Discuţia pe tema supraaccizei la carburanţi continuă, a declarat, sâmbătă, ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, la Antena 3, menţionând că va aborda tema cu premierul pentru a vedea momentul când ar putea fi luată o decizie. Nu este prima declaraţie pe aceastră temă a lui Teodorovici.
„Cu acciza aceasta la combustibil este o discuţie în continuare. O să-i spun şi doamnei prim-ministru pentru a vedea exact forma cea mai bună, perioada sau momentul cel mai bun pentru ca o astfel de decizie să fie şi ea dusă. Ştiţi foarte bine că sunt o persoană, unii ar spune nu neapărat liberal, liberală în gândire, în sensul că oricât ar încerca unii şi alţii să-mi pună în cârcă taxe, impozite, adoptări contra mediului de afaceri, nu o să reuşească pentru că totuşi mediul de afaceri are o altă abordare şi o altă percepţie”, a declarat Eugen Teodorovici.
De asemenea, el a afirmat că OUG 114 nu poate să-i fie pusă „în cârcă”.
Ministerul Finanţelor declara, la începutul lunii septembrie din 2018, la postul public de televiziune, că va realiza o analiză şi, până la finele anului urma să facă o propunere la nivelul Guvernului referitoare la supraacciza pe carburanţi, lăsând să se înţeleagă faptul că ar fi în favoarea eliminării taxei.
„O să fie o discuţie la nivel de Guvern… Va fi o propunere din partea noastră ca minister de Finanţe vizavi de supraacciză. Până la final de an o să vedeţi o propunere în acest sens… Vom face analize şi vedem exact care este situaţia. După cum ştiţi bine, în România prima acţiune este să spui că e un minus pe buget dacă scoţi o taxă, un impozit. Trebuie să te uiţi la efectul de runda a doua. Dacă o astfel de măsură poate produce în economie efecte pozitive, este foarte bine şi vă dau un exemplu foarte interesant legat de creşterea rovinietei sau alinierea acestei roviniete la o directivă europeană. Şi chiar a fost o discuţie în Guvern şi nu vă ascund acest lucru şi doamna prim-ministru a decis amânarea unei astfel de măsuri, ceea ce este foarte corect, pentru că o creştere a ei chiar dacă se aplica transportatorilor efectele erau în economie… Doamna prim-ministru într-o şedinţă de guvern de săptămânile trecute a decis să nu luăm o astfel de decizie, chiar dacă i s-a invocat că este o aliniere la o directivă europeană”, a spus atunci Eugen Teodorovici.
Istoria supraaccizei
În 2014, Guvernul Ponta introducea o supraacciză pe carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, cu scopul declarat ca din banii strânşi suplimentar se vor construi autostrăzi. Ulterior, chiar Victor Ponta a spus că această supraacciză a fost o eroare, dat fiind că banii au intrat nu în autostrăzi, ci în bugetul mare. La finalul anului 2016, noul Guvern PSD a decis, potrivit promisiunii asumate în campania electorală, că va scoate această supraacciză începând cu 1 ianuarie 2017. Tot la 1 ianuarie, a scăzut şi cota generală de TVA, cu un punct, de la 20% la 19%.
În toamna lui 2017, Guvernul s-a răzgândit însă şi a decis reintroducerea acestei supraaccize, pe motiv că petroliştii nu au ieftinit suficient carburanţii, iar preţul fără taxe ar fi nejustificat de mare .
În data de 15 septembrie, intrau în vigoare noile accize, mai mari cu 16 bani pe litru, decise de Guvern. Două săptămâni mai târziu, intra în vigoare, din nou, o nouă acciză, mai mare tot cu 16 bani pe litru. Înainte de a opera majorarea, ministrul Finanţelor a spus că s-a ales varianta creşterii în două etape tocmai pentru a nu crea şocuri consumatorilor. Efectul cumulat al majorării accizelor a fost, matematic, de 38 de bani pe litrul de acciză şi motorină, în benzinării.