
Jumătate din motorina importată în România în prima jumătate din acest an vine din Turcia, suspiciunea fiind că mare parte din ea este obținută din rafinarea petrolului rusesc, în condițiile în care Turcia este, după India, cel mai mare cumpărător de țiței din Rusia. Dincolo de chestiunile de concurență corectă, importurile de carburanți cu origine India și, posibil în curând și Turcia, i-ar putea determina pe ucraineni să nu mai cumpere deloc carburanți din Portul Constanța, privând portul românesc de încasări substanțiale. 1 octombrie este un moment important.
În România s-au importat în primele șase luni ale anului 934.000 de tone de motorină, potrivit datelor Institutului Național pentru Statistică, transmise la solicitarea noastră. Valoarea totală a importurilor a fost de 609 milioane de euro.
Cea mai multă motorină de import a avut drept origine Turcia, potrrivit aceleiași surse. Astfel, din cele 934.000 de tone importate, 477.000 de tone au venit din Turcia. Adică mai mult de jumătate din volumul importurilor. Valoarea importuilor turcești a fost de 296 milioane de euro.
Turcia este urmată, la mare depărtare, de două țări UE: Ungaria, cu 117.000 de tone, și de Grecia, cu 111.000 de tone. Abia după aceea urmează India, cu 60.000 de tone.
Care este problema motorinei import Turcia
Pe scurt, posibilia “spălare” a petrolului rusesc, care nu poate fi vândut nici direct, și nici rafinat în țările Uniunii Europene, unde este în vigoare un embargou (cu excepțiile notabile ale Ungariei și Slovaciei) asupra livrărilor de țiței rusesc sau carburanți proveniți din țișei rusesc.
Acum câteva zile, Reuters amintea, citând date LSEG, că Turcia este al doilea cumpărător de țiței rusesc, după India.
Rafinăriile din cele două țări cumpără țițeiul rusesc mai ieftin, îl rafinează în propriile rafinării după care vând carburanții pe piețe. Asta chiar dacă țările occidentale au impus un plafon de preț peste care nu poate fi cumpărat țițeiul rusesc. Reuters amintește că una dintre rafinăriile din Turcia, Tupras, oprise achiziția de țiței Ural când prețul cerut a fost peste pragul de 60 de dolari pe baril, la începutul anului. Dar, ulterior, fluxurile au fost reluate după aprilie, când prețul a scăzut sub acest nivel.
În luna iunie, rafinăriile turcești au cumpărat 1,6 milioane de barili de țiței rusesc, cel mai mare volum lunar din ultimul an, potrivit Reuters. În aceeași lună, potivit unei alte relatări, rafinăria STAR din Turcia, deținută de azerii de la SOCAR, prezenți și pe piața din România, a primit 800.000 de tone de țiței rusesc (sau 190.000 de barili pe zi, în condițile unei capacități de rafinare de puțin peste 200.000 bep/zi), un record al acestui an.
Preşedintele american Donald Trump i-a spus săptămâna trecută preşedintelui turc Recep Tayyip Erdogan că SUA ar putea ridica sancţiunile împotriva Turciei şi i-ar putea permite să cumpere avioane F-35, dar i-a cerut să stopeze achiziţiile de petrol rusesc. „Aș dori să înceteze cumpărarea de petrol din Rusia”, a spus Trump, în declarațiile date presei alături de Erdogan, înaintea începerii întâlnirii cu acesta.
Într-o scrisoare trimisă în urmă cu două săptămâni membrilor NATO, inclusiv Turciei, Trump le-a transmis acestora că Washingtonul că nu va impune noi sancțiuni Moscovei atât timp cât unii aliați continuă să cumpere petrol rusesc.
Unde ajung carburanții rafinați din petrol rusesc
Temerea este că oriunde, pentru că, spre deosebire de carburanții rafinați în uzine europene, nu există nicio garanție că motorina (în acest caz) obținută din rafinarea petrolului în Turcia și India nu este obțintă și din petrolul rusesc amestecat cu alte sortimente, ultimele în mai mică proporție.
Care este problema în România. Posibil conflict cu Ucraina, portul Constanța ar putea pierde bani
Motorina importată în România este folosită și pentru alimentarea pieței interne (suntem importatori neți) dar și pentru exportul spre Ucraina, direct sau via Republica Moldova. În primul caz, traderii care o pun la noi pe piață câștigă în fața concurenței, pentru că motorina din alte surse (fie produsă la noi fie importată din rafinării care “ard” țiței non-rusesc la preț fără discount) este mai scumpă.
Pe de altă parte, o parte din motorina care ajunge în portul Constanța este vândută de aici mai departe, în Ucraina. Or, de la 1 octombrie, potrivit relatărilor din presa de specialitate din Ucraina, este posibil ca autoritățile din Ucraina să oprească toate vâzările de motorină care ajung în Ucraina din Constanța, cauza fiind însă livrările de carburanți indieni (cel mai mare importator de petrol rusesc) spre Ucraina, din ultimele luni.
Potrivit unei surse citate de presa locală, toate transporturile din Constanța în primele două săptămâni din octombrie vor fi cu siguranță supuse unui control sporit. Acesta se aplică atât livrărilor maritime, cât și celor pe cale ferată. Motivul îl reprezintă volumele mari de produse indiene sosite în septembrie – circa 200.000 de tone.
„Românii au cerut să nu se impună sancțiuni cel puțin în primele două săptămâni din octombrie, pentru a putea vinde stocurile mari de combustibil indian rămase. Partea ucraineană a refuzat”, a declarat, sub protecția anonimatului, unul dintre marii traderi.
„În acest moment, se pare că, în cazul unor noi livrări de combustibil indian sau alte transporturi suspecte, regimul de inspecție sporită va fi extins pentru încă două săptămâni sau chiar o lună”, a spus un alt trader, care a dorit să rămână anonim.
În același timp, există informații că administrația de stat a portului românesc poartă negocieri cu concesionarii de capacități – Vitol, Oscar, Socar, Euronova – pentru adoptarea unei poziții comune privind abandonarea rutelor de import consiederate „toxice”, cu scopul de a menține aprovizionarea către Ucraina, care a reprezentat 47% din volumul de marfă al Constanței în 2025.
De asemenea, potrivit unuia dintre traderii intervievați, se așteaptă ca și Turcia, care deține o pondere semnificativă în volumul de marfă al Constanței, să fie inclusă pe lista destinațiilor indezirabile.