Politică interesantă la Hidroelectrica: vinde clienților finali direcți la prețuri semnificativ mai mari decât pe piețele la termen

Hidroelectrica, cel mai mare și ieftin producător de energie electrică din România, face bani buni și când vine vorba despre vânzări directe către proprii clienți, după cum putem vedea din datele aferente primei jumătăți a anului, ultimele disponibile.

Sunt de notorietate scandalurile din trecut, când Hidroelectrica vindea sub prețul pieței energie pe contracte bilaterale (scandalul așa-numiților băieți deștepți), dar politica de acum a companiei duce la rezultate opuse: prețul mediu cu care a furnizat energie (Hidroelectrica este și furnizor de energie electrică) propriilor clienți este cel mai mare dintre toate tipurile de contracte de vânzare pe care le-a derulat compania în prima jumătate a anului, exceptând, evident, piața de echilibrare.

Astfel, compania a vândut, în prima jumătate a anului 4,27% din total, adică 335 GWh, propriilor clienți cărora le este furnizor, la prețul mediu de 267 de lei/MWh, cu tariful de injecție Tg Inclus). Este cel mai mare preț mediu dintre toate tipurile de contracte pe care le-a derulat compania.

Pe piețele centralizate cu livrare în viitor găzduite de pltaforma OPCOM, unde compania vinde majoritatea energiei (57% în primul semestru al acestui an), Hidroelectrica a obținut un preț mediu de doar 228 de lei/MWh, Tg inclus, deci mult sub prețul din contractele de furnizare. Pe piața spot (PZU), compania a vândut 12% din total, la 194 de lei, și a vândut și pe piața intrazilnică o cantitate infimă (260 MWh), la prețul de 239 de lei.

Este adevărat că Hidroelectrica a vândut pe piața reglementată, ca urmare a obligațiilor ANRE, circa un sfert din producție, la doar 103,8 lei MWh, peste cât a fost obligată anul trecut.

În total, compania a produs în primul semestru al anului 6,93 TWh de energie electrică, sub volumul bugetat, din cauza secetei, dar a vândut 7,87 TWh, diferența fiind acoperită din cumpărări din PZU.  De fapt, în prima jumătate a anului, Hidroelectrica a cumpărat, de pe toate piețele aproape cât a cumpărat tot anul trecut: 934 GWh, față de circa 1,1 TWh.

Puteți vedea, sintetizat, situația în tabelul de mai jos:

Este adevărat că activitatea de furnizare presupune și costuri suplimentare, inclusiv cu acomodarea dezechilibrelor mari, dar Hidroelectrica, prin specificul său de producție, poate acoperi cel mai ușor eventualele fluctuații de consum ale clienților.

La finalul celui de-al doilea trimestru al anului, Hidroelectrica furniza energie pentru 2.500 de locuri de consum.

În prima jumătate a anului, compania a înregistrat un profit net de 806 milioane de lei, cu 11% sub cele din primul semestru al anului trecut, la venituri din exploatare de 1,8 miliarde de lei, cu 23% sub cele din primele șase luni ale anului 2019.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *