Importurile de carburanţi ale României au explodat, exporturile au scăzut. Cauze şi efecte

Importurile de carburanţi au crescut dramatic în primul trimestru al anului, pe fondul condiţiilor meteo nefavorabile din iarnă şi a reviziilor la rafinăriile din România. Exporturile au scazut, iar cum această evoluţie a venit pe fondul unor creşteri ale cotaţiilor produselor petroliere, balanţa comercială a României a avut de suferit.

În primele trei luni ale anului, România a importat 23.853 de tone de benzine auto şi 402.138 de tone de motorine auto, potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional pentru Statistică.  Faţă de primele trei luni ale anului trecut, importurile de benzină au scăzut cu 8% (de la 25.992 anul trecut), dar importurile de motorină, cel mai utilizat carburant din România au crescut cu 10%, de la volumul de 365.112 tone, aferent primelor trei luni din 2016.

În termeni de valoare a importurilor, acesteau au fost, în primele trei luni, de 217 milioane de euro, în creştere cu 70% faţă de aceaaşi valoare a anului trecut (116 milioane de euro). În termen de volum total, importurile au crescut cu 9%.

Concomitent cu o creştere a importurilor de carburanţi, în aceeaşi perioadă s-a consemnat o scădere a exporturilor, aspect negativ pentru o ţară a cărei capacitate de rafinare operaţională este aproape dublă faţă de consumul intern. În primele trei luni ale anului, exporturile de benzină au fost de doar 385.889 de tone, cu o treime mai mici decât cele peste 576.000 de tone, aferente primelor trei luni din anul precedent. La motorină situaţia este şi mai rea: exporturile au totalizat doar 279.189 de tone, cu 42% mai puţin decât cele peste 482.000 de tone exportate în primele trei luni din 2016.

În total, în termeni de volum, exporturile de benzină  şi motorină au scăzut cu peste 37%, la circa 665.000 de tone, de la mai mult de un milion de tone, în anul precedent. Valoric, exporturile au însumat 325,8 milioane de euro, cu 4,6% mai puţin.

Aceste cifre reprezintă o veste proastă nu doar pentru piaţă şi pentru industrie, ci pentru balanţa comercială a României în general. Ghinion sau nu, preţurile la carburanţi au crescut în această perioadă, deci România a importat mai mult şi mai scump, deci a pierdut o dată, şi a exportat mai puţin, deci a pierdut încă o dată, pentru că putea profita de conjunctura preţurilor mari, deci intrările de bani în ţară puteau fi mai mari.

În medie, cotaţiile Platt’s Mediterranean pentru benzina au crescut, în primul trimestru al anului 2017, cu peste 36%, iar la motorină creşterea a fost de peste 50%. Deci, când preţurile au fost mari, România a importat mai mult şi a exportat mai puţin.

Ce au făcut rafinăriile din România

Această creştere a importurilor şi scădere a exporturilor poate fi pusă şi pe seama unei activităţi mai restrânse a sectorului de rafinare. Petromidia, cea mai mare rafinărie din România, a raportat, în primele trei luni ale acestui an, o cantitate totală de materii prime procesate de 1,2 milioane de tone, cu 7% mai mică decât în primul trimestru din 2016. Ca atare, producţia de benzină a scăzut cu 16%, iar cea de motorină a rămas constantă. De ce mai puţin? “Scăderea supusului de materie primă se datorează în principal condiţiilor meteo nefavorabile din luna ianuarie 2017, cât şi urmare a unor opriri planificate a unor instalaţii din cadrul rafinăriei Petromidia”, scrie în raportul KMG International (Grupul Rompetrol), proprietarul rafinăriei. Grupul a preferat să vândă mai mult pe piaţa internă (plus 23%), în detrimentru exporturilor (minus 29%).

A doua rafinărie din România, Petrobrazi, deţinută de OMV Petrom, a mers relativ constant. Rafinăria a procesat 1,1 milioane de tone de materie primă în primele trei luni ale acestui an, la fel ca în aceeaşi perioadă a anului trecut. Vânzările totale de produse rafinate au fost şi ele relative constante (1,13 milioane de tone, cu doar 1% mai puţin), cu menţiunea că vânzările retail au crescut cu 4%, susţinute “de cererea îmbunătăţită si de masurile de relaxare fiscală din România”.

Cea de-a treia mare rafinărie din România, Petrotel, operată de compania rusă Lukoil, a mers însă mult sub capacitatea sa nominală. În primul trimestru al anului, a procesat doar 0,4 milioane de tone de petrol, în condiţiile în care, în primul trimestru din anul precedent, procesa 0,7 milioane de tone. Rafinăria a fost însă oprită pentru revizii, în perioada 25 februarie-5 aprilie, scopul fiind “reducerea consumului energetic şi siguranţa mediului”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *