Trei asocialții care reprezintă energia regenerabilă, RWEA, PATRES și RPIA atrag atenția opinia publice că recenta introducere a suprataxării cu 80% doar a producătorilor de energie din zona regenerabilă nu va face decât să adâncească actuala criză energetică, în niciun caz să o rezolve. Producătorii din regenerabil vor ajunge să plătească de fapt mai mult decât încasează, din cauza costurilor extrem de mari cu dezechilibrele. În final se poate ajunge la oprirea capacităților de generare, ceea ce va conduce de fapt la creșterea și mai mare a prețurilor. Organizațiile cer autorităților să regândească sistemul de suprataxare a veniturilor, spunând că s-ar putea supra-impozita profiturile obținute nejustificat în această conjuctură.
Iată integral comunicatul:
În contradicție cu recomandările Comisiei Europene prin setul de măsuri de acțiune și sprijin și cu tendința globală de susținere a investițiilor verzi consfințită și prin deciziile de la COP26 – Glasgow, autoritățile au decis impozitarea cu 80% a venitului suplimentar realizat de producătorii de energie electrică din surse regenerabile, exceptând de la această măsură sursele fosile si poluante, precum și exceptarea operatorilor economici consumatori finali de la plata contravalorii certificatelor verzi, arată comunicatul.
Sectorul energiei regenerabile atrage atenția asupra efectelor dezastruoase ale legii 259/2021:
- Supraimpozitarea veniturilor producătorilor din surse regenerabile și exceptarea de la plata certificatelor verzi va crea serioase probleme financiare operatorilor, potențiale insolvențe și posibil chiar stoparea unor capacitati de producție de energie regenerabilă.
- Investițiile noi în sector vor fi amânate sau abandonate, într-un moment în care România are nevoie urgentă de noi capacități de producție de energie.
Supraimpozitarea veniturilor va crea pierderi imediate pentru producătorii din surse regenerabile care pot ajunge în incapacitate de plată – întrucât nu sunt luate în considerare și cheltuielile pe care le înregistrează la acest moment.
Astfel, aceștia vor plăti mai mult decât vor încasa.
Datorită cadrului legal extrem de defavorabil energiei regenerabile – care nu permite contractele bilaterale pe termen lung, producătorii din România sunt nevoiți sa vândă energie prin intermediul OPCOM care pune la dispoziție pentru termen lung doar produse standardizate, cu cantități fixe și constante oră de oră. Întrucât producătorul de energie din surse regenerabile are un caracter de funcționare variabil, dat de disponibilitatea resursei, pentru a putea respecta profilul de livrare, el este obligat să cumpere energie atunci când, de exemplu, vântul nu bate.
Energia necesară pentru profilare și dezechilibre este cumpărată la prețul mult crescut al pieței pentru ziua următoare sau al pieței de echilibrare. Producătorii de energie din surse regenerabile au în România cele mai ridicate costuri cu dezechilibrele din toata Uniunea Europeană. Astfel, prin supraimpozitarea venitului fără a ține cont de costurile mult crescute, producătorul din surse regenerabile poate ajunge la venit net negativ, fapt ce îl poate forța sa oprească capacitatea de producție.
Întrucât producția de energie este oricum deficitară, oprirea oricărei facilitați de producție duce tocmai la creșterea și mai accelerată a prețului, în totală contradicție cu obiectivele actului normativ mai sus menționat.
România, la fel ca celelalte state membre ale Uniunii Europene, se confruntă în această perioadă cu o creștere semnificativă a prețurilor la energie ce cauzează îngrijorare pentru cetățeni, operatori economici, actorii din sectorul energetic, precum și pentru autoritățile naționale și europene.
Industria energiei regenerabile din România, prin RWEA, PATRES și RPIA, își exprimă solidaritatea cu cei afectați în această perioadă și în același timp își anunță deschiderea către un dialog real cu autoritățile responsabile pentru identificarea unui răspuns rapid și coordonat pentru oprirea creșterii vertiginoase a prețurilor, care să protejeze consumatorii casnici și industriali, cu accent în special asupra celor vulnerabili.
Sectorul energiei regenerabile consideră legitimă și necesară adoptarea unor măsuri de urgență care să atenueze impactul prețurilor mărite la energie electrică, gaze naturale și agent termic.
Din păcate măsurile adoptate de Parlamentul României tratează efectele și nu cauzele crizei energetice prin care trecem. Aceste măsuri, chiar dacă la prima vedere pot părea oportune, vor duce de fapt la adâncirea crizei pe termen mediu și lung prin sacrificarea investițiilor în capacitați viitoare de producție din surse regenerabile.
Criza energetică a fost cauzată de 2 factori:
- cererea de energie mai mare față de ofertă – reamintim pe această cale că România este un stat net importator de energie de doi ani, iar din 2016 nu s-a mai făcut nicio investiție in sectorul de producție de energie
- creșterea accelerată a prețului gazului care a schimbat producătorul marginal, respectiv producătorul din gaze naturale a înlocuit cărbunele ca fiind producătorul cel mai scump care stabilește prețul de închidere al pieței.
Și mai grav este faptul că legiuitorul nu a ținut cont de următoarele situații:
- existența contractelor de tip financial PPA în cazul unor producători. Aplicarea supraimpozitării la venitul realizat din livrarea fizică, fără a tine cont de cheltuiala financiară prin contractul de hedging, duce producătorul în zona de venit net negativ cu risc de întrerupere de activitate.
- existența activității de trader în cazul producătorilor care prin licența de producție au și dreptul de a cumpăra si revinde energia, cât și existența categoriei de producători care totodată sunt și furnizori de energie. Și în aceste cazuri impozitarea venitului fără a tine cont de costurile de achiziție a energiei generează pierderi semnificative imediate și poate duce la sistarea activității.
Exceptarea operatorilor economici consumatori finali de la plata contravalorii certificatelor verzi și plata acestora de la bugetul Ministerului Energiei reprezintă o nouă schimbare adusă acestui sistem în baza căruia s-a făcut cea mai mare investiție în producția de energie din România de după Revoluție – în valoare de peste 8 miliarde de euro. Din păcate schema de sprijin a fost mult prea des modificată in ultimii 9 ani, generând pierderi producătorilor. Lipsa unor termene și proceduri clare de recuperare a contravalorii certificatelor cât și lipsa unui buget rectificat naște o nouă incertitudine majoră pentru producătorii care depind de aceste venituri pentru funcționare.
Instrumentele pe termen scurt oferite de setul de măsuri de acțiune și sprijin al Comisiei Europene oferă o paletă largă de soluții pentru ca autoritățile din România să atenueze impactul asupra celor mai vulnerabili consumatori și asupra industriilor energointensive. Pe termen mediu și lung, accentul cade asupra intensificării investițiilor în energie din surse regenerabile, care oferă cele mai mici prețuri pentru consumator, și pe accelerarea realizării tranziției verzi în vederea reducerii dependenței Europei de importurile de energie, aceasta fiind cea mai bună poliță de asigurare împotriva șocurilor asupra prețurilor precum cel cu care ne confruntăm în prezent.
Amendarea din nou a schemei de sprijin cu certificate verzi și introducerea unui impozit arbitrar pe venituri va duce la potențiale opriri de capacități, totodată la scăderea încrederii investitorilor în piața de energie din România și amânarea sau chiar anularea intențiilor acestora de a investi în noi capacități de producție din surse regenerabile. Toate acestea în contextul în care România se confruntă cu o lipsa gravă de capacități de producție.
Considerăm că se impune abrogarea prevederii care impune supraimpozitarea veniturilor DOAR în cazul producătorilor ne-fosili. O eventuală alternativă poate fi o supraimpozitare a profiturilor înregistrate în mod nejustificat și nicidecum doar a veniturilor. Exceptarea operatorilor economici consumatori finali de la plata contravalorii certificatelor verzi este realizabilă doar în contextul în care se stabilește foarte clar modul de aplicare, termenele de plată, caracterul extraordinar și limitativ în timp și sursa clară de compensare de la bugetul de stat.