Restart iese din furnizarea de gaze mai devreme decât anunțase. Toți cei 18.000 de clienți sunt trecuți la Engie, chiar de mâine, în regim de ultimă instanță

Cei 18.000 de clienți care primeau gaze de la Restart Energy vor fi, începând chiar de mâine, clienți în regim de ultimă instanță ai Engie. Mai devreme decât lăsase Restart să se înțeleaga din comunicatul de presă în care anunța că renunță la funizarea de gaze.

Engie va prelua clienții casnici ai Restart Energy, în regim de ultimă instanță, începând cu data de 19 noiembrie, potrivit mai multor surse din piața de energie. Furnizorul a primit o notificare în acest sens de la Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) în data de 17 noiembrie, prin care era înștiințat că va prelua clienții Restart începând din 19 noiembrie. Potrivit surselor noastre, Restart ar fi anunțat în 15 noiembrie că nu va mai constitui garanțiile necesare cerute de Transgaz, fără de care furnizorul nu mai are acces la sistemul de transport al gazelor, lucru care înseamnă de fapt că dispare din piață.

Situație este cu atât mai interesantă cu cât, în comunicatul de presă emis acum câteva zile, Restart anunțase că renunță la furnizare începând cu anul 2022.

“Piața de gaze naturale din România, dar și de la nivel european, traversează o perioadă extrem de dificilă, caracterizată de o volatilitate ridicată a prețului, lipsă de predictibilitate în zona de aprovizionare și schimbări majore într-un orizont de timp foarte scurt, ceea ce creează o stare de disconfort real, atât în rândul furnizorilor din domeniul gazelor naturale, cât și al clienților finali.

Acestor condiții speciale li se adaugă modificările legislative recent adoptate în România, care, conform proiecțiilor noastre, vor avea un impact negativ important asupra activității de furnizare a gazelor naturale. Drept urmare, după o analiză atentă, am decis renunțarea la activitatea de furnizare de gaze naturale începând cu anul 2022 și concentrarea pe energie electrică și soluții de energie regenerabilă, pentru a putea să oferim investitorilor noștri valoare adăugată într-un cadru predictibil și stabil”, a spus Armand Domuța, General Manager Restart Energy, în comunicatul emis în 12 noiembrie.

“Decizia Restart Energy nu va avea niciun impact asupra furnizării de gaze naturale către cei aproximativ 18.000 de clienți ai companiei, aceștia fiind alocați automat și în siguranță către Furnizorii de Ultimă Instanță alocați de ANRE. Clienții vor avea la dispoziție o perioadă de timp suficientă în care să-și aleagă alt furnizor sau să decidă să rămână la furnizorul de ultimă instanță”, mai anunța furnizorul.

Așadar, chiar de mâine, 19 noiembrie, clienții Restart sunt clienți de ulttimă instanță ai Engie, la un preț de 640 de lei/MWh de gaz, mult peste ce plăteau la Restart. Totuși, ei nu vor plăti atât pentru că, în perioada de până la 31 martie, prețul final al gazului este plafonat la 370 de lei ( 250 de lei/MWh preț al gazului-marfă, fără taxe și tarife).

Engie își dublează brusc numărul de clienți preluați în regim de FUI, exact ce nu voia

Cei 18.000 de clienți ai Restart Energy se adaugă altor 21.000 preluați de Engie în doar două săptămâni de la alți furnizori care au renunțat la licență. Compania a anunțat că a notificat ANRE că vrea să renunțe la statutul de furnizor de ultimă instanț[ (FUI) de la jumătatea lunii viitoare. Iată ce a spus compania acum câteva zile:

“ENGIE Romania S.A. a notificat A.N.R.E., la sfârșitul lunii octombrie, cu privire la renunțarea statutului de furnizor de ultimă instanță începând cu data de 15.12.2021. Decizia de renunțare a fost luată având în vedere evoluția fără precedent a prețurilor gazelor naturale și contextul de incertitudine generată de imposibilitatea de a previziona din timp preluarea clienților acestor furnizori și de a asigura pentru aceștia cantitățile necesare de gaze.

În decurs de doar două săptămâni, ENGIE Romania a preluat aproximativ 20.000 de clienți din portofoliul a trei furnizori care au renunțat la licența de furnizare de gaze naturale. Pe lângă efectele operaționale generate de preluarea acestor clienți, schema de sprijin recent intrată în vigoare creează dezechilibre financiare majore pentru companie. Mecanismul actual de plafonare prevăzut de Legea 259/2021 nu asigură recuperarea integrală a costurilor reale de achiziție ale ENGIE Romania deoarece este luat în considerare prețul mediu de achiziție aplicabil în perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022 și nu prețul de piață la care achiziționăm gazele.

ENGIE Romania înțelege contextul dificil actual și dorește să aibă o abordare prudentă și responsabilă, care să asigure continuitatea alimentării cu gaze naturale a portofoliului său de 1,9 milioane de clienți”.

ANRE, îngrijorată însă de numărul mare de furnizori mici care renunță la licență și la clienți – 31.000 de clienți abandonați în doar două luni – a elaborat un proiect de ordin prin care, de fapt, obligă Engie să rămână FUI, modificând regulamentul de furnizare de ultimă instanță. Puteți citi textul aici:

Jale în piața de gaze: 31.000 de clienți au rămas fără furnizor în două luni. ANRE trage cu dinții de funizorii de ultimă instanță să nu rămână lumea fără gaz, obligații suplimentare

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *