Rompetrol a produs în 2020 o cantitate-record de bitum, la Vega. Piața e asaltată de importuri, se comandă bitum ieftin, dar mai prost

Rafinăria Vega, parte a grupului Rompetrol – KMG International, singurul producător de bitum din România și-a crescut anul trecut producția până la un nou nivel-record, dar nu asigură decât 16% din necesarul pieței românești, care este invadată de importuri. Mai mult, rafinăria poate produce și bitum de o calitate superioară, mai rezistent în timp dar mai scump, însă constructorii din România nu îl comandă.

Vega Ploiești este cea mai veche rafinărie operațională din România, acum parte a Grupului Rompetrol – KazMunayGas Internațional și este singurul producător de bitum rutier din țară. În contextul în care sectorul construcțiilor de drumuri este în plin, i-am întrebat pe cei de la Rompetrol cum merge producția și piața din România. Întrebările și răspunsurile le vedeți mai jos

Din ce știm acum, rafinăria Vega este singurul producător de bitum din România. Care a fost producția de bitum în 2020 comparativ cu 2019?

În 2020, rafinăria Vega Ploiești a atins un nou record operațional în producția de bitum, cu un total de aproximativ 123.000 de tone obținute, cu aproape 10.000 de tone peste previziunile inițiale și cu circa 3 procente peste recordul operațional precedent, stabilit în 2019. Producția a atins nivelul maxim de eficiență în luna august, atunci când s-au obținut 15.600 de tone de bitum.

Rafinăria Vega Ploiești, cea mai longevivă unitate de producție de profil din România, este unic producător național de bitum și hexan. Rafinăria are capabilitatea să producă o mare varietate de bitumuri, cu specficații adaptate pentru o gamă largă de aplicații, de la drumuri pentru trafic ușor la drumuri pentru trafic greu.

La Vega se produce și bitum modificat, cu polimeri. Cât s-a produs din acest sortiment în 2020, comparativ cu 2019?

În ultimii doi ani, compania noastră nu a efectuat livrări de bitum modificat cu polimeri, din motive care țin de cererea de piață. Bitumul modificat cu polimeri este cu aproximativ 35% mai scump, în comparație cu cel classic, iar majoritatea constructorilor și a proiectanților optează pentru alte variante de mixturi asflatice, care aduc avantaje, atât din punct de vedere financiar (cost mai mic pentru tona de asfalt), cât și al eforturilor logistice (nu este necesară o investiție în tancuri de stocare pentru bitumul modificat cu polimeri).

Bitumul modificat cu polimeri se poate folosi doar dacă este prevăzut ca o cerință în caietul de sarcini întocmit de beneficiar sau dacă proiectantul propune o soluție tehnică în care să fie prevăzută folosirea bitumului modificat cu polimeri.

Citește și:

Rompetrol a făcut profit din vânzarea de carburanți în complicatul an 2020

Reamintim că bitumul modificat cu polimeri se produce în rafinăria Vega începând cu anul 2007, după preluarea pachetului majoritar de către KMG International. Atunci, cu o  investiție de peste 7 milioane de dolari, a fost modernizată Instalația de Bitum și i-a oferit noi capabilități. Bitumul modificat cu polimeri, realizat în rafinăria Vega Ploiești se distinge de celelalte produse prin rezistența ridicată la uzură și elasticitatea crescută, care ajută la o durață de viață cu 50% mai mare, în comparație cu alte bitumuri.

Cel mai bun exemplu al calității unui drum asfaltat folosind bitum modificat cu polimeri, produs la rafinăria Vega Ploiești, este reabilitarea Bulevardului Aviatorilor, pe mai mult de 7 kilometri. Lucrarea a fost executată în 2010, prin înlocuirea pietrei cubice cu asflat îmbogățit cu bitum polimerizat, care până în prezent nu a avut nevoie de reparații.

Care este necesarul de bitum al țării, anual, cât este din import, și de unde? Este bitumul importat mai bun calitativ decat cel românesc sau nu?

În 2020, consumul de bitum din România s-a ridicat la 750 de mii de tone, ceea ce înseamnă că Rompetrol Rafinare are o cotă de piață de aproximativ 16%. Restul de materie primă este importată din regiune (de exemplu Serbia, Ungaria, Bulgaria) sau din alte țări europene, precum Polonia, Grecia, Austria, Turcia sau Italia.

Trebuie menționat că, din masa asflatică, bitumul reprezintă aproximativ 4-6% din total. La o producție anuală medie de 120.000 de tone de bitum, un calcul simplu arată că produsul obținut în rafinăria Vega ajută la obținerea a 2,4 milioane de tone de masă asfaltică prin care se consolidează drumuri din întreaga țară.

În contextul lucrărilor din ce în ce mai ample de infrastructură rutieră, luați în calcul creșterea producției și, implicit, a livrărilor de bitum de la Vega? Dacă sunt estimări și cifre care pot fi dezvăluite, orice informație este binevenită.

KMG International vizează o evoluție continuă și integrată a activelor de producție din România. Odată cu stabilizarea pieței din sectorul oil&gas, vom propune noi proiecte care să dezvolte rafinăriile în ceea ce privește capacitățile de producție, inclusiv la bitum, cartea de vizită a rafinăriei Vega Ploiești.

Citește și:

Lukoil ia în 2022 decizia de investiție în complexul petrochimic de la Burgas, din Bulgaria. Va funcționa și cu materie primă de la Ploiești și va fi concurent al Petromidia

De menționat faptul că, în 2020, anul cu cea mai mare producție de bitum din istorie, impactul Grupului în economia locală și cea națională a fost unul semnificativ, prin nivelul contribuțiilor aduse la bugetul de stat (doar Rompetrol Rafinare a contribuit în 2020 cu 1,14 miliarde de dolari), dar și prin continuarea cu succes a proceselor de producție la un nivel înalt, în ciuda contextului pandemic și a altor factori, precum revizia generală a rafinăriei Petromidia, care a blocat operațiunile de producție timp de o lună și jumătate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *