În fața posibilității de a ajunge la Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru că România alocă prioritar gazele din producția internă populației, la preț reglementat, autoritățile de la București au în plan modificarea legislației pentru re-deschiderea pieței.
Un draft de proiect de act normativ, gândit la Ministerul Energiei și obținut de noi arată cum se va modifica piața de gaze naturale de anul viitor. Prevederile nu sunt definitive și, potrivit unor surse din piața de energie, pe marginea acestor aspecte se vor purta discuții în această săptămână, cel mai probabil joi, între reprezentanții Ministerului Energiei, ai Autorității de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) și ai Comisiei Europene.
Prima prevedere estea cea a limitării perioadei în care populația și producătorii de energie termică primesc doar gaz din producția internă, la prețul de 68 de lei/MWh. Venită mai întâi printr-un proiect de modificare de regulament ANRE, prevederea va fi trecută și în legislația primară. Nu va mai fi până în 2022, ci doar până la finalul acestei ierni.
Iată prevederile:
La art. 124, alin. (1^1) (din legea energiei-n.red.) se modifică și va avea următorul cuprins:
(1^1) Pentru perioada 1 mai 2019-31 martie 2020, producătorii, inclusiv filialele acestora şi/sau afiliaţii aparţinând aceluiaşi grup de interes economic care desfăşoară atât activităţi de extracţie, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul României, au obligaţia să asigure cu prioritate, în conformitate cu reglementările ANRE, cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie, necesare pentru acoperirea consumului clienților casnici și producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei și pentru furnizorii clienţilor casnici şi ai producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei, în condiții reglementate de ANRE, care să asigure alocarea transparentă și nediscriminatorie a acestor cantități, inclusiv din depozitele de înmagazinare.Alin. (1^2) de la art. 124 se elimină
Alin. (1^3) de la art. 124, devine alin. (1^2) și va avea următorul cuprins:
(1^2) Preţul de achiziţie plătit pentru cantitățile de gaze naturale prevăzute la alin. (1^1), din producţia internă curentă necesare pentru acoperirea consumului clienţilor casnici şi al producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei, nu poate depăşi valoarea de 68 lei/MWh, indiferent de vânzător”
Ulterior, nu se vor mai aloca prioritar gaze pentru consumul populației din producția internă. Guvernul va introduce însă un mecanism nou, din care s-ar putea deduce că ar dori creșterea lichidității în piață, și anume obligația de a se vinde/cumpăra un anumit procent din cantitățile totale contractate de pe piețele centralizate.
Pentru cantitățile care vor fi contactate până la finalul acestui an, dar cu livrare anul viitor, procentele sunt de 50% pentru producători și 40% pentru furnizori. Adică Petrom și Romgaz sunt obligate să vândă pe bursă jumătate din gazul pe care îl au contractat spre vânzare anul viitor, iar furnizorii (E.On și Engie, mai ales) sunt obligați să cumpere de pe bursă 40% din gazul pe care estimează că îl vor cumpăra tot anul următor. De la 1 ianuatie 2020 și până la finalul lui 2021, aceste procente se vor stabili prin hotărâre a Guvernului, până la cel târziu 1 decembrie anul precedent consumului.
Iată prevederea din draft:
„Începând cu alin. (3^15) art. 177 se modifică și va avea următorul cuprins:
(3^15) Începând cu data de 1 ianuarie 2019 și până la data de 31 decembrie 2019, toţi participanţii la piaţa de gaze naturale, în măsura în care contractează vânzarea de gaze naturale pe piaţa angro, într-un an calendaristic, au obligaţia să încheie, în anul calendaristic în care livrează gazele naturale, contracte pe pieţele centralizate, transparent, public şi nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările emise de ANRE, pentru vânzarea unei cantităţi minime de gaze naturale care nu poate fi mai mică decât cea reprezentată de o cotă procentuală de 50% din cantitatea de gaze naturale contractate cu livrare în anul calendaristic respectiv, în calitate de vânzător.
(3^16) Începând cu data de 1 ianuarie 2019 și până la data de 31 decembrie 2019, toţi producătorii de gaze naturale, în măsura în care contractează vânzarea de gaze naturale, într-un an calendaristic, au obligaţia să încheie, în anul calendaristic în care livrează gazele naturale, contracte pe pieţele centralizate angro, transparent, public şi nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările emise de ANRE, pentru vânzarea unei cantităţi minime de gaze naturale care nu poate fi mai mică decât cea reprezentată de o cotă procentuală de 50% din cantitatea de gaze naturale contractate cu livrare în anul calendaristic respectiv, în calitate de vânzător.
(3^17) Începând cu data de 1 ianuarie 2019 și până la data de 31 decembrie 2019, toţi participanţii la piaţa de gaze naturale, în măsura în care contractează cumpărarea de gaze naturale pe piaţa angro, într-un an calendaristic, au obligaţia să încheie, în anul calendaristic în care achiziţionează gazele naturale, contracte pe pieţele centralizate, transparent, public şi nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările emise de ANRE, pentru cumpărarea unei cantităţi minime de gaze naturale care nu poate fi mai mică decât cea reprezentată de o cotă procentuală de 40% din cantitatea de gaze naturale contractate în anul calendaristic respectiv, în calitate de cumpărător.
(3^18) În perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2021, fiecare producător de gaze naturale, în măsura în care contractează vânzarea de gaze naturale într-un an calendaristic, are obligaţia să încheie, în acel an calendaristic, contracte pe pieţele centralizate din România, transparent şi nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările emise de ANRE, pentru vânzarea unei cantităţi minime de gaze naturale din producţia proprie care nu poate fi mai mică decât cea reprezentată de o cotă procentuală, stabilită prin hotărâre a Guvernului, din cantitatea de gaze naturale pentru care încheie contracte de vânzare-cumpărare, în anul calendaristic respectiv, în calitate de vânzător.
(3^19) În perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2021, fiecare furnizor de gaze naturale care nu are şi calitatea de producător, în măsura în care contractează vânzarea/ cumpărarea de gaze naturale, într-un an calendaristic, are obligaţia să încheie, în acel an calendaristic, contracte pe pieţele centralizate din România, transparent şi nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările emise de ANRE, pentru:
a) cumpărarea unei cantităţi minime de gaze naturale care nu poate fi mai mică decât cea reprezentată de o cotă procentuală, stabilită prin hotărâre a Guvernului, din cantitatea de gaze naturale pentru care încheie contracte de vânzare-cumpărare gaze naturale, în anul calendaristic respectiv, în calitate de cumpărător;
b) vânzarea unei cantităţi minime de gaze naturale către clienţii angro, care nu poate fi mai mică decât cea reprezentată de o cotă procentuală, stabilită prin hotărâre a Guvernului, din cantitatea de gaze naturale pentru care încheie contracte de vânzare-cumpărare gaze naturale, în anul calendaristic respectiv, cu clienţii angro, în calitate de vânzător”
În plus, Guvernul ar vrea să modifice și prevederea referitoare la orizontul de timp în care furnizorii își vor putea recupera costurile nerecunoscute din trecut. Dacă acum acest termen este 2022, este posibil ca acest termen să fie extins până la finalul actualei perioade de reglementare, adică finalul anului 2024.
Reprezentanţii ANRE au afirmat recent, într-o întâlnire cu presa, că Executivul european a cerut autorităţilor române un calendar de dereglementare a preţului gazelor de producţie internă, pentru a renunţa la procedura de infringement împotriva României.
În urma OUG 114/2018, Comisia Europeană a demarat o procedură de infringement împotriva României pentru faptul că producătorii de gaze trebuie să aloce cu prioritate gazele către consumul casnic.
În iulie, Comisia a emis un aviz motivat, iar România are termen 26 septembrie pentru a modifica legislaţia, altfel dosarul va merge la Curtea Europeană de Justiţie, iar România riscă să plătească amenzi începând cu data de 27 septembrie.