
Premierul Ilie Bolojan a declarat, marţi, că, în cadrul pachetului de măsuri privind reforma companiilor de stat, vor fi făcute modificări de legislaţie privind reducerea numărului de membri din Consiliile de administraţie, precum şi pentru plafonarea unor câştiguri.
„Un al doilea element de bază ţine de partea de management al companiilor, lucru care va fi rezolvat prin modificări de legislaţie, atât în ceea ce priveşte reducerea de membri, dar şi în ceea ce priveşte plafonarea unor câştiguri. Avem o situaţie în care, abuzând, practic, de prevederi legale şi fără un control serios al modului în care managerii acestor companii şi cei care sunt parte în Consilii de administraţie aplică legislaţia, de la valori rezonabile de câştiguri cu care au intrat atunci când au câştigat aceste nominalizări, s-a ajuns într-o perioadă relativ scurtă la limitele maxime, ceea ce, pe bună dreptate, a creat o nemulţumire, atât în opinia publică, dar şi în ceea ce priveşte administrarea lor propriu-zisă. În condiţiile în care cresc foarte mult indemnizaţiile, fără ca acest lucru să se reflecte în performanţele companiilor sau în creşterea serviciilor acestora, este evident că e o măsură care abuzează, practic, legislaţia în vigoare”, a afirmat Bolojan, într-o conferinţă de presă susţinută la Palatul Victoria alături de vicepremierul Dragoş Anastasiu.
El a menţionat că, în perioada următoare, urmează să fie modificaţi, de asemenea, indicatorii de performanţă.
„Aceşti indicatori, în următoarea perioadă, vor fi revizuiţi de către fiecare minister, în aşa fel încât să se verifice dacă indicatorii care stau la baza actualelor contracte sunt relevanţi sau sunt superficiali. Cu siguranţă, în multe locuri, aceşti indicatori nu sunt relevanţi. Şi, atunci, vom fi în două situaţii: sau noii indicatori vor fi acceptaţi de către cei care conduc aceste companii, ceea ce înseamnă că sunt oameni de bună credinţă, care înţeleg că ceea ce a fost nu va mai fi şi trebuie să ofere un plus de performanţă în administrarea activelor statului, sau, în condiţiile în care nu vor accepta aceşti indicatori, din start înseamnă că sunt nişte probleme legate de profesionalismul lor, de bunele lor intenţii, de dedicarea acestora şi vom uza de toate prevederile legale pe care le vom avea la dispoziţie, în aşa fel încât să impunem aceşti indicatori de performanţă sau cei care nu îi acceptă să plece”, a explicat prim-ministrul.
Cum se taie indemnizațiile
Vicepremierul Dragoș Anastasiu a venit cu detalii despre acest pachet care vizează guvernanța companiilor de stat, care îi vizează pe directori și membrii din Consiliile de Administrație (CA). Iată ce a spus vicepremierul
Reducerea numărului de membri din CA: la regii autonome de la 3-5 membri maxim la 3, la societăți cu sistem unitar maxim 3, la companiile mari – de la 5-7 la 3-5. La firmele foarte mari – va trebui să facem terapie individuală.
Reducerea remunerației membrilor – membrii neexecutiv – era de până la 3x (de trei ori salariul mediu pe ramură), se reduce la 2x, la executivi indemnizația fixă de la 3x maxim, cea variabilă la 2x. Directorii generali – componenta fixă era de 3x-6x, propunem 2x.
Plafonarea beneficiilor – nu ne referim la mașină de serviciu, telefon, laptop, ci la plata de cazare, indemnizații concediu, le plafonăm la maxim 10% din remunerația totală fixă.
Pentru funcționarii publici propunem să nu poată să facă parte decât dintr-un singur CA, acum se poate din două
Avem termen de prescripție pentru sancțiuni AMEPIP de la 6 luni la un an, mărim termenul de prescripție. Nu se mai șterg greșelile atât de repede.
În ce privește AMEPIP, acum avem împărțite companiile în local și central. Există un focus special pe companiile centrale. Propunem să ne uităm mai degrabă la companiile de impact și la cele de mai mic impact. Vom propune focus AMEPIP pe cele 315 companii care au 96% din cifra de afaceri totală a companiilor de stat
Compoziția indicatorilor de performanță: Acum avem pe indicatori financiari o pondere care poate fi aleasă de AGA între 25 și 50%, propunem focus mai mare, de 50%, pentru aceștia. 20% ar trebui să fie ponderea pe calitatea serviciilor, satisfacția clienților.