Primul petrolier cu țiței kazah a ajuns la rafinăria Petromidia după finalizarea reviziei

Un petrolier de peste 100.000 de tone care a traversat Marea Neagră descarcă astăzi țițeiul pentru a fi rafinat la Petromidia, cea mai mare rafinărie din țară. Este primul vas care ajunge la rafinărie după ce a fost repornită, în contextul în care au existat temeri legate de perturbarea aprovizionării cu țiței.

Petrolierul Alatau, cu o capacitate de circa 115.000 de tone deadweight a oprit seara trecută în largul portului Midia, potrivit datelor de pe site-ul Marine Traffic, consultate de noi. Vasul a venit din portul rusesc Novorosiisk, din estul Mării Negre, acolo unde este punctul terminal al conductei caspice de 1.500 km (operată de CPC-Caspian Pipeline Consortium) care aduce la Marea Neagră petrolul extras din Kazahstan, parte din el folosit ulterior pentru alimentarea rafinăriei Petromidia.

Potrivit informațiilor noastre, este primul vapor cu țiței care ajunge în largul portului Midia, acolo unde va descărca, prin terminalul din larg, țițeiul necesar Petromidia, după data de 3 aprilie, momentul în care rafinăria de peste cinci milioane de tone pe an a fost repornită după lucrările de revizie.

Petrolierul Alatau, care navighează sub pavilionul Insulelor Marshall, este operat de Kazmortransflot, o subsidiară a companiei petroliere naționale kazahe, KazMunayGas, acționarul majoritar al rafinăriei Petromidia. Acesta și o altă navă, tot de tip Aframax, denumită Altay, sunt folosite de compania petrolieră din Kazahstan pentru a transporta țițeiul kazah prin Marea Neagră, de la est, din terminalul din Novorosiisk, spre vest, până la terminalul din portul românesc Midia, pentru a fi procesat în rafinăria românească.

Momentul este important pentru că, în contextul războiului din Ucraina, au apărut perturbări în activitatea terminalului din portul rus Novorosiisk, ceea ce a stârnit temeri inclusiv referitoare la perturbarea alimentării cu țiței a rafinăriei Petromidia. În 23 martie, două dintre cele trei puncte de încărcare marine de la Novorosiisk au fost declarate indisponibile – și al treilea a fost oprit pentru scurt timp – ca urmare a unor avarii apărute după o furtună pe mare. Situația a fost destul de delicată, pentru că prin acest terminal – capăt al conductei CPC  se transportă circa 2% din tot țițeiul mondial. Inițial, operatorul a spus că lucrările de reparații ar putea dura cel puțin două luni de zile, ceea ce a stârnit unele nedumeriri, pentru că acționarii occidentali ai CPC nu au efectuat propria inspecție în portul rusesc. La doua zile distanță, kazahii au informat că activitatea terminalului va fi reluată parțial, după o discuție cu oficialii companiei ruse Transneft.

CPC are mai mulți acționari, cel mai important (24%) fiind statul rus prin Transneft, după care vin KazMunayGas, compania petrolieră națională a Kazahstanului, și mari companii petroliere occidentale, cum ar fi Chevron, Exxon, Eni, alături de rușii de la Lukoil.

Anul trecut s-au transportat 61 de milioane de tone de țiței prin conducta respectivă, dintre care 53 de milioane de tone de țiței din Kazahstan – de unde fiecare companie și-a dus, pe apă, petrolul unde are clienți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *