Operatorul pieței de energie electrică de la București, OPCOM, lansează, începând cu 1 decembrie, două produse, prin care poate fi comercializată energie electrică cu livrare doar în vârfurile de consum de seară.
“Vă anunțăm introducerea a două noi profiluri de tranzactionare, respectiv “vârf de seară” de tip 1 și 2, cu livrare în zilele de luni-vineri, respectiv luni-duminică, între orele 17:00-21:00 CET. Acestea vor putea fi tranzactionate pe PCCB-LE-flex, respectiv pe PCCB-NC (produse săptămânale) începând cu 01.12.2024”, arată o informare a OPCOM de zilele trecute.
În momentul de față, pe piețele de contracte bilaterale de energie electrică cu livrare în viitor, se poate tranzacționa energie bandă (livrare 24 de ore la aceeași putere), vîrf 1 (livrare luni-vineri între orele 6-22 CET), vârf 2 (livrare luni-duminică între orele 6-22) și gol 1(luni-vineri între 6-22 și 22-24 și sâmbătă-duminică între orele 0-24)
Oamenii din piață cu care am vorbit au apreciat măsura OPCOM, spunând că era nevoie de un astfel de produs, mai ales că piața de la noi oferă relativ puține produse. După cum se poate observa de mai mult timp, cel puțin în piața spot de energie prețurile cresc foarte mult mai ales în aceste intervale de vârf de consum de seară, pe fondul unei oferte mai scăzute. Astfel, introducerea unui produs de tranzacționare cu livrare doar în orele de vârf ar putea conduce la o scădere a prețurilor pe acel interval.
În primul rând, în viitor, când capaciățile de stocare se vor înmulți, și producătorii din regenerabil vor putea să vândă în acel interval de timp, descărcând de fapt bateria pe care au încărcat-o în orele cu soare sau vânt din abundență – mai profitabil decât să vândă energia spot în orele de prânz cu consum și preț mic, de exemplu.
În al doilea rând, actualii producători clasici flexibili – centralele pe gaze și hidrocentralele cu acumulare, ar putea să își schimbe comportamentul. Astfel, cel puțin o parte din producție nu va mai fi oferită 24 de ore sau 14 ore la același preț, ci doar în aceste cinci ore de seară, când prețurile sunt oricum mai mari, și astfel va crește și oferta pe aceste intervale de timp. Ceea ce, în final, va duce la scăderea necesarului de consum de acoperit din piața spot în acele intervale și, implicit, la scăderea prețului.