Paradoxul războiului? Ucraina folosește tot mai mult carburant făcut din petrol rusesc în războiul cu Rusia

Tancurile ucrainene funcționează din ce în ce mai mult cu carburant care provine din țișei rusesc, în ceea ce ziarul german Handelsblatt descrie “un paradox al războiului”.

Potrivit autorității vamale ucrainene, Kievul importă din ce în ce mai multă motorină din Ungaria și Turcia, țări care prelucrează în mare măsură petrolul provenit din Rusia în rafinăriile lor. Deși poziția pe piața din Ucraina a grupului MOL din Ungaria și a furnizorilor din Turcia era deja relativ bună în trecut, abia recent autoritățile vamale ucrainene au raportat o creștere izbitoare a importurilor, scrie publicația germană.

De exemplu, MOL, companie petrolieră care are legături strânse cu statul ungar, și-a dublat vânzările către Ucraina în ultimele șase luni. Și, cum MOL cumpără în mare măsură petrol rusesc pentru a-și alimenta rafinăriile din centrul Europei, este probabil ca acum MOL să fie unul dintre principalii furnizori de combustibil care alimentează blindatele Ucrainei.

În același timp, companiile care nu își procură materia primă din Rusia pierd cote de piață în Ucraina, mai spune Handelsblatt. Asta pentru că MOL are un avantaj competitiv față de alte companii petroliere europene: are o derogare din partea Uniunii Europene de la embargoul petrolier impus Rusiei și poate continua să își aprovizioneze rafinăriile cu țiței rusesc.

Pe de altă parte, dacă livrările din Ungaria nu au fost până acum prea mult în atenție publicului, Turcia nu a ascuns faptul că beneficiază în mare măsură de importurile de petrol din Rusia pentru a-și alimenta rafinăriile.

Citește și:

Cum se “spală” petrolul rusesc. Țările “laundromat” care importă țițeiul din Rusia și revând carburanții statelor occidentale care au impus sancțiuni Rusiei

Ucraina este aproape în întregime dependentă de importul de combustibil. Cu toate acestea, în țara atacată de Rusia nu există aproape niciun fel de penurie, chiar dacă atacurile rusești asupra infrastructurii de energie și-au lăsat amprenta, mai arată publicația germană.

De exemplu, mai ales iarna trecută, Occidentul a furnizat țării numeroase generatoare diesel mobile pentru a alimenta cu energie electrică spitalele și alte clădiri publice. Pentru că o furnizare descentralizată este mai fiabilă, în astfel de situații, decât cea clasică, prin marile centrale termoelectrice, care pot fi paralizate relativ ușor de atacurile cu rachete.

Handelsblatt arată că Ucraina este destul de bine aprovizionată cu motorină, deoarece, în economia de război, multe companii și-au redus operațiunile sau le-au oprit complet. Experții estimează astfel un consum de produse petroliere în scădere probabilă cu 40-50%, în ciuda nevoilor enorme ale armatei.

Acest lucru este confirmat și de directorul grupului consultativ de la Kiev denumit „A-95”, Sergiy Kuyun. El vorbește despre faptul că aprovizionarea cu energie este în prezent „deosebit de bine organizată”. Asta și pentru că Ucraina beneficiază de un număr mare de noi rute de livrare, de la începutul războiului.

„Livrările de combustibil se fac în principal pe calea ferată prin Polonia”, spune Michal Paszkowski, analist la Institutul Europei Centrale (IEŚ) din Polonia. „Combustibilul intră în țară din Slovacia și Ungaria prin conducte, și mai există motorină expediată din România și transportată apoi pe calea ferată până în Ucraina.”

Înainte de invazia rusă, Ucraina mai avea o singură rafinărie funcțională din cele din șase. Însă, ultima rafinărie funcțională, Kremenchuk, care acoperea aproximativ 30% din necesarul de combustibil al Ucrainei înainte de război, era considerată încă de atunci ineficientă și procesa în principal petrolul intern și importuri din Azerbaidjan. În aprilie 2022, însă, unitatea a fost grav avariată în urma unui atac rusesc cu bombă.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *