
Livrările de motorină din România către Ucraina din primele zile ale lunii octombrie au scăzut la cel mai redus nivel de la începutul anului, potrivit unui think-tank speciailizat în monitorizarea pieței petroliere din Ucraina, citat de presa de specialitate.
Potrivit grupului de consultanță A-95, în primele cinci zile ale lunii, importurile din România au scăzut la doar 1.500 de tone, de 12 ori mai puțin decât în aceeași perioadă de la începutul lunii septembrie.
Motivul scăderii volumelor este interdicția asupra importului de motorină din terminalul românesc din portul Constanța, intrată în vigoare la 1 octombrie, despre care am scris când era doar la nivel de intenție.
Iar cauza interdicției a fost sosirea, în lunile de vară, a unor loturi mari de combustibil de origine indiană în România, potrivit sursei citate, care amintește că gigantica firmă de rafinare Reliance Industries, furnizorul motorinei din India, este un cumpărător important de petrol rusesc.
Suspendarea achizițiilor de combustibil indian este în concordanță cu prevederile celui de-al 18-lea pachet de sancțiuni al UE, care introduce interdicția de import a produselor petroliere obținute din petrol rusesc începând cu 21 ianuarie 2026. Totuși, Vama Energetică a Ucrainei și Serviciul de Securitate au aplicat această măsură cu aproape patru luni mai devreme
„Totul este corect — în astfel de chestiuni, Ucraina ar trebui să stabilească tendința pentru întreaga lume”, a declarat un reprezentant al unei rețele de stații de benzină din Ucraina, unul dintre marii importatori de combustibil.
La începutul lunii octombrie, doar motorina OMV Petrom mai ajungea din România. Totuși, au existat și încercări de a vămui combustibilul maritim provenit din Constanța. Pe 30 septembrie, Oscar Downstream a trimis trei autocisterne din terminalul din Roman, dar acestea nu au ajuns la cumpărători, potrivit sursei citate
„Toate au fost oprite pentru testare — [vameșii] știu că au la dispoziție 2-3 săptămâni pentru procesarea testelor”, a declarat pe 1 octombrie un reprezentant al companiei românești.
Oscar Downstream planificase să livreze 10.000 de tone de combustibil pe piața ucraineană în cursul lunii octombrie. Calculul Oscar se baza pe ideea că doar terminalul de la Constanța va fi supus interdicției, iar combustibilul ar putea fi livrat din alte terminale. Totuși, planul nu a funcționat, deoarece compania importă resursele tot prin Constanța, mai scrie presa din Ucraina.
Participanții la piață afirmă, de asemenea, că și transportul companiei Vitaro Energy — care a vândut cel mai mare volum pe piața ucraineană din Constanța luna trecută — a fost blocat în inspecții. „Vitol are o barjă care stă de sâmbătă. Vama a prelevat probe și le-a acordat un termen de 30 de zile”, a spus o sursă.
Operatorii terminalului de combustibil din Constanța speră ca interdicția să fie temporară, deoarece imposibilitatea de a expedia combustibil creează un surplus de produs în rezervoare.
În septembrie, în Constanța au sosit 372.000 de tone de motorină, dintre care aproximativ jumătate au fost de origine indiană, pottivit aceleiași surse.
Citește și: