Persoanele fizice care şi-au instalat panouri fotovoltaice acasă în speranţa că, aşa cum prevede şi legea, vor primi bani pentru surplusul de energie produsă care estre vărsată în reţea, mai au de aşteptat. Termenul până la care ANRE trebuia să reglementezre activitatea lor a expirat săptămâna trecută, şi se pare că va mai trece cel puţin o lună până când prosumatorii vor primi şi bani pentru energie livrată în reţea, pe care o dau acum gratis.
În luna iulie, intra în sfârşit în vigoare o lege (184/2018) prin care se reglementau şi la noi prosumatorii, adică micii producători de energie electrică, ce îşi montează acasă panouri fotovoltaice şi pot vinde surplusul de energie în reţea, la un preţ stabilit de autorităţi. În acea lege se spunea că, în termen de 90 de zile, Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei, ANRE, trebuia să emită cadrul de reglementare specific, pentru ca prosumatorii să poată fi autorizaţi ca atare şi să primească şi banii pentru energia livrată în reţeaua de distribuţie.
“Prosumatorii care deţin unităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu puterea instalată de cel mult 27 kW pe loc de consum pot vinde energia electrică, produsă şi livrată în reţeaua electrică, furnizorilor de energie electrică cu care aceştia au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, conform reglementărilor ANRE”, scria în lege.
Totodată, furnizorii de energie electrică sunt obligaţi, la solicitarea prosumatorilor cu care aceştia au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, să achiziţioneze energia electrică produsă la un preţ egal cu preţul mediu ponderat înregistrat în Piaţa pentru Ziua Următoare în anul anterior. Acum, prosumatorii ar urma să primescă circa 22 de bani/kWh.
Citeşte şi:
Totul despre panourile fotovoltaice acasă: cât costă, cât economiseşti la factură, ce trebuie să faci şi de ce acte ai nevoie
Termenul de 90 de zile a expirat însă săptămâna trecută, fără ca ANRE să fi emis reglementarea, după cum atrage atenţia Marian Mândru, coordonator de campanii la Greenpeace România, persoană preocupată de statutul micilor producători de energie.
“La sfarsitul saptamanii trecute, s-a incheiat termenul legal de 90 de zile in care ANRE trebuia sa reglementeze cum prosumatorii, proaspat definiti in legea 184/2018, vor activa pe piata de energie. Nu a facut-o si astfel prelungeste chinul celor si-au montat o instalatie, s-au racordat si livreaza in prezent energie gratis in retea.
De asemenea, ANRE blocheaza partial si accesul celor interesati sa devina prosumatori prin programul AFM pentru fotovoltaice. E destul de probabil ca acesti beneficiari ai programului de finantare al AFM sa se alature celor care dau energie gratis in retea. Si nu vor fi putini, fiind suficienti bani pentru 27.000 de prosumatori (115 mil. euro)”, ne-a spus Mândru.
Citeşte şi:
Românii care vor să pună fotovoltaice acasă cu ajutorul de 20.000 de lei de la stat ar putea-o face mai uşor. Unele condiţii ar putea fi relaxate
“Situatia este ridicola daca ne gandim ca, cel putin in teorie, Romania ar trebui sa fi avut prosumatori de acum 10 ani, odata cu aparitia legii 220:
Art. 14, (6): Persoanele fizice ce detin unitati de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu putere instalata sub 1 MW pe loc de consum, precum si autoritatile publice care detin capacitati de producere a energiei electrice din surse regenerabile realizate, partial sau total, din fonduri structurale pot beneficia din partea furnizorilor cu care au contract de furnizare a energiei electrice, la cerere, de serviciul de regularizare, financiara si/sau cantitativa, intre energia livrata si energia consumata din retea, conform unei metodologii elaborate de ANRE, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi)”, ne-a mai transmis reprezentantul Greenpeace.
Oficialii ANRE recunosc că au întârziat cu aprobarea cadrului de reglementare, dar nu din cauza lor, iar prosumatorii trebuie să mai aştepte cel puţin o lună de zile.
“Da, în lege aveam nişte termene. Avem unele proiecte de modificare de reglementări , nu este vorba doar despre o normă de aplicare, iar principalele motive ale întîrzierii sunt date de discuţiile cu Comisia Europană şi Consiliul Concurenţei, dacă schema pentru prosumatori este sau nu ajutor de stat. Sperăm ca în această săptămână să avem răspunsul de la Concurenţă. Pe căi neoficiale, ştim că nu ar fi considerat ajutor de stat, dar până nu vedem scris, nu vrem să facem ceva”, ne-a declarat vicepreşedintele ANRE, Zoltan Nagy Bege.
“Îndrăznesc să îmi asum că, dacă avem de la Comisie decizia că nu este ajutor de stat, într-o lună vom avea toate reglementările emise”, a spus Nagy.
Citeşte şi:
Ce spune strategia energetică despre prosumatori: capacitate totală limitată la 750 MW în 2030, apar prosumatorii industriali şi comerciali
Marian Mândru mai atrage atenţia şi asupra birocraţiei excesive de care au parte micii producători, care, cel puţin teoretic, în baza reglemtărilor ANRE, ar trebui să fie mult relaxată.
“Din pacate, reglementatorul a tratat micul producator (al carui principal scop este autoconsumul) ca pe un producator oarecare, business-oriented; nu a existat o schema de sprijin pentru prosumatori iar obligatiile de autorizare, raportare etc. au fost disproportionate si covarsitoare”, spune reprezentantul Greenpeace.
“Spre exemplificare, saptamana trecuta am intrebat unul dintre distribuitori ce documente solicita unui viitor prosumator. Acesta e raspunsul:
„Actele necesare in acest moment pentru racordarea unui prosumator la retea sunt aceleasi cu documentele necesare producatorilor:
· Cerere si chestionar de racordare;
· Actul de identitate, certificatul de înregistrare la Registrul Comerţului sau a altor autorizaţii legale de funcţionare emise de autorităţile competente, după caz, in copie;
· Date tehnice privind generatoarele şi date tehnice pentru centrale conform: Ord.ANRE 30/2013; Ord. ANRE 29/2013; cod tehnic RET/RED(după caz);
· Certificatul de Urbanism, in termen de valabilitate, in copie;
· Planul de situatie la scara, cu amplasarea in zona a locului de producere, vizat de emitentul certificatului de urbanism ca anexa, pentru constructii noi sau pentru constructii existente in copie;
· Planul urbanistic zonal (PUZ) aprobat sau Planul urbanistic de detaliu (PUD) aprobat, dacă acesta a fost solicitat prin certificatul de urbanism, in copie;
· Act de proprietate sau orice alt inscris care atesta dreptul de folosinta asupra terenului/incintei/cladirii care constituie locul de producere. (contract de vanzare-cumparare, contract de inchiriere, extras de carte funciara). În cazul spaţiilor care nu sunt în proprietatea utilizatorului, este necesar acordul notarial scris al proprietarului pentru realizarea de instalaţii electrice şi/ sau capacităţi energetice”, ne-a mai transmis Mândru.
“Mai vrei sa fii prosumator?”, se întreabă retoric reprezentantul Greenpeace.
Citeşte şi:
Preluarea în reţea a energiei micilor producători nu este ajutor de stat şi poate fi aplicată rapid – Consiliul Concurenţei
Buna Ziua
Daca ar fi sa simplificam birocratia cele trei:
– Certificatul de Urbanism
– Planul de situatie la scara
– Planul urbanistic zonal
sunt redundante, cred ca ar fi suficient unul din ele
din care sa reiasa unde este locul de generare.
Oricum cred ca acelasi lucru, daca ne referim la loc, reise si din chestionarul de racordare.
Multumesc si o zi buna
Stefan
Buna seara! A inceput depunerea de proiecte pentru panourile fotovoltaice, pentru persoane fizice? Cu stima!