Câţiva experţi în domeniul energiei au vorbit, la o conferinţă pe teme de mobilitate electrică, organizată de ziarul Bursa, despre posibilitatea introducerii de taxe pentru maşinile electrice, când acestea se vor înmulţi semnificativ.
Motivele taxării ţin de faptul că statul nu va mai primi atâţia bani din acciza pe care o percepe acum de la cumpărătorii de benzină şi motorină şi de faptul că unele costuri ale decarbonizării ar urma să fie suportate inclusiv transportul electric, în viitor.
În urmatorii 10-20 de ani, când numărul autovehiculelor electrice va creşte se va înregistra o gaură în bugetul statului din cauza dispariţiei accizei, potrivit lui Corneliu Bodea, preşedintele Centrului Român al Energiei (CRE). El a precizat, la conferinţa organizaă de Bursa, că în prezent sunt 7,7 milioane de autovehicule înregistrate în ţara noastră, din care doar 1500 sunt electrice. La un parcurs anual, acciza aferentă combustibilului consumat de o maşină este de 1.000 de euro. Valoarea totală a accizei încasată din piaţa auto se ridică la 7,7 miliarde euro, reprezentând 10% din buget. Oficialul CRE a mai adăugat că, potrivit estimărilor UE cu privire la numărul autovehiculelor electrice, până în 2030, numărul acestoara va atinge 40 de milioane. În prezent, în UE sunt 1,4 milioane de autovehicule electrice.
Şi Sorin Elisei, Senior Manager energie şi resurse la Deloitte România a vorbit şi el despre posibilitatea suprataxării automobilelor electrice. Decarbonizarea presupune costuri, astfel că, la un moment dat, prezenţa maşinilor electrice, din ce în ce mai multe, va implica o suprataxare din partea autorităţilor, a spus Elisei.
„În ceea ce priveşte tarifele, într-un mod suficient de interesant, comparaţia se face cu un soi de discount în preţul benzinei sau motorinei, nu raportat la kilowatt. (…) Cert este că va exista un cost pentru această decarbonizare, iar impactul la bugetul de stat va depinde de cum şi ce va alege fiecare stat să facă, de strategia şi mijloacele pe care le va folosi pentru a atinge acest obiectiv”, a mai spus Elisei.
În acest moment, pe piaţă vedem un mix de iniţiative, dintre care unele pot să fie cu titlu declarativ, dar în momentul în care ar trebui să atingă o masă critică, ar trebui să ofere un cadru stabil şi o perspectivă însoţită de o strategie, a mai explicat reprezentantul Deloitte.