
Din 2027 va intra în vigoare noul sistem de taxare al carburanților auto și al gazelor naturale, pentru care clienții finali vor plăti taxă de carbon în prețuri. Recent, a avut loc prima licitație europeană cu noile certificate de carbon aferente viitorului sistem de taxare EU ETS 2.
Luna mai a adus o premieră: pentru prima dată, a fost tranzacționat în Europa, deocamdată doar futures, un certificat de carbon aferent viitorului sistem de taxare a emisiilor ETS 2, pe piața ICE. Prețul a fost de 73,5 euro pe tona de carbon.
De ce este foarte important. Începând cu anul 2027, intră în vigoare în statele Uniunii Europene mecanismul obligatoriu ETS 2, de taxare obligatorie a emisiilor de carbon ale sectorului auto și al încălzirii rezidențiale. Cu alte cuvinte, va fi inclusă o taxa de carbon – acum nu există – în prețul carburanților auto și în factura de gaze. Atât furnizorii de carburanți cât și cei de gaze livrate consumatorilor finali pentru încălzire vor fi obligați să cumpere aceste noi certificate de carbon, iar contravaloarea lor va fi inclusă în prețul de vânzare către clienții finali.
De aceea, această primă tranzacție – în iulie vor debuta tranzacțiile și pe EEX, cea mai lichidă piață pentru tranzacțiile cu certificate de carbon pe actualul mecanism EU ETS – este foarte importantă pentru că indică un prim preț orientativ, al emisiilor sectorului auto și rezidențial, care urmează să fie obligatoriu plătite din 2027.
Chiar dacă este posibil ca, în viitoarele tranzacții, spot sau la termen, cotațiile EU ETS 2 să fie sub acest prag de 73,5 dolari, această cotație este acum ușor mai ridicată decât prețul de tranzacționare al certificatelor aferente schemei EU ETS, care este în vigoare, de circa 71 euro.
Cât ne vor costa noile taxe
Evaluări în ceea ce privește impactul noii taxe asupra cetățenilor s-au mai făcut, dar am vrut să aflăm cât se va plăti în plus având în vedere acest nivel al taxei de carbon aferent mecanismului ETS 2.
“Potrivit datelor din Ancheta Bugetelor de Familie pe anul 2019, consumul mediu pentru o familie din România cu automobil este de 48 litri de benzină sau 54 litri de motorină. Potrivit aceleiași surse, consumul mediu de gaz metan pentru o familie cu centrală de apartament este de 98 metri cubi pe lună. La aceste valori, impactul mediu lunar asupra gospodăriilor al unui ETS 2 de 75 euro/tona de CO2 ar fi de 13,8 euro pentru gospodăriile care au centrală pe gaz, 8.2 euro pentru cei cu automobil pe benzină și de 10.9 euro pentru cei cu auto diesel”, ne-a spus Constantin Postoiu, Head of Data Analytics la Energy Policy Group (EPG), una dintre vocile autorizate în domeniu.
Așadar, o povară suplimentară de 70 de lei pe lună, în medie, pentru încălzire, și de 40-55 de lei pe lună, în plus, pentru folosirea autoturismului cu motor termic. Desigur, cifrele sunt orientative și sunt niște medii.
Se mai poate amâna momentul?
În mod normal nu, doar în situația în care Comisia Europeană va constata o creștere semnificativă a prețurilor la petrol și gazele naturale termenul 2027 poate fi amânat. Totuși, în final, și guvernele statelor membre vor avea un cuvânt de zis, iar acum statele nu par foarte doritoare să-și asume implementarea EU ETS 2.
“Acest 73 de euro este un preț mare, este un preț mai mare decât estimatul Comisiei care, atunci când a introdus conceptul ETS 2, calcula cu 45 de euro, dar va fi întotdeauna o discrepanță între futures și prețul real pe care o să-l vedem din 2027. Există însă mai multe modelări care pun nivelul de 75 de euro în gama anticipabilă – deci ne putem aștepta la așa ceva. Este bine că se fac tranzacții futures, nu plecăm de la zero, fără niciun reper la nivelul lui 2027”, ne-a explicat Radu Dudău (foto), președinte al EPG, spunând că povara în România nu este extraordinar de mare, fie și pentru faptul că se folosește încă lemn pentru încălzire.
“Despre ce măssuri poate să ia Comisia, mecanismul amânării se referă de fapt doar la o situație concretă, și anume la o creștere ieșită din comun pe piețele de petrol și gaze. Dar Comisia are niște mecanisme de a interveni în piață pentru a tempera prețul, și anume prin a injecta mai multe certificate pe piață, dacă trei luni consecutive se înregistreează un nivel foarte ridicat al cotației ETS 2. Există trei tipuri de mecanisme distincte care pot fi utilizate nu mai mult de o dată pe an”, a spus Dudău, adăugând totuși că este neclar în ce măsură intervențiile vor fi eficace în situația unei creșteri abrupte a cotației EU ETS2.
“Problema cea mai importantă, poate, este cum se raportează statele membre la ETS 2 acum. Vedem că există o reticență clară a guvernelor de a introduce cadrul legislativ pentru ETS 2. Deși la nivel tehnic, departamentele ministerelor lucrează cu Comisia, există o decuplare la nivelul politicului, care încă nu își asumă (…) Statele nu prea vor, pentru că este o temă de impact sensibilă politic, populația nu este informată cum trebuie și cu cât amânăm această informare, și ea o să vină ca o supriză, cu atât șocul va fi mai mare și politicienii se tem și mai mult. E drept că seria de contexte electorale nu a favorizat acel moment bun pentru dialogul social, și nu doar în România, ci în mai multe țări europene exista această reticență. In parlamentul european exista voci care cer o amânare a ETS 2”, mai explică Radu Dudău, care arată totuși că acei bani strânși din taxă se vor întoarce către oameni pentru a finanța ample proiecte de renovare a clădirilor, de exemplu.
“Nu este un subiect foarte îndrăgit nici pe agenda noastră politică”, a mai spus Dudău, arătând că, de altfel, aceasta este situația la nivelul întregii Europe centrale și de est.