Criză în alimentarea cu petrol și carburanți în România. Guvernul a declarat situație de urgență, care este cauza

Ministerul Energiei a declarat „situație de urgență – nivel criză” pe fondul unor disfuncționalități majore în aprovizionarea cu țiței, potrivit ordinului publicat recent în Monitorul Oficial. Cauza este o contaminare cu țiței la un terminal din Turcia de unde trebuia să ajungă o încărcătură și pentru rafinăria Petrom din România, și care nu a mai fost astfel recepționată

Ordinul Ministerului Energiei vine după ce a fost emisă o adresă către OMV Petrom, care trebuie să elibereze țiței din stocurile de urgență.

„Se autorizează eliberarea de către Societatea OMV Petrom – S.A. a 80.000 tone țiței și 30.000 tone motorină din stocurile de urgență de țiței și produse petroliere constituite de către operatorul economic în calitate de titular al obligației de stocare, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului energiei nr. 622/2025 privind stabilirea nivelului stocurilor minime și aprobarea modului de calcul al stocurilor de urgență pentru țiței și/sau produse petroliere a căror constituire revine titularilor obligațiilor de stocare în vederea menținerii acestora în perioada 1 iulie 2025-30 iunie 2026″, potrivit ordinului Ministerului Energiei.

Măsura face parte din Planul de urgență care cuprinde măsurile necesare pentru aplicarea și gestionarea situațiilor de disfuncționalitate majoră în aprovizionarea cu țiței și/sau produse petroliere, a situațiilor de urgență deosebită și a situațiilor de criză locală.

Care ar fi cauza

De vină este o situație apărută în terminalul tucesc de la  Ceyhan, din sudul Turciei, la Mediterana, care este capărul conductei Baku-Ceyhan (BTC), prin care este pompat țiței din mai multe surse dintr-o zonă foarte bogată în țiței, iar problema nu a apărut doar în România.

Potrivit unei știri S&P Global din 1 august, operatorul conductei, BTC Pipeline a declarat forță majoră pentru exporturile de țiței azer din terminalul turcesc din Ceyhan, ca urmare a unui incident de contaminare a petrolului

Într-o scrisoare datată 29 iulie, văzută de Platts, compania a declarat că a fost „afectată în mod semnificativ” de un incident de contaminare în sistemul BTC, inclusiv în rezervoarele de stocare din Ceyhan, ceea ce a împiedicat efectuarea la timp a transbordării țițeiului conform specificațiilor.

BP, unul dintre acționarii BTC, a raportat pentru prima dată incidentul de contaminare pe 23 iulie, când a anunțat că a descoperit cloruri organice corozive în rezervoarele de stocare din Ceyhan.

După detectarea țițeiului contaminat în sistemul BTC, inclusiv în rezervoarele de la Ceyhan, compania de conducte a analizat posibilele acțiuni de remediere și a concluzionat că nu există opțiuni disponibile pentru tratarea clorurilor organice din sistem.

Declarația precizează că unul sau mai mulți expeditori au livrat pentru transport cantități de cloruri organice peste nivelul acceptabil, ceea ce a afectat atât serviciile de transport, cât și cele non-transport oferite de BTC.

În notificarea deciziei sale, compania a precizat că nu poate oferi un termen estimativ privind durata evenimentului de forță majoră.

„BTC Co. continuă testarea calității țițeiului în toate facilitățile sistemului BTC cu scopul de a reveni la operațiuni normale cât mai curând posibil”, se arată în declarație.

Compania de stat azeră, Socar, nu a fost disponibilă imediat pentru comentarii.

Fiind o materie primă esențială pentru rafinăriile din zona mediteraneană, sortimentul ușor și dulce (light sweet) este distribuit pe scară largă în întreaga Europă, iar contaminarea s-a răspândit deja în conducte, rezervoare de stocare și unități de procesare a țițeiului, potrivit aceleiași surse

Rafinăria italiană Eni a fost prima care a raportat că a detectat țiței contaminat în sistemul său de rafinare. De asemenea, OMV din Austria și Orlen Unipetrol din Cehia au avut livrări planificate afectate de incident.

Pe 31 iulie, operatorul Sistemului de Conducte Transalpine, care leagă portul italian Trieste de Germania, a confirmat că a găsit cloruri organice în sistemul său, care au fost apoi trimise în Cehia prin conducta IKL.

Asemenea altor rafinării afectate, Orlen Unipetrol a declarat că intenționează să stocheze și să dilueze țițeiul contaminat până la niveluri sigure pentru funcționarea rafinăriilor sale.

Nicio rafinărie sau operator de conducte afectat nu a raportat, până acum, daune ale instalațiilor din cauza contactului cu țițeiul contaminat.

Sistemul de conducte BTC, sau Baku-Tbilisi-Ceyhan, este deținut de un consorțiu de companii, printre care AzBTC din Azerbaidjan (cu 32,97%), BP (cu 30,1%), grupul MOL din Ungaria și altele, inclusiv Eni și TotalEnergies.

Pe măsură ce cumpărătorii evită riscul livrărilor de țiței contaminat, valoarea sortimentului Azeri Light a scăzut brusc, ajungând la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani în raport cu reperul  Brent.

Cu toate acestea, sursele de pe piață nu au observat o creștere semnificativă a cererii pentru alte sortimente de țiței dulce din zona Mediteranei, precum Es Sider din Libia sau Saharan Blend din Algeria.

Ei bine, în România compania care a fost afectată a fost OMV Petrom, care ar fi încărcat deja un transport de țiței contaminat, cu scopul de a fi rafinat la rafinăria Petrobrazi, potrivit unor surse din piață. Din fericire, țițeiul nu a fost recepționat, dar acest lucru a creat o penurie temporară de materie primă pentru rafinăria Petrobrazi. Iar pentru a o rezolva, s-a ajuns la soluția scoaterii de țiței și de motorină din rezervă.

Iată ce a transmis, într-un târziu, Ministerul Energiei:

Compania OMV Petrom a informat Ministerul Energiei că, în perioada 16–18 iulie, OMV Petrom SA a recepționat un vas de țiței azer (92 kt) încărcat în portul Ceyhan (Turcia). În urma analizelor re-efectuate și la descărcare, acest lot de țiței s-a dovedit a fi contaminat cu cloruri organice de la portul de încărcare. De asemenea, ca urmare a analizelor efectuate, Petrom a luat decizia de refuz la încărcare a încă unui transport de 92 kt.

Astfel, 184.000 de tone de țiței de import au devenit indisponibile din lanțul de aprovizionare al rafinăriei Petrobrazi. Așadar, OMV Petrom a solicitat eliberarea temporară a 80.000 tone de țiței și 30.000 tone de motorină din stocurile de urgență, pentru a asigura continuitatea operării rafinăriei Petrobrazi și menținerea echilibrului pe piața națională de produse petroliere.

Solicitarea a avut ca temei imposibilitatea altor rafinării de a prelua cantități din țițeiul contaminat, precum și contaminarea, respectiv blocarea principalelor surse internaționale de țiței de import (BTC, CPC).

În aceste condiții, s-a constatat existența unei situații de criză locală, cauzată de disfuncționalități majore în aprovizionarea cu țiței. Eliberarea de produse din stocurile de urgență se poate autoriza doar în situația în care este declarată o situație de urgență – nivel de criză, cu notificarea prealabilă a Comisiei Europene – DG Energy.

Ministerul Energiei a notificat Comisia Europeană și a declarat situația de urgență – nivel de criză. De asemenea, a autorizat eliberarea de stocuri de urgență din stocurile constituite de OMV Petrom, asigurând astfel funcționarea neîntreruptă a rafinăriei și evitarea unei perturbări majore pe piața națională de carburanți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *