Numărul de clienţi casnici ai serviciului Digi Energy s-a triplat în anul 2017, dar cantitatea de energie furnizată în total de companie a scăzut la jumătate, pentru că a renunţat la consumatorii comerciali mari.
70.698. Acesta este numărul de clienţi abonaţi la serviciul Digi Energy de furnizare a energiei electrice cu care gigantul telecom RCS&RDS a terminat anul trecut, potrivit datelor companiei. Numărul este de peste trei ori mai mare decât cel de la începutul anului: 22.314 clienţi casnici.
Pe de altă parte, a scăzut dramatic numărul clienţilor comerciali mari deserviţi de companie, de la 272, la începutul anului, la doar 24 la finalul anului. La fel, s-a redus semnificativ şi numărul clienţilor noncasnici mici, de la 16.193, la începutul anului, la 7.073, la finalul lui 2017.
Dată fiind scăderea numărului consumatorilor mari, cantitatea de energie furnizată de RCS&RDS a scăzut la mai mult de jumătate. Astfel, adacă în primul trimestru al anului, compania furnizase 263 GWh de energie electrică, în ultimul trimestru al anului cantitatea furnizată a fost de 112.301 GWh.
Gigantul telecom pare astfel a-şi urma strategia anunţată pentru piaţa de energie, chiar dacă acest lucru îl face să devină un jucător mai mic pe această piaţă. Practic, compania preferă să vândă mai puţină energie, dar să se axeze pe consumatorii casnici, segment pe care vrea să câştige cât mai mult, chiar dacă, în total, cantităţile furnizate, deci şi marjele de profit, sunt mai mici.
RCS&RDS, care se promova agresiv în trecut pe piaţa de energie, a anunţat această schimbare de strategie încă din primăvara trecută, după ce a pierdut mult din cauza creşterii preţurilor la energie pe piaţa spot.
Citeşte şi:
Scad tarifele de racordare la reţeaua electrică. Nu veţi mai plăti şi contorul
„Practicăm prețuri fixe în relaţia cu clienţii noştri, în activitatea de furnizare a energiei electrice, iar creșterea costului energiei electrice achiziționate de pe platformele de tranzacționare poate afecta negativ rezultatele noastre financiare şi operaţionale”, scria compania într-un raport realizat înaintea listării la bursă.
„De exemplu, din cauza volatilității neobișnuite a preţului energiei electrice pe care am achiziționat-o, am înregistrat o pierdere de 2,3 milioane de euro EBITDA în al patrulea trimestru al anului 2016 și estimăm o pierdere de 7 milioane euro EBITDA în primul trimestru din 2017, din activitățile noastre de furnizare a energiei electrice. Nu avem nicio certitudine că potenţialele creşteri de preţuri sau volatilitatea ridicată nu vor afecta activitatea noastră de furnizare şi pe viitor, ceea ce va afecta rezultatele noastre financiare şi operaţionale.
Deși am luat măsuri pentru a reduce expunerea faţă de la volatilitatea costurilor, nu putem fi siguri că aceste eforturi vor fi eficiente din cauza variațiilor naturale ale cererii lunare de energie de la fiecare client, comercial sau rezidențial, precum și a fluctuaţiilor neaşteptate ale preţului energiei electrice pe piața românească în viitor”, mai spunea compania.
Nu mai are cea mai bună ofertă
În mod traditional, RCS&RDS avea, cel puţin pentru Bucureşti, cea mai bună ofertă pentru clienţii de energie electrică dintre toţi furnizorii concurenţiali. Preţul pe care îl oferă RCS&RDS este şi acum mai mic decât cel la care primesc clienţii casnici care au rămas în sistem de serviciu universal la furnizorul de ultimă instanţă, în acest caz Enel, dar nu mai este cel mai mic. Potrivit ulttimelor date din comparatorul de tarife al ANRE, preţul RCS&RDS pentru consumatorii casnici din Bucureşti este de 0,51 lei/kWh, sub preţul de serviciu universal, care este de 0,61 lei. Însă acelaşi preţ îl au acum şi Enel şi Restart Energy One şi Fidelis Energy.