Portul Constanța a devenit cel mai mare hub de motorină din Marea Mediterană și Marea Neagră

Portul Constanța, situat pe coasta românească a Mării Negre a României, a înregistrat o creștere semnificativă a importurilor de motorină de la începutul războiului din Ucraina, devenind, cea mai mare destinație de import din regiunea Mediterană și Marea Neagră, potrivit unui raport S&P Global. 

Creșterea importurilor de motorină în Constanța: de la 1,6 mil. tone în 2021 la 4,4 mil. tone în 2024

Înainte de februarie 2022, momentul când a început războiul, Ucraina își procura cea mai mare parte a motorinei din Rusia. Odată cu declanșarea războiului și impunerea sancțiunilor asupra Rusiei, Kievul a trebuit să-și găsească noi surse de aprovizionare.

Polonia, pe piața din Europa de Nord-Vest, și România, pe piața zona Mediterană/Marea Neagră, au devenit noii furnizori principali.

Conform datelor S&P Global Commodities at Sea (CAS) publicate recent, importurile de motorină și păcură în Constanța au totalizat 4,4 milioane de tone în 2024, în creștere de la 1,6 milioane de tone în 2021. De-a lungul perioadei 2021-2024, volumul total a ajuns la 12,2 milioane de tone.

În comparație, alte mari porturi din regiune care primesc combustibili în cantități mari au înregistrat volume mai mici în 2024:

-Fos-sur-Mer (Lavera), din sudul Franței – 3,9 milioane de tone

-Koper, din Slovenia – 3,4 milioane de tone

– Veneția, din Italia – 3,1 milioane de tone

Constanța, mult peste porturile poloneze

Porturile poloneze Gdańsk și Gdynia au înregistrat, de asemenea, o creștere semnificativă a importurilor de motorină din 2021 încoace, urmând o traiectorie oarecum similară cu cea a importurilor în Constanța.

În 2021, importurile combinate de motorină și păcură în Gdańsk și Gdynia au fost de 2,6 milioane de tone, înainte de a crește la 3,9 milioane de tone în 2024. Deși creșterea a fost semnificativă, nu este la fel de abruptă ca în Constanța, care a înregistrat o creștere de aproape 3 milioane de tone în ultimii patru ani, arată S&P Global.

Constanța „este acum o locație de import destul de importantă din cauza deficitului din Ucraina”, a declarat un comerciant european de motorină. „Așadar, are sens să nu ignorăm această locație atunci când ai 300.000 de tone/lună mergând acolo, mai ales iarna, când ai mai puține nave LR2 (vase de transport de circa 115.000 tdw – n.red.) care fac această treabă.”

“Fiind un port de adâncime, Constanța poate găzdui cu ușurință nave mai mari, cum ar fi LR2 sau Suezmax (vase mai mari, cu un deplasament de circa 160.000 de tone – n.red). Totuși, condițiile meteorologice nefavorabile din timpul iernii complică adesea trecerea acestor nave prin strâmtorile turcești înguste, ceea ce înseamnă că cea mai mare parte a aprovizionării cu motorină în Constanța pe timpul iernii provine din rafinării mediteraneene, cu tancuri petroliere Handysize (până la 50.000 tdw – n.red.)”, mai adaugă raportul S&P Global.

Livrările în Portul Constanța vor crește și în continuare

Privind spre viitor, toate indiciile arată că cererea de motorină în Constanța va continua să crească în următorii ani. Tendința observată între 2021 și 2025 ilustrează o creștere accentuată, iar fundamentele actuale ale pieței sugerează un consum local robust, mai arată raportul, care citează în acest sens datele referitoare la creșterea sectorului construcțiilor de la noi.

Volumul construcțiilor din România a crescut cu 30,8% în ianuarie față de anul precedent, conform Institutului Național de Statistică al României.Lucrările noi de construcție au crescut cu 38,1%, iar lucrările de reparații capitale au înregistrat o creștere de 30,5%, în timp ce lucrările de întreținere și reparații curente au crescut cu 9,3% în aceeași perioadă. „Industria construcțiilor din România este în plin avânt”, a declarat un producător turc.

Iar activitatea intensă în construcții duce, desigur, la un consum mai mare de motorină, necesară pentru utilaje și echipamente.

Pe lângă cererea locală, importurile de motorină prin Constanța destinate pieței ucrainene vor rămâne probabil mari. Chiar și în cazul în care SUA ridică sancțiunile asupra produselor petroliere rusești, Europa și, în special, Ucraina nu le vor ridica prea curând. „Personal, cred că Ucraina nu va cumpăra produse rusești pentru o lungă perioadă de timp și, nici Europa nu va cumpăra pentru mult timp”, a declarat un alt comerciant de motorină.

Mai mult, o mare parte din volumele de motorină importate în România „sunt destinate și exportului” către țări vecine, precum Moldova, Bulgaria și Serbia, pe lângă volumele care ajung în Ucraina.

Toate acestea indică faptul că Constanța va rămâne un centru major de import, cu o cerere locală robustă și importuri în creștere pentru piața ucraineană și alte piețe din regiune în anii următori, concluzionează raportul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *