OMV Petrom, cea mai mare companie de pe piața carburanților, a explicat că prețurile la pompă au crescut mai puțin decât au crescut cotațiile la carburanți, amintind și despre celelalte elemente, inclusiv taxele, care formează prețul.
Prețurile carburanților au stagnat în ultima săptămâni în benzinăriile din România, dar, înainte de asta, am avut o perioadă de creșteri continue: au fost 10 scumpiri consecutive al prețurilor, care au condus la o creștere cumulată de preț, pentru motorină (cel mai consumat carburant de pe piață), de 44 de bani pe litru
În condițiile în care subiectul, care a stârnit deja atenția opiniei publice, a intrat deja în retorica politicienilor – ba chiar ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a spus că nu sunt motive ca prețul carburanților să crească nici măcar cu un ban pe litru – am cerut un punct de vedere de la OMV Petrom, liderul pieței de distribuție a carburanților.
Iată ce a transmis compania:
Prețul carburanților este influențat în principal de cotațiile internaționale ale produselor petroliere, aflate în prezent într-o perioadă de volatilitate accentuată în contextul scăderii temporare a capacității globale de rafinare și al noilor sancțiuni internaționale.
Compania noastră aplică o politică de prețuri moderate, evitând transferul integral al creșterilor internaționale către consumatori.
De la 1 octombrie, cotațiile la motorină au crescut cu aproximativ 10%, însă prețul la pompă a urcat doar cu 3%.
În cazul benzinei, creșterea a fost sub 1%, deși cotațiile internaționale s-au majorat cu 6%, iar bioetanolul, care reprezintă 10% din compoziție, s-a scumpit.
Pe lângă cotațiile internaționale, prețul final include taxe – acciză și TVA, cu o pondere de circa 50% la motorină și 55% la benzină – precum și costuri logistice și operaționale necesare pentru distribuție și comercializare.
Citește și:
S-au scumpit acum carburanții în România mai mult decât în celelalte țări europene? Ce arată cifrele și ce ar putea urma
Mai crește acciza la carburanți încă o dată?
Dincolo de evoluțiile cotațiilor din zona noastră, cele care se iau în calcul la stabilirea prețurilor finale de la pompă, taxele ar trebui să crească din nou, de la i ianuarie.
Potrivit calendarului asumat deja, accizele la carburanți, care au crescut deja la 1 august, vor mai crește încă o dată la 1 ianuatrie 2026. Astfel că, dacă acum accizele sunt de 2,55 lei/litru la motorină și 2,78 lei/litru la benzină, accizele cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2026 sunt de 3,06 lei pe litru la benzină și de 2,80 lei pe litru la motorină, dacă legislația rămâne așa.
Așadar, strict din cauza creșterii fiscalității, carburanții se vor mai scumpi încă o dată la 1 ianuarie 2026. Atunci, pe baza calculelor noastre, benzina se va scumpi cu 34 de bani pe litru, iar motorina se va scumpi cu 30 de bani pe litru.
“Dacă vom continua calendarul de majorare a accizelor la carburanți de la 1 ianuarie 2026 sau nu, vom discuta în coaliție săptămâna viitoare când vor începe negocierile privind aprobarea bugetului pe 2026. În funcție și de aprecierile pe care le vom primi de ECOFIN, vom vedea ce vom face și cu aceste venituri”.
Așa a răspuns ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, săptămâna trecută, la întrebarea noastră dacă va mai fi respectat calendarul de majorare a accizelor la carburanți, care trebuie să crească din nou la 1 iulie, în contextul în care prețurile au crescut foarte mult în ultima vreme. De atunci, ministrul Finanțelor nu a mai spus nimic.






