Industria regenerabilă solicită discuții suplimetare cu Ministerul Energiei pe marginea implementării schemei contractelor pentru diferență (CfD) care urmează să fie lansată în curând. Solicitările lor țin de fapt de diminuarea riscului comercial al proiectelor care urmează să fie construite prin această schemă.
Guvernul României se pregătește să lanseze, în premieră pentru piața locală, a mecanismului contractelor pentru diferență (CfD), un mecansim de sprijin pentru a strimula dezvoltarea capacităților de producție a energiei electrice din surse regenerabile, eoliene și fotovoltaice. De principiu, pe baza proiectului de schemă și a anunțurilor publice, ar urma să se organizeze două licitații, anul acesta și în 2025, în urma cărora ar trebui să apară circa 5.000 MW noi care să beneficieze de acest mecanism de sprijin.
Detaii despre anunț și cum funcționează schema CfD am scris în ACEST TEXT
Industria regenerabilă susține de principiu intenția Guvernului, dar are mai multe observații, despre care am aflat la recenta ediție a școlii de vară pentru presă, organizată recent de Asociația Română pentru Energie Eoliană (RWEA). Vi le prezentăm pe cele mai importante dintre ele – selectate de noi, după care veți vedea toate observațiile
Solicităm prioritizarea accesului la rețea pentru capacitățile de producere din surse regenerabile, pentru capacitățile dezvoltate prin intermediul mecanismului CfD netrebuind să existe limite de producere.
Practic, prin această solicitare, investitorii în regenerabile care ar urma să se califice la aeastă schema ar dori să se ofere un acces garantat la rețea pentru nole capacități, în condițiile în care legislația actuală nu mai acordă prioritate la preluarea energiei produse din surse regenerabile. Cu alte cuvinte, indiferent de situația din SEN, energia electrică produsă de aceste noi capacități trebuie să fie preluată în rețea fără vreo limitare și înainte de producția celorlalte surse din SEN.
Beneficiarii nu primesc plata pentru diferență CfD în intervalele în care prețul de referință este negativ. (recomandăm recunoasterea unui nivel minim de prețuri dacă intervalele de timp cu prețuri negative au o pondere de cel puțin 5% din anul calendaristic, prețul maxim de exercitare să fie stabilit cu luarea în calcul a riscurilor de această natură).
Și această solicitare, ca și prima, este de fapt o încercare de diminuare a riscului comercial pe care o cere industria. Bancabilitatea unui proiect, chiar și a celor finanțate prin CfD care reduce mult riscul pentru investitor, depinde de câtă energie va “vinde” un parc foto sau eolian și, desigur, la ce preț. Prețul negativ probabil va deveni o realitate mult mai des întâlnită și în România vara (anul acesta a apărut, în premieră, și la noi) pe fondul supraproducției din foovoltaic. La cum este gândită acum, schema CFD nu permite plăți către investitor în momentul în care prețul pieței este negativ. Așadar, producătorul fie va plăti ca să i se preia energia, fie va opri capacitatea, cel mai probabil. În acest ultim caz, asta înseamnă mai puțină producție (amintiți-vă de solicitarea anterioră, făcută tot pentru a nu se diminua producția) ceea ce afectează bancabilitatea proiectului – un parc solar de exemplu, este gândit să funcționeze în România la 1.200 de ore pe an la puterea nominală, dar, din cauzele de mai sus, producția sa și, implicit, vânzarea energiei, vor fi mai reduse.
Prețul de exercitare maxim să fie stabilit într-un mod realist (să suporte întreruperile/ limitările, precum să țină cont și de direcția de evoluție a Pieței de Echilibrare), prin raportarea la specificitățile pieței locale; (recomandăm să nu fie mai mic de 120 Euro per MWh). Costul tehnologiei să fie principalul factor determinant al acestui preț de exercitare maxim;
Prețul de exercitare maxim este prețul la care care statul începe licitația pentru atribuirea capacităților puse de investitori “pe masă” pentru a se caliufica la schema. Ei pot licita venind cu un preț de exercitare sub acest nivel maxim pentru capacacitatea pe care vor să o construiască prun acest mecanism. Iată că “regenerabilii” recomadă Guvernului un preț de plecare la aceste licitații de 120 de euro/MWh – posibil un preț destul de mare comparativ cu ce își dorește statul – nu știm încă de la ce nivel se va porni – dar cu argumentul că acest preț ar trebui, din nou, să diminueze din riscul de operare specific industriei regenerabile – nu se știe cât se va produce efectiv din cauza limitărilor impuse de operatorii rețelei, costurile cu echilibrarea sunt mari, etc
Iată, integral, lista cu solicitări de discuții pe marginea implementării mecanismului CfD în România:
- Este necesară includerea stocării de energie electrică alături de tehnologia de productie ca fiind eligibilă.
- Propunem ca puterea instalată să fie mai mare de 20 MW (=> 5 MW).
- Nu este definit cine va decide eligibilitatea aplicanților (Transelectrica, capacítate operațională și strctură dedicată).
- Precizarea tehnologiilor care pot beneficia de ajutor de stat CfD ad-hoc / criteriile pe baza cărora vor fi individualizate.
- Criteriile de eligibilitate – stabilite&incluse in cuprinsul HG.
- Data țintă de punere în funcțiune – modificare def. “…exploatare comercială respectiv data la care se va obtine o licență pentru exploatarea comercială a capacităților de producere a energiei electrice acordată de ANRE;
- Instituții care acordă garanții – operaționale pe teritoriul Uniunii Europene; rating bancar.
- Ordinul de inițiere a licitației – sa prevadă termenele specific licitației, dar să nu poate adăuga condiții de acces la schema; acestea trebuie clar stabilite in HG.
- Prețul de exercitare maxim să fie stabilit într-un mod realist (să suporte întreruperile/ limitările, precum să țină cont și de direcția de evoluție a Pieței de Echilibrare), prin raportarea la specificitățile pieței locale; (recom. să nu fie mai mic de 120 Euro per MWh)
- Costul tehnologiei să fie principalul factor determinant al acestui preț de exercitare maxim;
- Beneficiarii nu primesc plata pentru diferență CfD în intervalele în care prețul de referință este negativ. (recom. recunoasterea unui nivel minim de prețuri dacă intervalele de timp cu prețuri negative au o pondere de cel puțin 5% din anul calendaristic, prețul maxim de exercitare să fie stabilit cu luarea în calcul a riscurilor de această natură).
- Este necesară definirea etapei până la care se aplică opțiunea de reziliere. (indexare 36 luni + 24 luni)
- Rezilierea anticipate a contractului CFD de către Contrapartea CFD nu ar trebui sa fie posibila decât in cazuri express prevăzute si numai in situația in care partea isi incalca obligatiile contractuale.
- Solicităm prioritizarea accesului la rețea pentru capacitățile de producere din surse regenerabile, pentru capacitățile dezvoltate prin intermediul mecanismului CfD netrebuind să existe limite de producere.
- Propunem să se respecte intervalele menționate în timpul evenimentului CfD de sondare a pieței: 10 000 –20 000 Euro per MW pentru garanția de participare la licitație, 50 000 –100 000 Euro per MW pentru garanția de bună execuție.
- Similar cu raportarea REMIT, raportarea EMIR și MIFID II ar trebui să fie preluată de OPCOM, delegat de stat să gestioneze contractul CfD cu producătorii