Rompetrol re-pune accentul pe piaţa locală: vânzările de carburanţi în România au ajuns să depăşească exporturile

După primele nouă luni ale anului, vânzările de carburanţi ale Grupului Ropetrol (KMG International) se fac în majoritate pe piaţa internă, ceea ce aduce un plus de profitabilitate, mai ales pe fondul creşterii vânzărilor din benzinăriile proprii.

Schimbare a unui trend din ultimii ani: Rompetrol direcţionează din nou majoritatea vânzărilor sale de carburanţi către piaţa românească, după cum se poate observa din datele la nouă luni ale Rompetrol Rafinare Constanţa-cea mai importantă companie a grupului care, pe lângă rafinăria Petromidia, controlează şi Rompetrol Downstream, divizia de distribuţie a grupului.

În prinele nouă luni ale anului, aşadar, vânzările de carburanţi pe piaţa internă au crescut cu 10%, iar ceşle vândute pe pieţele externe au scăzut cu 10%. În România, grupul a vândut 1,9 milioane de tone de carburanţi, iar la export 1,64 milioane de tone, ceea ce face face, ca, procentual, piaţa locală să reprezinte 54%, iar exporturile 46% din volumele de carburanţi vândute. În primele nouă luni ale anului trecut, situaţia era inversă. Majoritatea mergea la export: 51% din vânzări (1,83 milioane tone), în timp ce pe piaţa locală au fost livrate doar 1,73 milioane tone (49%).

Evoluţia este şi mai pregnantă daca facem compatraţiile pentru al treilea trimestru al anului: 58% din volumele vândute au mers la intern (707.000 tone) şi doar 42% la export (520.000) în T3 2018, în condiţiile în care, în al treilea trimestru din 2018 volumele erau mult mai echilibrate: 646.000 tone/618.000 tone.
Într-o discuţie cu presa care a avut la finalul verii, cu ocazia împlinirii a 40 de ani de existenţă a rafinăriei Petromidia, oficialii companiei au arătat că se vor concentra pe consolidarea poziției pe piața din România, cea mai importantă pentru grup, unde vizează creșterea cotei de piață. “Strategia noastră este pas cu pas. Nu vom cumpăra o rețea de stații în altă parte, până când nu vom crește potențialul din România”, a declarant Alexey Golovin, chief Legal and Corporate Affairs KMGI, răspunzând la o întrebare pe tema extinderii regionale a grupului.

Tot atunci, Vlad Rusnac, Chief Retail Officer KMG declara că grupul va deschide 70 de noi stații de distribuție a carburabților în România, în următorii patru ani.

“Vom deschide 70 de stații în următorii patru ani. Pentru perioada 2019-2020 avem în plan 25 de stații, plus dezvoltarea sistemului nostru Partener”, a spus Rusnac. În sistemul de franciză Rompetrol Partener ținta este de a atrage câte șapte noi benzinării partenere în rețea, în fiecare an.
El a arătat că dezvoltarea rețelei de retail a grupului Rompetrol se va face prin intermediul Fondului de Investiții Româno-Kazah, un vehicul creat recent ca uemare a Memorandumului referitor la stingerea datoriilor istorice ale grupului Rompetrol.

O reorientare profitabilă

Profitul operaţional al sectorului de distribuţie al Rompetrol a crescut cu 33% în primele nouă luni ale anului 2019, până la 49,5 milioane de dolari, în condiţiile unei cifre de afaceri brute în uşoară scădere (minus 2%), care s-a cifrat la 2,29 miliarde.

Pe acest segment, compania şi-a crescut profitul net în primele nouă luni cu 31% faţă de perioada similară a anului trecut, până la 22 de milioane de dolari.

Relevant este că această creştere a fost obţinută mail ales pe seama creşterii vânzărilor din benzinării. În termeni de volume, vânzările de carburanţi retail au crescut cu 10%, până la 583.000 de tone, pe când vânzările de carburanţi angro au rămas practic neschimbate: 967.000 de tone faţă de 962.000 în primele nouă luni ale anului trecut.

Compania pare a miza astfel pe mult pe piaţa internă şi, mai ales, pe creşterea vânzărilor în benzinăriile proprii şi din motive de profitabilitate: vânzările angro, chiar şi pe piaţa locală, presupun acordarea de discounturi, ceea ce nu este valabil în staţiile de distribuţie, unde se pot obţine preţuri mai bune pe unitate, inclusiv în contextul în care benzinăriile Rompetrol, ca şi carburanţii vânduţi, se poziţionează mai degrabă pe segmentul superior, nu cel “de buget”. În plus, vânzările pe toate segmentele sunt mai profitabile în România decât pe celelalte pieţe (care sunt, fără excepţie, mai ieftine pe segmentul de retail) inclusiv din cosiderente logistice.

“Deschiderea a peste 70 de noi puncte de distributie carburanți (stații de carburanți și baze interne) în ultimul an, dar și creșterea importantă pe segmetul NFR (non-fuel retail), au susținut evoluția segmentului de distribuție. Vânzările totale de carburanti pe plan intern s-au ridicat la 1,87 milioane de tone, în creștere cu 2,5% comparativ cu perioada ianuarie-septembrie 2018.

La sfârșitul lunii septembrie 2019, segmentul de distribuție al Rompetrol Downstream cuprindea 944 puncte de comercializare – stații proprii, stații partener, stații expres și baze interne”, arată compania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *