Opinie de Mihaela Nyerges, Managing Partner și Diana Dulamă, Associate, Nyerges & Partners
După 6 luni și două runde de consultări publice care au atras o implicare impresionantă din partea jucătorilor din piață, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei („ANRE”) a adoptat Ordinul 53/2024 pentru aprobarea Metodologiei privind alocarea capacităţii reţelei electrice pentru racordarea locurilor de producere a energiei electrice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din domeniul racordării utilizatorilor la reţeaua electrică de interes public („Ordinul 53/2024”).
Modificările introduse prin Ordinul 53/2024 privesc două etape: (i) o serie de modificări sunt de imediată aplicare, urmărind să remedieze o serie de probleme cauzate de reglementarea actuală și (ii) o a doua serie de modificări vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2026, și introduc un sistem complet nou de alocare a capacității rețelei pe bază competitivă.
- MODIFICĂRI ALE PROCESULUI DE RACORDARE CU EFECT IMEDIAT
- Reguli noi privind garanțiile financiare
În centrul noii reglementări se află modificarea regulilor privind garanția financiară, pentru a o transforma într-un instrument eficient de limitare a blocajului artficial al rețelei cauzat de proiecte nefezabile sau care nu au asigurate sursele de finanțare.
Garanția financiară (anterior solicitată înainte de încheierea acordului de racordare) este acum o condiție prealabilă pentru emiterea oricărui nou aviz tehnic de racordare (ATR) de peste 1 MW și este în valoare de 5% din tariful de racordare. Garanția este, de asemenea, obligatorie și în cazul actualizării ATR-urilor existente dacă se aprobă un spor de putere.
Pentru a asigura că garanția financiară constituită este întradevăr este un indicator pentru capacitatea financiară a investitorului și pentru a standardiza practica operatorilor de rețea, a fost restrânsă forma în care poate fi constituită garanția la (i) scrisoare de garanție bancară, (ii) depozit la termen și (iii) plată directă către operator.
Cel mai important, și esențial pentru eficiența acestui instrument, aceste modificări se aplică tuturor cererilor de racordare în curs pentru care ATR-urile nu au fost încă emise, nu doar cererilor de racordare viitoare.
Operatorul de rețea execută garanția în toate cazurile în care proiectul nu avansează și nu este finalizat (dacă contractul de racordare nu este semnat, plățile datorate conform acestuia nu sunt efectuate, autorizația de construire nu este obținută în termenul legal, proiectul nu este finalizat până la termenul stabilit în contractul de racordare sau investitorul renunță la proiect).
- Refacerea calculelor privind regimurile de funcționare
Cel mai dezbătut subiect în timpul consultării publice, care a generat cele mai diverse opinii din partea jucătorilor din piață, este mecanismul de refacere a calculelor privind regimurile de funcționare în etapa de teste. În opinia noastră, mecanismul implementat de ANRE maximizează utilizarea capacității disponibile a rețelei, garantând în același timp și stabilitatea condițiilor de racordare prevăzute în ATR, indiferent de ritmul în care avansează proiectele altor investitori.
Conform regulilor anterioare, dacă cererea pentru punerea sub tensiune pentru perioada de probe era depusă înainte de realizărea unor lucrări de întărire generale specificate în ATR, operatorul de rețea trebuia să refacă calculele privind regimurile de funcționare, luând în considerare doar proiectele foarte avansate (proiectele operaționale și cele pentru care fusese depusă cererea pentru perioada de probe), excluzând restul proiectelor care fuseseră avute în vedere la elaborarea studiului de soluție. Această abordare a generat îngrijorări cu privire la posibilitatea înrăutățirii condițiilor de racordare stabilite prin ATR pentru proiectele având o dată anterioară dar dezvoltate într-un ritm mai lent.
Noul mecanism permite investitorilor care finalizează mai rapid propriile proiecte să utilizeze temporar capacitatea disponibilă a rețelei, în loc să rămână blocată în așteptarea finalizării proiectelor inițiate anterior. Totuși, dacă proiectele anterioare sunt finalizate și calculele actualizate arată că pentru conectarea acestora sunt necesare întăririle prevăzute în ATR-urile proiectelor deja puse în funcțiune, aceste proiecte „mai rapide” pot fi deconectate sau limitate pentru a nu fi impactate condițiile de racordare stabilite prin ATR-urile anterioare.
Astfel, noul mecanism implică următoarele principii:
- dacă se depune cererea pentru punere sub tensiune pentru perioada de probe pentru un proiect („Proiect-Gata-de-Probe”) anterior finalizării lucrărilor de întărire din ATR, operatorul de rețea trebuie să refacă calculele privind regimurile de funcționare, luând în considerare (i) proiectele foarte avansate (cele puse în funcțiune și cele care au solicitat punerea sub tensiune pentru probe) și (ii) proiectele cu ATR valabil și cu o dată anterioară ATR-ului emis pentru Proiectul-Gata-de-Probe;
- în cazul unui rezultat negativ (racordarea nu este posibilă fără finalizarea întăririlor), calculul este refăcut luând în considerare doar proiectele avansate (cele puse în funcțiune și cele pentru care a fost solicitată punerea sub tensiune pentru probe), cu două scenarii posibile:
- Rezultat negativ (racordarea nu este posibilă fără întăriri): Proiectul-Gata-de-Probe trebuie să aștepte finalizarea lucrărilor de întărire – termenul planificat pentru finalizarea întăririlor este notificat de operator în 20 de zile lucrătoare;
- Rezultat favorabil (racordarea este posibilă fără întăriri): Proiectul-Gata-de-Probe va fi pus sub tensiune, dar va fi limitat sau deconectat dacă proiectele cu ATR-uri emise anterior sunt finalizate și calculele actualizate indică necesitatea întăririlor prevăzute în ATR-ul Proiectului-Gata-de-Probe – limitările necesare și termenul planificat pentru finalizarea întăririlor sunt notificate de operator în 20 de zile lucrătoare.
O prevedere interesantă introdusă în versiunea finală a Ordinului 53/2024 este obligarea operatorilor de rețea să plătească penalități de întârziere de 0,01% pe zi până la finalizarea lucrărilor de întărire. Totuși, sfera de aplicare a acestor penalități este neclară. Ele se aplică întârzierilor în respectarea “termenului planificat”, așa cum este notificat de operatorii de rețea în contextul recalculărilor (conform paragrafului anterior). În cazul în care operatorii de rețea au flexibilitatea de a notifica o dată de finalizare actualizată comparativ cu cea specificată în planurile de dezvoltare pe care s-a bazat data punerii în funcțiune prevăzută în ATR și, prin urmare, calendarul investițional, această penalitate devine ineficientă.
- Prelungirea termenului pentru obținerea autorizației de construire
O altă modificare solicitată intens de piață a fost implementarea unei soluții pentru cazurile în care investitorii nu pot obține autorizația de construire pentru proiect în termenul legal, din motive neimputabile lor. Deși stabilirea unui termen legal pentru obținerea autorizației de construire (și în caz de nerespectare, încetarea automată a ATR-ului) a avut la bază o motivație benefică – prevenirea blocajului rețelei de către proiectele stagnante, acest termen s-a dovedit a fi insuficient chiar și pentru cei mai diligenți investitori, din cauza multiplelor blocaje care apar pe parcursul procesului de dezvoltare (inclusiv întârzieri din partea diferitelor autorități implicate).
ANRE a răspuns acestor solicitări ale industriei prin introducerea unui drept de prelungire cu maxim 12 luni a acestui termen, cu respectarea a două condiți: (i) motivele întârzierii sunt independente de voinţa utilizatorului și (ii) se depune o garanție financiară în valoare de 5% din tariful de racordare. Rațiunea garanției este că ea arată atât capacitatea financiară a investitorului, cât și faptul că investitorul crede în fezabilitatea respectivului proiect. Responsabilitatea analizei privind îndeplinirea acestor condiții revine operatorului de rețea competent.
Pentru a preveni încetarea ireversibilă a ATR-ului din cauza întârzierilor în evaluarea de către operatori a cererilor de prelungire, noul ordin prevede o prelungire tacită a termenului de emitere a autorizației de construire egală cu durata acestor întârzieri (fără a depăși 12 luni).
- Transparentizarea stării rețelei
Noul ordin introduce obligația operatorilor de rețea de a transmite lunar către ANRE date actualizate privind stadiul cererilor de racordare/proiectelor în curs pentru a permite ANRE evalueze periodic starea rețelei (precum data emiterii ATR-ului, data încheierii contractului de racordare, termenul pentru emiterea autorizației de construire și dacă aceasta a fost emisă, data depunerii cererii de punere sub tensiune pentru perioada de probe și data începerii probelor). În plus, ANRE este obligat să publice periodic un raport bazat pe acestor informații (fără însă a se specifica periodicitatea acestei publicări).
- Durata drepturilor de folosință asupra terenului
Ordinul 53/2024 impune o durata minimă a drepturilor de folosință asupra terenului proiectului care trebuie dovedită la depunerea cererii de racordare, repectiv cel puțin până la finalul anului în carese dorește punerea sub tensiune. Această modificare este relevantă având în vedere diferitele strategii din piață privind securizarea terenurilor, strategii cauzate de regimul de impozitare a veniturilor din contractele de superficie – respectiv impozitarea în avans, la data încheierii contractelor de superficie, a tuturor veniturilor ce vor fi încasate pe toată durata acestor contracte, cu toate că fezabilitatea proiectelor este incertă la acest moment foarte incipient al dezvoltării.
- Proprietatea asupra instalațiilor noi de racordare
Pentru noile proiecte care urmează să fie racordate la rețeaua de 110 kV sau mai mare prin stații de transformare/racordare noi, aceste stații și linii de conexiune se califică acum drept lucrări de întărire și, prin urmare, vor fi în proprietatea operatorilor. Prin urmare, investitorii nu vor mai avea dreptul să încheie direct contracte pentru proiectarea și execuția acestor stații și linii, ci vor putea doar să desemneze proiectantul și contractorul. Totuși, este neclar dacă acest principiu se aplică tuturor stațiilor noi sau doar atunci când acestea fac parte dintr-o soluție comună de racordare pentru mai multe proiecte. Aceste prevederi sunt aplicabile doar proiectelor pentru care ATR-urile nu au fost emise la data intrării în vigoare a Ordinului 53/2024.
- Încetarea ATR-urilor la expirarea contractelor de racordare
Noul ordin adresează o lacună legislativă care a creat probleme în practică și a împiedicat eliberarea rețelei de proiectele stagnante. Anterior, expirarea contractelor de racordare (din cauza nefinalizării proiectului de către investitor până la data stabilită) nu era reglementată ca un caz de încetarea ATR-ului (spre deosebire de încetarea din alte motive ale contractelor de racordare). Drept urmare, operatorii de rețea nu aveau instrumente pentru a invoca încetarea ATR-ului cînd proiectele stagnau și contractele de racordare expirau. Acum, încetarea din orice motiv a contractelor de racordare atrage încetarea automată a ATR-ului.
- Cereri de racordare la rețea în curs la 1 ianuarie 2026
Important de avut în vedere la demararea de noi proiecte este că orice proces de racordare pentru care, la data de 1 ianuarie 2026, nu se va fi emis ATR-ul, va fi încetat. Având în vedere că durata procesului de racordare este în mare măsură în afara controlului investitorilor și că întârzierile sunt foarte frecvente în practică, un astfel de principiu implică riscuri mari pentru inițierea de noi investiții. Totuși, acest risc este atenuat de obligația impusă operatorilor de rețea de a rambursa investitorilor toate cheltuielile suportate cu elaborarea studiului de soluție și emiterea ATR-ului, dacă ATR-ul nu este emis până la 1 ianuarie 2026. Este de așteptat ca o astfel de obligație să motiveze operatorii de rețea să accelereze procesul de racordare.
- MECANISM DE ALOCARE COMPETITIVĂ A CAPACITĂȚII REȚELEI
O a doua categorie de prevederi vizează înlocuirea sistemului actual de acordare a dreptuuli de racordare la rețea cu un sistem bazat pe o procedură competitivă. Acest sistem urmează să fie implementat începând cu 1 ianuarie 2026 și va fi aplicabil proiectelor de cel puțin 5 MW.
Având în vedere noutatea și complexitatea noului sistem, implicațiile sale urmează să fie evaluate, inclusiv prin luarea în considerare a procedurii care urmează să fie emisă de OTS pentru implementarea acestui sistem (cel târziu în iulie 2025), precum și corelarea acestei proceduri cu etapele procesului clasic de dezvoltare a proiectelor. Totuși, principalele coordonate sunt prezentate mai jos.
- Calendarul licitațiilor: Licitațiile se desfășoară anual (Anul Y), pentru o perioadă de alocare de 10 ani, începând cu al doilea an după licitație (Anul Y+2);
- Procesul:
- Până la 15 ianuarie a Anului Y: OTS determină și publică capacitatea disponibilă pentru Anul Y+2, separat pentru fiecare zonă a rețelei de transport/distribuție unde nu sunt necesare lucrări de dezvoltare a rețelei;
- Până la sfârșitul lunii februarie a Anului Y: Investitorii depun cereri pentru alocarea capacității în zonele specifice ale rețelei și pentru anul din perioada de alocare în care se estimează punerea în funcțiune a proiectului;
- Până la 15 ianuarie a Anului Y: OTS înregistrează toate cererile complete depuse de investitori pentru fiecare zonă de rețea și pentru fiecare an al perioadei de alocare, pe o platformă online dedicată;
- Până la 15 iunie a Anului Y: OTS (i) efectuează un studiu de soluție global pentru a determina lucrările necesare de dezvoltare a rețelei pentru toate cererile depuse, inclusiv valoarea estimativă, durata și anul punerii în funcțiune și (ii) publică rezultatele studiului pentru fiecare zonă de rețea și an de alocare, inclusiv capacitatea disponibilă, capacitatea solicitată de investitori, valoarea estimativă a lucrărilor de dezvoltare, prețul de pornire al licitației și data licitației;
- Începând cu 1 iulie a Anului Y: OTS organizează sesiuni de licitație zilnice pentru a aloca capacitatea disponibilă pentru fiecare an din perioada de alocare de 10 ani.
- Prețul de pornire al licitației: Prețul de pornire al licitației se calculează prin împărțirea valorii estimative totale a lucrărilor de dezvoltare a rețelei la capacitatea totală disponibilă a rețelei (MW);
- Garanția de participare: investitorii trebuie să depună o garanție de participare egală cu 1% din prețul de pornire al licitației înmulțit cu capacitatea licitată;
- Alocarea capacității și calcularea prețului: capacitatea alocată și prețul datorat de investitori depind de capacitatea disponibilă în raport cu capacitatea totală licitată, după cum urmează:
- Dacă capacitatea disponibilă (fără a fi necesare lucrări de dezvoltare) depășește capacitatea totală licitată, toate ofertele sunt acceptate și nu se datorează niciun preț;
- Dacă capacitatea disponibilă (inclusiv cea rezultată din lucrările de dezvoltare) depășește capacitatea totală licitată, toate ofertele sunt acceptate și se datorează prețul de pornire al licitației;
- Dacă capacitatea disponibilă (inclusiv cea rezultată din lucrările de dezvoltare) este mai mică decât capacitatea totală licitată, ofertele sunt acceptate doar până la limita capacității disponibile, iar investitorii plătesc prețul licitat;
- Contractul de alocare: investitorii selectați trebuie să încheie un contract de alocare cu OTS (pentru racordările la rețeaua de transport) și atât cu OTS, cât și cu OD (pentru racordările la rețeaua de distribuție), respectând termenii minimi reglementați de ANRE;
- Garanție de plată: o garanție de plată de 1% trebuie depusă înainte de semnarea contractului de alocare pentru a garanta plata prețului contractului;
- Termenii de plată: 20% din prețul contractului de alocare trebuie plătit în termen de 30 de zile de la data semnării contractului, iar restul sumei, nu mai târziu de 4 luni de la semnare;
- Penalități de întârziere: penalități zilnice de 0,01% din prețul contractului de alocare sunt datorate de (i) operatorul de rețea pentru întârzieri în efectuarea lucrărilor de dezvoltare și (ii) de către investitori pentru întârzieri în punerea în funcțiune a proiectului;
- Încetare pentru întârziere în punerea în funcțiune: contractul de alocare încetează automat pentru întârzieri în punerea în funcțiune a proiectului care depășesc 5 ani.
Autori:Mihaela Nyerges, Managing Partner și Diana Dulamă, Associate, Nyerges & Partners
Grupul de Practică în Domeniul Energiei al Nyerges & Partners oferă o gamă completă de servicii juridice pentru companii internaționale și locale de top activând în sectorul energetic din România. Clienții noștri includ producători independenți de energie, fonduri de investiții, bănci, dezvoltatori, contractori EPC, prrestatori O&M și diverși furnizori de servicii. Cu peste două decenii de experiență în sectorul energetic, avocații noștri au o expertiză extinsă în toate aspectele juridice privind proiectele din sectorul energetic, inclusiv fuziuni și achiziții, aspecte de reglementare, drept imobiliar și urbanism, construcții, finanțări, scheme de sprijin.