
OMV Petrom, cel mai mare producător integrat de energie din sud-estul Europei, furnizează în 2025 Aeroportului Internațional Cluj Avram Iancu combustibil de aviație sustenabil (SAF), un pas important pentru reducerea emisiilor de carbon în transportul aerian, potrivit unui comunicat al companiei petroliere.
Din ianuarie 2025, aeronavele care decolează de pe Aeroportul Cluj, al doilea cel mai mare aeroport din România, sunt alimentate cu combustibil pentru avioane în amestec cu 2% SAF, reducând astfel impactul asupra mediului. Aproape 1.800 de zboruri au fost operate în ianuarie și februarie folosind acest combustibil, acoperind integral decolările de pe aeroport.
”Suntem mândri să contribuim la introducerea combustibilului sustenabil pentru aviație pe aeroportul Cluj. SAF este produs din materii prime regenerabile precum uleiuri uzate și grăsimi animale, transformate, cu ajutorul unor tehnologii inovatoare, în carburanți cu proprietăți similare kerosenului convențional. La OMV Petrom am demarat lucrările de construcție la o investiție de 750 de milioane de euro, astfel încât, începând din 2028, să producem astfel de carburanți și în România, la rafinăria Petrobrazi. Credem în potențialul României de a deveni un hub regional pentru astfel de combustibili,” a declarat Radu Căprău, membru al directoratului OMV Petrom responsabil de activitatea de Rafinare și Marketing.
„Împreună cu furnizorul nostru OMV Petrom, am reușit să demarăm procesul prin care aeronavele care operează zboruri pe Aeroportul Internațional Cluj vor fi alimentate cu combustibili sustenabili pentru aeronave. Este încă un obiectiv important pe care l-am realizat pentru îndeplinirea angajamentelor de reducere a emisiilor de carbon și susținerea unui transport aerian mai puțin poluant”, a declarat David Ciceo, Director General, Aeroportul Internațional Cluj.
Carburanții sustenabili pentru aviație (SAF) sunt combustibili produși prin procesarea materiilor prime regenerabile, precum uleiuri uzate și grăsimi animale. Cu ajutorul unor procese avansate de rafinare, utilizând hidrogen verde, aceste materii sunt transformate pentru a avea caracteristici similare cu kerosenul. SAF poate fi folosit direct în infrastructura și aeronavele existente. Are potențialul de a oferi o reducere a emisiilor de carbon pe durata ciclului de viață cu până la 80% comparativ cu combustibilul tradițional pentru avioane pe care îl înlocuiește. SAF va juca un rol foarte important în atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon ale industriei aviatice.
Regulamentul ReFuelEU Aviation prevede utilizarea combustibililor de aviație sustenabili, pe aeroporturile din Uniunea Europeană în proporție de minim 2% începând cu 1 ianuarie 2025 și o creștere graduală a utilizării SAF de până la 6% din anul 2030.
Cu aproape 3,3 milioane de pasageri în 2024, aeroportul Avram Iancu din Cluj este cel mai mare aeroport regional din România și al doilea cel mai mare aeroport din țară, după Otopeni. În cadrul eforturilor de reducere a amprentei de carbon, pe lângă aprovizionarea cu carburanți sustenabili pentru aviație, aeroportul a achiziționat și două autospeciale electrice de degivrare/antigivrare aeronave și un autobuz electric pentru transportul pasagerilor de la terminal la avioane.