cu planurile de export pentru luna august, a relatat vineri Bloomberg, citând date din industrie.

Capacitatea de rafinare a petrolului care va fi indisponibilă în Rusia va crește cu 44% în septembrie față de august, pe fondul lucrărilor de întreținere sezoniere ale rafinăriilor., potrivit estimărilor Reuters bazate pe date din surse din industrie. Astfel,aproximativ 4,6 milioane de tone metrice din capacitatea de rafinare a Rusiei este de așteptat să fie oprită în septembrie.

Petrom este lider pe piața distribuției de produse petroliere cu amănuntul din România, cu o rețea de 555 de stații de distribuție, dintre care 393 Petrom și 162 OMV.

Citește și:

Petrom a fost cel mai important furnizor de benzină de import al Ucrainei, în luna august

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *