
Motorina s-a ieftinit azi în benzinăriile din România, marcând a șaptea ieftinire consecutivă a carburanților. Prețul petrolului continuă să scadă pe piețele internaționale.
Stația Petrom de pe strada Braşov din Sectorul 6, Bucureşti, monitorizată de noi, afișa în dimineața zilei de 21 octombrie un preț al benzinei standard de 7,32 lei pe litru și un preț al motorinei standard de 7,51 lei pe litru.
Așadar, față de ziua de ieri, în stațiile Petrom, liderul pieței de distribuție a carburanților, motorina este mai ieftină cu 4 bani pe litru, iar prețul benzinei a rămas nemodificat.
Este a șaptea ieftinire consecutivă la carburanți din aceasă lună, precedenta având loc la 15 octombrie, când și benzina și motorina s-au ieftinit cu 3 bani pe litru. Asta după o lună septembrie în care în general am avut parte de scumpiri ale carburanților. Ultima modificare de preț, înaintea celor de acum, a avut loc acum în 7 octombrie.
Iată evoluția prețurilor la benzină și motorină din ultima lună:
21 octombrie – ietinire cu 4 bani pe litru la motorină
16 octombrie – ietinire cu 3 bani pe litru la benzină și motorină
13 octombrie – ietinire cu 4 bani pe litru la benzină și motorină
12 octombrie – ieftinire cu 3 bani pe litru la benzină și motorină
7 octombrie – ieftinire cu 3 bani pentru benzină
4 octombrie – ieftinire cu 4 bani pentru benzină și motorină
2 octombrie – ieftinire cu 5 bani pentru benzină și motorină.
26 septembrie – scumpire cu 3 bani pentru benzină şi motorină.
23 septembrie – ieftinire cu 4 bani pentru benzină şi motorină.
La 1 ianuarie 2026, carburanții se vor scumpi din nou, ca urmare a unei noi majorări de acciză. Benzina se va scumpi cu încă 34 de bani pe litru, iar motorina se va scumpi cu alți 30 de bani pe litru, pe baza calculelor noastre. Desigur, dacă lucurile nu se vor mai schimba între timp. Majorările de acciză și TVA au făcut parte din primul pachet de ajustare fiscală al guvernului Bolojan.
Petrom este lider pe piața distribuției de produse petroliere cu amănuntul din România, cu o rețea de 555 de benzinării, dintre care 393 Petrom și 162 OMV.
România consumă circa 8 milioane de tone de carburanți auto, în special motorină
Petrolul continuă să se ieftinească
Prețurile petrolului au continuat să scadă ușor în tranzacțiile de marți dimineață, pe măsură ce temerile legate de un excedent de ofertă și de o cerere slăbită au revenit în prim-plan, chiar dacă negocierile comerciale dintre Statele Unite și China au oferit o rază de optimism.
La momentul redactării acestei știri, cotația WTI scăzuse cu la 57,4 dolari/baril, în timp ce benchmarkul european Brent coborâse la 60,8 dolari/baril, semn că echilibrul global dintre ofertă și cerere se deplasează către un surplus., potrivit OilPrice. Agenția Internațională a Energiei a semnalat recent posibilitatea unui excedent de aproape 4 milioane de barili pe zi în 2026, în condițiile în care producția țărilor OPEC+ și a producătorilor din afara cartelului crește, în timp ce cererea rămâne modestă.
Din punct de vedere tehnic, structura pieței indică, de asemenea, prudență. Curba contractelor futures pentru Brent a revenit în contango, situație în care contractele cu livrare ulterioară se tranzacționează la prețuri mai mari decât cele cu livrare imediată — un semnal al așteptărilor privind o ofertă abundentă sau o cerere slabă pe termen scurt.
Pe partea cererii, tensiunile dintre cei mai mari doi consumatori de petrol din lume, SUA și China, continuă să apese asupra pieței. Deși președintele Trump și-a exprimat optimismul în legătură cu încheierea unui „acord comercial foarte solid” cu președintele Xi, fricțiunile de fond rămân nerezolvate, inclusiv cele privind tarifele, accesul la tehnologie și problemele lanțurilor de aprovizionare. Aceste chestiuni nerezolvate continuă să afecteze perspectivele economice ale Chinei și, implicit, cererea de petrol.
Fluxurile de țiței ale Chinei indică, de asemenea, o slăbiciune, importurile din septembrie scăzând la aproximativ 11,5 milioane de barili pe zi — cel mai redus nivel din ianuarie —, în timp ce activitatea rafinăriilor a crescut, reducând capacitatea disponibilă pentru importuri și acumularea de stocuri.