LNG-ul american: Exporturi record către Europa, prețuri în creștere, dar și o problemă iminentă

Exporturile americane de gaz natural lichefiat (LNG) au atins niveluri record, impulsionate de cererea puternică atât din partea consumatorilor industriali interni, cât și a cumpărătorilor europeni, notează Oil Price. În ciuda creșterii producției de gaz natural, expansiunea exporturilor de LNG din SUA este amenințată de capacitatea insuficientă a conductelor pentru a transporta gazul extras  către instalațiile de lichefiere. Noile reglementări care impun utilizarea navelor sub pavilion american și construite în SUA pentru transportul LNG-ului reprezintă o provocare suplimentară pentru dezvoltare și eficiența industriei. Până acum, exporturile de LNG din SUA în acest an au doborât un nou record, prețurile sunt în creștere fără a reduce cererea, iar perspectivele rămân solide. Dar există o problemă: conductele.

Între ianuarie și august 2025, exporturile de gaz natural lichefiat ale Statelor Unite au crescut cu 22% față de primele opt luni din 2024, a relatat săptămâna aceasta Gavin Maguire de la Reuters, citând datele Kpler, care arată că exporturile au ajuns la 69 de milioane de tone. Aceasta a însemnat cu 12,4 milioane de tone mai mult decât au exportat producătorii americani anul trecut. Raportul a menționat, de asemenea, că cererea internă a SUA de gaz natural a crescut semnificativ, în special din partea consumatorilor corporativi și industriali.

Aceasta a dus, în mod natural, la creșterea prețurilor interne la gaz, deși acestea sunt încă sensibil mai mici decât vârfurile atinse în 2022 și 2023. Însă pentru cumpărătorii europeni acest aspect nu a contat, deoarece exporturile totale de LNG ale SUA către Europa au crescut cu 61% față de anul trecut.

Această creștere substanțială a fost determinată de nivelurile mult mai scăzute ale stocurilor de gaz la finalul ultimului sezon de încălzire, ceea ce a necesitat achiziții suplimentare pentru reumplere; de producția mai redusă de energie eoliană și hidro, precum și de angajamentul Uniunii Europene de a cumpăra mai multă energie din SUA pentru a reduce excedentul comercial față de Washington.

Impactul financiar al acestei creșteri a importurilor de LNG în Europa nu este încă vizibil, însă, între timp, se pare că Europa va continua să cumpere tot LNG-ul american disponibil, chiar dacă prețurile au atins o medie de 8,34 dolari pe mia de picioare cubice în primele opt luni ale anului, a relatat Maguire.

Prețurile ar putea continua să crească, potrivit Administrației pentru Informații Energetice (EIA), care a menționat centrele de date și exporturile de LNG ca factori ai acestei creșteri, pe care o consideră substanțială și care ar urma să se manifeste iarna aceasta și anul viitor.

În mod normal, motivul creșterii prețurilor este un dezechilibru între cerere și ofertă. Iar cererea de gaz natural american este pe o traiectorie ascendentă atât pe piața internă, cât și pe cea externă, dar oferta, nu a reușit încă să țină pasul cu cererea, deși producția doboară, la rândul ei, recorduri.

Reuters a raportat săptămâna aceasta, citând date LSEG, că producția de gaz natural în cele 48 de state continentaleale SUA a crescut la 108,1 miliarde de picioare cubice zilnic de la începutul lui august, depășind recordul stabilit în iulie, de 107,9 miliarde de picioare cubice. Totuși, cererea pentru acest gaz este mai mare, de 111,9 miliarde de picioare cubice, potrivit datelor LSEG. Asta înseamnă că oferta încearcă, într-adevăr, să ajungă din urmă cererea. Cel puțin ar trebui, însă există o problemă. Conductele.

Au existat deja avertismente din partea executivilor din industrie că expansiunea exporturilor de gaz necesită conducte noi, care să transporte materia primă de la câmpuri până la unitățile de lichefiere. Ultima companie care a tras un astfel de semnal de alarmă a fost Cheniere Energy, cel mai mare exportator american de LNG.

„Nu este vorba despre disponibilitatea gazului, ci despre transport”, a declarat Nishita Sing, de la Cheniere. „Cum îl vom duce efectiv acolo?” — a spus vicepreședintele și directorul general al unității Cheniere de la Corpus Christi, în cadrul unui eveniment al industriei. În prezent, sunt în construcție șase noi facilități de lichefiere pe Coasta Golfului Mexic, însă ritmul de construire a noilor conducte nu se apropie deloc de cel al extinderii capacităților de lichefiere, după cum a sugerat Singh.

„Va fi fascinant de văzut, în funcție de locația acestor facilități, cum vor putea ele să obțină volumele de care au nevoie”, a adăugat ea, menționând că „vor fi necesare conducte mari, interstatale, pentru a face acest lucru.”

Lipsa conductelor ar putea încetini valul exporturilor americane de LNG și, totodată, ar putea tempera creșterea prețurilor, pe care EIA o estimează la un preț mediu Henry Hub de 3,90 dolari pe milion de unități termice britanice (mmBtu) în trimestrul al patrulea al acestui an, în creștere față de 3,20 dolari pe mmBtu în iulie, urmând să ajungă la 4,30 dolari pe mmBtu în 2026. „Creșterea prețurilor gazului natural reflectă o producție relativ constantă, în contextul creșterii exporturilor de LNG din SUA”, a explicat EIA.

Unul dintre motivele pentru care producția de gaz ar putea rămâne constantă este tocmai lipsa unor conducte suplimentare pentru transport.

Există și o provocare suplimentară, legată de decizia administrației Trump de a stimula autosuficiența în privința navelor pentru transportul LNG. Conform noilor reglementări propuse de Biroul Reprezentantului SUA pentru Comerț (USTR), începând cu 2028, 1% din exporturile americane de LNG trebuie transportate cu nave sub pavilion american. Începând din 2029, 1% din exporturile de LNG trebuie expediate cu nave sub pavilion și construcție americană. Momentan nu există nici un vas de LNG fabricat în SUA.

În prezent, există doar un singur tanc de LNG care transportă gaz american sub pavilion SUA. Industria a avertizat că aceste reglementări ar putea frâna creșterea exporturilor, în special cea privind construcția locală a navelor. Potrivit unor surse din industrie, costurile ar fi de două până la patru ori mai mari decât dacă aceste nave ar fi construite în Coreea de Sud sau China.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *